سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۰
بررسی سیمای ایرانیان از نگاه جهانگردان فرانسوی

پروفسور فرانسوا مورو، استاد دانشگاه سوربن، سياح و سفرنامه‌نويس فرانسوي در چهل و چهارمین شماره ماهنامه «سفر» درباره «ادب ایرانی، آداب فرانسوی» نوشته و ایرانیان را مردمانی بانزاکت و مهمان‌نواز می‌نامد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) شماره جدید ماهنامه «سفر» با تازه‌ترین رویدادهای گردشگری آغاز می‌شود. امضای تفاهمنامه همکاری سازمان میراث فرهنگی و بانک گردشگری، آغاز رالی پاریس – پرسپولیس، افتتاح رسمی خط مسافری دریایی خرمشهر – بصره و آغاز پروازهای مستقیم هواپیمایی ماهان از تهران به ایروان برخی از مهم‌ترین این رویدادها را تشکیل می‌دهند. 

این شماره از ماهنامه سفری هیجان‌انگیز به یزد، شهر خشت و آفتاب دارد و جذابیت‌های تاریخی و گردشگری آن را به نمایش می‌گذارد.

«بوم‌سازگان شگفت‌انگیز لوت» عنوان گزارش بعدی ماهنامه «سفر» است. در این بخش که گزارش نشست کارشناسی ماهنامه «سفر» با تنی چند از کاوشگران لوت است، جذابیت‌های این منطقه از سرزمین‌مان را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این نشست جعفر صبوری از سازمان زمین‌شناسی، بهمن ایزدی، مدیر کانون سبز فارس و حسن تعویقی، کویرنورد تجربیات خود را با خوانندگان «سفر» در میان می‌گذارند. 

در لوت سکوت، فریاد می‌زند 

گزارش پیمایش برادران کویرنورد قزوینیان به قلب لوت بخش بعدی ماهنامه سفر را تشکیل می‌دهد. مهرداد و بابک قزوینیان مسیرهای نامتعارف در دشت لوت را به تناوب پیموده‌اند و در این‌باره تجربیاتی به دست آورده‌اند. برادران قزوینیان سفر خود را از کویر مرکزی و مرنجاب آغاز می‌کنند، وارد ریگ جن می‌شوند، کویر شتران و سپس کویر ریگستان را درمی‌نوردند و از آنجا وارد طبس، شمال لوت و سپس لوت مرکزی می‌شوند. 

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «در مسیر منتهی به مرکز ریگ جن 200 کیلومتر بی‌راهه است و عبور از آن به دلیل باتلاق‌ها بسیار مشکل بود. کوه‌های ماسه‌ای و دشت و باتلاق به صورت کریدور و پشت سر نمودار می‌شوند. کاروان‌ها در گذشته در این مسیر گم می‌شدند و به‌نظر قدیمی‌ها صدای زمزمه‌های واهمه انگیزی به گوششان می‌رسید که بر اثر برخورد باد با کوه‌های ماسه‌ای ایجاد می‌شد و انگار در ریگ جن کسانی دارند زوزه می‌کشند.» 

گفت‌وگو با اسماعیل کهرم، مشاور و معاون سازمان محیط‌زیست دیگر بخش چهل و چهارمین شماره ماهنامه «سفر» را با عنوان «بیابان را سراسر مه گرفته‌ست» تشکیل می‌دهد. کهرم در این گفت‌وگو از راهکارهای حفظ کویر، صنعت ژئوتوریسم و جذب گردشگر به مناطق کویری و شناخت مردم از موضوع محیط‌زیست سخن می‌گوید. 

«نخستین مسافران کویرهای ایران» عنوان گزارش دیگر این بخش است. در این گزارش عباس رزاقی، رکاب‌زن دور دنیا به سراغ مزار آلفونس گابریل، کویرنورد معروف در وین می‌رود و ضمن ارائه بیوگرافی مختصری ازاین کویر نورد، شرح سفرهای او به صحاری ایران را بیان می‌کند. 

روایت «سفر» از یزد و خشت‌های بی‌نظیرش! 

گزارش ویژه بخش سفر و ایرانگردی این شماره از ماهنامه به یزد و معرفی بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری آن اختصاص یافته است. 

«سفر» یزد را این‌گونه توصیف می‌کند: «یزد،‌ شهری است آرمیده در دل کویر و از شهرهای قدیمی ایران است که سازه‌های خشتی و گلی آن به همراه بادگیرهای زیاد در دنیا منحصر به فرد است و از هم این رو به شهر بادگیرها نیز شهرت دارد. یزد باتوجه به قرار گرفتن بر روی کمربند خشکی جهان، آب و هوایی خشک و گرم در تابستان و سرد و مرطوب در زمستان دارد. یزد را می‌توان در کوچه پس کوچه‌های بافت قدیم آن که طراوت و تازگی خاصی دارد با مردمان خونگرم‌اش حس کرد. شهری که مردمانش همچنان پای‌بند اصول و عقاید سنتی هستند و اعتقاد بالای مردمان همراه با شیرینی لهجه و سادگی، سخت به دل می‌نشیند.» 

ماهنامه «سفر» در این شماره خوانندگان را با خود به نگین زیبای خلیج‌فارس، جزیره هرمز می‌برد و جذابیت‌های این جزیره زیبا و دیدنی را به آن‌ها معرفی می‌کند. در این بخش همچنین حیات گیاهی و جانوری کم‌نظیرژئوپارک قشم مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

سیمای ایرانیان از نگاه جهانگردان فرانسوی 

«ادب ایرانی، آداب فرانسوی» عنوان مقاله بخش نخستین سفر این شماره از ماهنامه است. این بخش ترجمه مقاله پروفسور فرانسوا مورو، استاد ادبیات قرن هجدهم و مدیر مرکز تحقیقات ادبیات مربوط به ادبیات سفر دانشگاه سوربون را دربرمی‌گیرد. 

در بخشی از این مقاله آمده است: «جهانگردان مایل‌اند یادآوری کنند که در ایران مانند فرانسه حضور مرتب در دربار تابع یک سلسله آداب و نمادها است که گواه مدنیتی بزرگ است. شاردن می‌نویسد: درباریان ایرانی در مشرق زمین مؤدب‌ترین و در دنیا مبادی آداب‌ترین مردمان‌اند. مردمان بانزاکت در میان آن‌ها می‌توانند با مؤدب‌ترین مردمان اروپایی پهلو بزنند. رفتار و وقار ایشان به احسن وجه تلفیق شده، بسیار شیرین حرکات، جدی، با فر و شکوه، مهربان و مهمان‌نوازند.» 

لذت غوطه‌وری در خلیج‌فارس را با «سفر» تجربه کنید 

گزارش بخش سفر و ورزش چهل و چهارمین شماره ماهنامه «سفر» به خلیج‌فارس و جاذبه‌های گردشگری آن به‌ویژه غواصی اختصاص یافته است. در این گزارش هر آن‌چه که باید درباره غواصی تفریحی و حرفه‌ای بدانید، آمده است. 

«قبرس شمالی، مانوس با آب‌وهوای مدیترانه‌ای» عنوان گزارش ویژه بخش سفر و جام جهان این شماره «سفر» را تشکیل می‌دهد. در این گزارش ظرفیت‌های گردشگری شهرهای این جزیره چون گیرنه، نیکوزیا، کارپاز، فاماگوتسا، گوزلیورت و فونا معرفی می‌شوند. گزارش گشت و گذار «سفر» در نپال قسمت بعدی این بخش از ماهنامه است. 

ماهنامه «سفر» به دعوت سفیر تایلند در تهران سفری چند روزه به لامپوری داشت و گزارش این سفر در چهل و چهارمین شماره این ماهنامه آمده است. هدف از این سفر آشنایی با مناسبات فرهنگی این کشور و از بین بردن ذهنیت منفی دو کشور نسبت به یکدیگر و بیان مشترکات فرهنگی آن‌ها است. 

در قسمتی از این گزارش آمده است: «لامپوری ظرفیت‌های تاریخی همکاری با ایرانیان در دوره صفویه را در پیشینه خود دارد. در قرون 10 تا 13 میلادی لامپوری از فرهنگ خمرها تاثیر پذیرفت و در تاریخ تایلند این زمان به دوره لامپوری مشهور است. پس از آن‌که در سال 1350 پس از میلاد آیوتایا به‌عنوان پایتخت انتخاب شد، لامپوری به‌عنوان دومین شهر مهم سیام مطرح بود.» 

«نمک‌آبرود، واحد نمونه گردشگری سبز»، «همدان تاریخی، چرا ناآشنا؟»، «لجستیک حساس مسافران جام جهانی»، «جشن ایرانی آب‌پاشان در تایلند» و «دستاوردهای نوین در جهت گردشگری سلامت» دیگر عناوین گزارش‌های این شماره ماهنامه را تشکیل می‌دهند. 

چهل و چهارمین شماره ماهنامه گردشگری «سفر» به سردبیری همایون ذرقانی در 88 صفحه و بهای چهار هزار و 500 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها