یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
از اخبار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تا تجلیل از یک کتابخوان کوچک

دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها از آمار غیر واقعی کتاب انتقاد کرده و گفت: افزایش آمار به صورت کاذب و غیرواقعی ارزشی ندارد، چیزی که اهمیت دارد، افزایش کتابخوان‌ها‌ست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) علیرضا مختارپور در جریان دیدار سرزده خود از کتابخانه‌های عمومی شهرستان ارومیه و در جمع خبرنگاران گفت: با وجود بازدید سرزده، وضعیت کتابخانه‌ها از لحاظ ارائه خدمات، نظم و ترتیب، آراستگی و نظافت، خوب و راضی‌کننده بود که از این بابت از مجموعه همکاران و مدیریت تشکر می‌کنم. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در ادامه افزود: آن‌چه در بازدیدها مشهود بود ارتباط حسنه و تعامل مناسب میان اعضای کتابخانه‌ها، کتابداران، رئیس شهرستان و اداره کل بود و طی گفت‌وگو با همکاران ناهماهنگی خاصی مشاهده نشد. 

مختارپور بیان کرد: البته در کنار اینها نقاط ضعف و کاستی‌هایی نیز ملاحظه شد که بیشتر ناشی از محدود بودن اعتبارات مالی است؛ از جمله نوسازی کتابخانه‌های فرسوده که با همکاری سایر دستگاه‌های مسئول حل شدنی است. 

وی درباره حقوق و مزایای کارکنان گفت: متاسفانه با وجود تلاش‌های انجام گرفته میزان حقوق و مزایای کتابداران در سطح پایینی است، هر چند این مبلغ در سال جدید 20 تا 25 درصد افزایش یافته اما باز هم کمتر از سطح دریافتی سایر دستگاه‌های مشابه است؛ با این وجود کتابداران به کارشان بسیار علاقه‌مند بوده و این باعث فخر و مباهات است. 

مختارپور از دیگر مشکلات کتابخانه‌های عمومی را نبود توجه کافی به تامین منابع کتابخانه‌ای، کتاب گویا و رسانه‌های دیجیتال عنوان کرد و افزود: برای افزایش کتابخوانی در کنار ایجاد علاقه باید غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ای و به‌ویژه کتاب‌های علمی در برنامه قرار گیرد. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: من در یکی از یادداشت‌هایم در پورتال نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور اعلام کرده‌ام که بالا رفتن آمار کاذب و غیرواقعی ارزشی ندارد بلکه باید کتابخوان‌ها را زیاد کنیم. 

وی درباره شیوه‌های بالا بردن سرانه مطالعه به عوامل مختلفی از جمله ایجاد عادت به مطالعه در کودکان توسط والدین، مربیان، مدارس و جامعه اشاره کرد و افزود: در این باره مدیران دستگاه‌های اجرایی نقش موثری دارند. 

مختارپور در ادامه از توجه ویژه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی به بخش کودکان ابراز خرسندی و تشکر کرد. 

وی یکی دیگر از مشکلات پیش‌رو را کمبود سرانه عضو عنوان کرد و گفت: در حال حاضر باید 30میلیون نفر عضو کتابخانه باشند که فقط در حدود سه میلیون نفر در کتابخانه‌ها عضو شده‌اند. این مساله قابل تامل بوده و نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی در این زمینه به صورت کامل احساس می‌شود. 

مختارپور درباره سرانه دقیق مطالعه در کشور گفت: با توجه به نبود معیارهای معین درباره تشخیص سرانه مطالعه، متاسفانه تاکنون آمار دقیقی در دست نیست و ارقام ارائه شده در طول سه سال گذشته چندان قابل اعتماد نیست. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی درباره تامین منابع زبان آذری در کتابخانه‌ها گفت: با توجه به تنوع قومیتی در استان‌ها‌ی مختلف باید درباره تقویت کتاب‌های بومی مانند ترکی، کردی و ...اقدام کرد.

وی با اشاره به استمرار دیدارهای خود از کتابخانه‌های عمومی در شهرهای مختلف،‌ اظهار کرد: این سفرها بدون تردید ادامه‌دار خواهد بود و ما به کتابخانه‌های استانی، شهرستانی و حتی روستایی و مناطق ویژه، سفر خواهیم کرد.

کتابخوانی کتابخوان کوچک
فرهنگخانه آیت‌الله ایروانی (منطقه 12) در راستای فرهنگ کتابخوانی، از کوچکترین عضو کتابخانه‌اش قدردانی کرد. 

در این مراسم که جمعی از مدیران فرهنگی هنری منطقه 12 حضور داشتند، ابتدا کوچک‌ترین عضو کتابخانه آیت‌الله ایروانی که امیررضا کتابچی نام دارد و 9 ساله است، بخش‌هایی از کتاب «دلم می‌خواست همه چیز را درباره خدا بدانم» ترجمه «آذر رضایی» را قرائت کرد و در ادامه پس از سخنان حجت‌الله نصرتی، مدیر فرهنگی هنری منطقه 12 از حضور این کتابخوان کوچک با اهدای هدیه‌ای به رسم یادبود قدردانی به عمل آمد.

فرهنگخانه آیت‌الله ایروانی در میدان محمدیه، خیابان مولوی، نرسیده به خیابان وحدت اسلامی، کوچه دولت‌آبادی، کوچه حاج حسن، بُن‌بست اول، شماره 39 واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط