شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
جوایز «جلال» و «پروین» به بنیاد ادبیات رفتند، «کتاب سال» در بهارستان ماند

در نشست خبری دبیر کارگروه بازنگری جوایز کتاب جمهوری اسلامی، جدیدترین تغییرات این جوایز اعلام شد. جایزه «کتاب سال» و «نقد» تثبیت، و جایزه «جلال آل احمد» و «پروین اعتصامی» واگذار شدند.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست اعلام مصوبات کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب برگزار شد. دکتر محمدرضا وصفی، دبیر این کارگروه در این مراسم، از تلفیق و واگذاری برخی جوایز به منظور فراهم کردن بستر کیفی‌سازی جوایز خبر داد.

بر این اساس جایزه نقد کتاب، جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی و جایزه کتاب خلیج فارس مانند گذشته به کار خود ادامه می‌دهند. جایزه جلال آل احمد و جایزه پروین اعتصامی به بنیاد شعر و ادبیات داستانی سپرده شد. جایزه گام اول و جوایز فصل زیر مجموعه جایزه کتاب سال قرار گرفتند.

بنابر این گزارش، شورای تخصصی بررسی و بازنگری جوايز کتاب طی حکم دکتر سيدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 20 خرداد سال جاری با هدف ارزیابی و ‌بررسی و اصلاح آيين‌نامه داوری‌های موجود جوایز فرهنگی حوزه کتاب، با حضور دکتر نجفقلی حبیبی، دکتر محمدرضا وصفی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی مهدوی‌راد، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رضا مختاری، دکتر نجفعلی میرزایی، دکتر مالک شجاعی جشوقانی، دکتر سید محمود حسینی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، سید فرید قاسمی، دکتر سعید عدالت‌نژاد، دکتر مرتضی کریمی‌نیا، جواد محقق، ابوذر ابراهیم ترکمان، علیرضا کرمانی، علی اصغر سیدآبادی و مجید غلامی جلیسه، تشکیل و در 12 جلسه کاری فشرده، و طرح مباحث مختلف در خصوص اهداف و رویکرد و عملیات علمی و اجرایی جوایز و با بهره‌گیری از نظرات سایر کارشناسان، در نهایت پشنهادهای خود را دوشنبه 22 تیرماه سال جاری در هفت بند تهیه و به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد.

دکتر وصفی در این مراسم مصوبات این جلسات را به شرح زیر اعلام کرد:

1- جایزه کتاب خلیج فارس: برابر آیین نامه جاری در دبیرخانه جشنواره فرهنگی خلیج فارس و همزمان با آن، و با حضور پررنگ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و استان‌های مجاور خلیج فارس، همچنان با قوت لازم برگزار می‌شود. 

2- جایزه گام اول: در ذیل جایزه کتاب سال مورد ارزیابی و تشویق قرار گیرد و به عنوان اثر ویژه در بخش ویژه جوانان معرفی شود و ارزش مادی جایزه به منظور تشویق جوانان، همسنگ جایزه کتاب سال شود.
 
3- جایزه جلال آل احمد و جایزه پروین اعتصامی: 
الف : اجرای عملیات دبیرخانه علمی و اجرایی دو جایزه یاد شده، از سوی وزارتخانه به بنیاد شعر و ادبیات داستانی انقلاب اسلامی تفویض شود.
ب: بنیاد مذکور، با تشکیل کارگروه کارشناسی، به بازخوانی آیین‌نامه‌های اجرایی پرداخته و پیشنهادها به منظور بررسی در دوره دوم این کارگروه، تا پس از بررسی نهایی، به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود. 

4- جایزه کتاب فصل
الف : تشریفات داوری علمی کتاب فصل، همچنان ادامه یابد، لکن مراسم و تشریفات اجرایی مراسم آن و جایزه مستقل آن حذف شود.

ب : آثار ارزشمند در هرفصل، به عنوان بهترین‌های فصل یا نامزدهای احتمالی کتاب سال، بر روی میز داوری کتاب سالِ همان سال قرار گیرد و لیست تمام بهترین‌ها و نامزدهای احتمالی کتاب سال در اختیار افکار جمعی و رسانه‌های عمومی کشور قرار گیرد.
ج: از رسانه‌ها و صفحه‌ها و درگاه‌های تخصصی رسانه‌ها درخواست شود، به نقد و ارزیابی آن آثار پرداخته و نقد خود را نیز برای جشنواره نقد کتاب ارسال کنند.
ج: آئین‌نامه جایزه کتاب سال - که به آن در بند آخر نیز اشاره خواهد شد - به‌گونه‌ای بازبینی شود که زمینه رقابت گسترده تر از قبل را فراهم آورد، و تعداد جوایز در دو بخش برگزیده و تشویقی افزایش یابد.
 
5- جشنواره نقد کتاب 
با توجه به ماهیت و کارکرد متمایز آن، به کار خود با قوت ادامه داده و کارگروه ویژه‌ای به بازخوانی آیین نامه و ارائه پیشنهادهای جدید به دور دوم این کارگروه تشکل شود. 

6- با توجه به جایگاه جهانی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ، فعالیت آن همچنان با قوت ادامه یافته و به منظور بهره بردن از نقش آن در عرصه دیپلماسی علمی و فرهنگی، گروه ویژه‌ای تشکیل تا روند دیدبانی علمی، ارزیابی آثار و اجرایی آن را با مشورت استادان، صاحبنظران و دست‌اندرکاران داخل و خارج از کشور، بازخوانی و برابر اهداف جهانی، پیشنهادهای مناسب را به دور دوم کارگروه  برای قرار گرفتن در فرایند تصویب نهایی، ارائه کند. 

7- دبیرخانه جایزه کتاب سال، با تشکیل جلسات ویژه‌ای روندهای علمی و اجرایی کنونی را با مشورت استادان، صاحبنظران و دست‌اندرکاران، بازخوانی و پشنهادهای مناسب را به دور دوم این کارگروه ـ به‌ویژه با عنایت به موارد بند دو و چهار - به منظور قرار گرفتن در فرایند تصویب نهایی ارائه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط