یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳
پایان 60 سال سفر پژوهشی و نگارش دینی / پیکر زنده‌یاد عطاردی در مقبره شیخ طبرسی به خاک سپرده می‌شود

پیکر زنده‌یاد آیت‌الله عزیزالله عطاردی بعد از ظهر دیروز در امامزاده صالح تهران تشییع شد و امروز پنجم مرداد در بقعه علامه طبرسی در حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم تشییع پیکر آيت‌الله عزيزالله عطاردی قوچانی بعدازظهر شنبه چهارم مرداد از مرکز فرهنگی خراسان به سمت امامزاده صالح تهران برگزار شد. حجت‌الاسلام محمدرضا نوراللهیان از شاگردان زنده‌یاد عطاردی در این مراسم دقایقی را برای حاضران سخنرانی کرد و در ادامه حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، نماز میت را بر پیکر این محقق و تاریخ‌نگار برجسته و پرکار اقامه کرد.

نوراللهیان در بخشی از سخنرانی خود درباره وصیت مرحوم عطاردی گفت: وصیت حضرت استاد عطاردی این بود که در بقعه علامه طبرسی در حرم امن رضوی به خاک سپرده شود. تولیت آستان قدس رضوی موافقت خود را اعلام کرده است و بنابراین پیکر مطهر استاد پس از این مراسم به مشهد برده می‌شود.

وی افزود: مراسم تشییع استاد از ساعت 9 صبح یکشنبه پنجم مرداد از مهدیه مشهد واقع در خیابان تهران به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

نوراللهیان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های علمی آیت‌الله عطاردی گفت: در گوشه و کنار شهر تهران که همه دنبال زندگی مادی خود هستند، کسی زندگی می‌کرد که بیش از 60 سال از عمر خود را به همراه همسرش در راه خدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام صرف کرد.

نوراللهیان همچنین به سفرهای بسیار آیت‌الله عطاردی برای جمع آوری نُسَخ خطی اشاره و مطرح کرد: در دوره‌ای که کوچکترین امکانات حتی امکانات بهداشتی در دسترس نبود، استاد عطاردی به همراه همسر گرانقدرشان خانم فاطمه رجایی ــ برادرزاده شهید بزرگوار محمدعلی رجایی ــ با سختی بسیار به کشورهایی چون هند سفر می‌کردند و با زحمت بسیار از روی نُسخ خطی رونوشت‌هایی برمی‌داشتند و برای اهالی علم کشور به ارمغان می‌آوردند.

شاگرد زنده‌یاد عطاردی در ادامه اظهار کرد: زنده‌یاد استاد عطاردی از شاگردان شیخ آقا بزرگ تهرانی در نجف بود. شیخ آقا بزرگ بسیار به کتابی که زنده‌یاد استاد عطاردی درباره حضرت عبدالعظیم الحسنی نگاشته بودند، علاقه داشت و بسیار آن را مطالعه می‌کرد.

در این مراسم چند تن از چهره‌های دولتی و فرهنگی کشور از جمله آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی فقیه و حقوق‌دان، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و وزیر پیشین اطلاعات، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران، سهیل محمودی شاعر و مدیر موسسه خیریه مهر گیتی، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد رجبی دوانی مدیر کتابخانه مجلس و حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه حضور داشتند.

آیت‌الله عزیزالله عطاردی چهره ماندگار کشور جمعه شب سوم مرداد 1393 در سن 86 سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت. او در نیم قرن تلاش علمی، بیش از 60 عنوان کتاب در بیش از یکصد مجلد به جامعه علمی تقدیم کرده است. کارهای علمی چاپ‌شده شادروان عطاردی، سه حوزه حدیث، تاریخ و جغرافیا و ادبیات را در بر می‌گيرند.

مسند الامام امیرالمومنین (ع)، مسند فاطمه الزهرا (س)، مسند الامام المجتبی (ع)، مسند الامام الحسین الشهید (ع)، مسند الامام الباقر (ع)، مسند الامام الصادق (ع)، مسند الامام الکاظم (ع)، مسند الامام الرضا (ع)، کتاب المضمرات و المرفوعات، مصادر تاج العروس، تاریخ بجستان در یک هزار عنوان، دعبل الخزاعی شاعر اهل البیت، موسوعه الشیعه الامامیه، اللغات الفارسیه فی الحدیث و الادب العربی، الشریف الرضی مولف نهج البلاغه، مخطوطات فارسی در مدینه منوره، آثار علمای خراسان در کتابخانه‌های جهان، گردآورندگان سخنان علی (ع) قبل از سید رضی، ترجمه زندگانی امام سجاد (ع) تالیف مقرم، تصحیح و مقابله شرح نهج البلاغه از علی بن ناصر سرخسی و ده‌ها کتاب دیگر از جمله آثاری است که از این عالم بزرگ شیعی منتشر شده است.

گزارش‌ها و مطالب تکمیلی درباره این پژوهشگر فقید را در ایبنا خواهید خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط