یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
گسترش زبان فارسی راهبرد اساسی رایزنان فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با رایزنان جدید فرهنگی، با تاکید بر به‌روز رسانی شناسنامه فرهنگی کشورها، گفت: گسترش زبان فارسی یکی از راهبردهای اساسی رایزنان فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه‌ای که با رایزنان جدید فرهنگی آماده به اعزام به کشورهای مختلف داشت با تاکید به گسترش زبان فارسی ادامه داد: گسترش زبان فارسی یکی از راهبردهای اساسی و از جمله وظایف اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که رایزنان فرهنگی دراین زمینه باید تلاش کنند.

وی گفت: برای انجام ماموریت‌های فرهنگی در کشورهای مختلف نمی‌توان نسخه واحدی تعریف و تدوین کرد و باید در انجام آن، موقعیت کشورهای مختلف در حوزه‌های فرهنگی را نیز در نظر گرفت.

جنتی با تاکید بر به‌روز رسانی شناسنامه فرهنگی کشورها افزود: شناسنامه فرهنگی یکی از ضروریاتی است که باید افراد رایزن به آن تسلط داشته باشند زیرا از طریق آن تمامی شخصیت‌های فرهنگی،‌ هنری و دینی محل ماموریت خود را شناسایی می‌کنند.

وزیر ارشاد گفت: با توجه به این‌که وضع دنیا تغییر کرده است، شرح وظایف نمایندگی‌های فرهنگی هم که در گذشته وظایفی داشته‌اند نیاز به بازنگری دارد و باید این اقدام صورت گیرد و رایزنان فرهنگی که به کشورهای مختلف اعزام می‌شوند بر اساس شرایط جدید در دنیا مأموریت‌های خود را به عهده گیرند. 

وی گفت: تاریخ و تمدن غنی کشورمان از جمله امتیازات ماست که همگان در جهان به آن اذعان دارند و از این نظر در دنیا برجسته هستیم و دیپلماسی فرهنگی که در جهان از آن به نوعی روابط رسمی یاد می‌شود از نظر ما ارتباطات با ملت‌ها و رسانه‌های آنهاست و از این طریق باید سعی کنیم تا چهره تغییر یافته‌ای را که دشمنانمان از ما در جهان ساخته‌اند تغییر دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: شرایط فرهنگی دنیا نیز در کنار دیگر زمینه‌ها تغییر یافته و باید با توجه به این تغییر پیش رفت و تغییر ابزارها را نیز در نظر گرفت. 

وی گفت: تهیه و تدوین آرشیوی از تجربیات رایزنان فرهنگی در کشورهای مختلف برای استفاده آیندگان از این تجربیات از جمله ضروریات در این حوزه است تا از این طریق از فرهنگ شفاهی به سمت فرهنگ مکتوب حرکت کنیم و تجربیات رایزنان فرهنگی در محلی به ثبت برسد. 

عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: مبنای ما از دیرزمان بر این بوده است که با سفرا و سفارتخانه‌ها هماهنگی داشته باشیم زیرا نگاه کشور میزبان به رایزن فرهنگی به عنوان یک دیپلمات است و آنها را به عنوان عضوی از سفارتخانه می‌دانند؛ بنابراین هماهنگی با آنها باید وجود داشته باشد. 

جنتی با اشاره به استفاده رایزنان فرهنگی از امکانات و نرم‌افزارهای مختلف در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر بهره‌گیری از نرم‌افزارهای منطبق با کشور و محل ماموریت رایزنان فرهنگی تاکید کرد. 

وی گفت: توجه به نخبگان علمی کشور و تعریف و ارایه نشان‌های فرهنگی به آنها از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توجه به ایرانیان خارج از کشور ادامه داد: می‌توان با همکاری بنیاد ایران‌شناسی، هم‌اندیشی با عنوان ایران‌شناسی برای علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر کشورمان برگزار کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط