پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
فلسطین تنها یک محدوده جغرافیایی نیست، بلکه یک نشانه از جدال حق و باطل است

«ایبنا» به مناسبت روز جهانی قدس (آخرین جمعه ماه مبارک رمضان) از کتاب «صحیفه نور» گلچینی از بیانات و فرازهایی از سخنان بنیانگذار جمهوري اسلامی ایران را آورده است. اين سخنان نمايانگر دلمشغولی‌ جدی امام خميني(ره) به مساله فلسطین است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سخنان بنیانگذار جمهوري اسلامي ايران باعث دلگرمی مردم و مبارزان فلسطینی بود. گویی وجود ایشان خون تازه‌ای را به آنان ترزیق می‌کرد و حیات دوباره‌ای را به آنان نوید می‌داد. امام در زمان حیاتشان لحظه‌ای از فلسطین غفلت نکردند. سخنان و بیانات امام راحل درباره فلسطین در موقعیت‌های گوناگون در مجموعه «صحیفه نور» تدوین شده است که خود حاکی از دلمشغولی‌های جدی ایشان به مساله فلسطین است.

امام خمینی(ره) به مساله فلسطین اهمیت ویژه‌ مي‌دادند و با سخنرانی‌های موثر و کوبنده فلسطینی‌ها را در اذهان همه ملت‌های مسلمان مطرح کردند. به طوری که دیگر هیچ کشوری نتواند مساله فلسطین را مساله کشورهای عربی فرض کند. امام خمینی (ه) در مجموعه «صحیفه نور» در بیاناتی با نفی محدوده جغرافیای درباره فلسطین فرموده‌اند: «فلسطین تنها یک محدوده جغرافیایی نیست، بلکه یک نشانه از جدال حق و باطل است که قرآن وعده پیروزی آن را داده است.»

همچنین برای رد هر گونه تعلق و انحصار مساله فلسطین به کشورهای عربی به صراحت گفتند: «مسئله قدس یک مسئله شخصی نیست و یک مسئله مخصوص به یک کشور و با یک مسئله مخصوص به مسلمانان جهان در عصر حاضر نیست، بلکه حادثه‌ای است برای موحدین جهان و مومنان اعصار گذشته، حال و آینده، از روزی که مسجدالاقصی پی‌ریزی شد تا آن گاه که این سیاره در نظام هستی در گردش است و چه ننگ است برای دولت‌های اسلامی که با در دست داشتن شریان حیاتی ابرقدرتهای جهان بنشینند و تماشاگر باشند که آمریکا ابرجنایتکار تاریخ یک عنصر فاسد بی ارزش را در مقابل آنان علم کند و با وعده‌های ناچیز عبادتگاه مقدس و قبله‌گاه اول آنان را از آنان غصب نموده و با کمال وقاحت در مقابل همه آنان قدرت‌نمایی کند.» 




این سخنان امام (ره) وجدان بسیاری را تکان داد و برای برخی از کشورهای عرب منطقه به منزله یک هشدار بود تا در سیاست‌های شعاری خود تجدیدنظر کنند. گام مهم و تاثیرگذار دیگری که امام در رابطه با حمایت از فلسطین برداشتند، فراتر از هشدارهای محکمی بود که به کشورهای عرب دادند. اختصاص یک روز به نام «روز قدس» گام سرنوشت‌سازی بود که یاد قدس را تا زمان رهایی از چنگال صهیونیست‌ها زنده نگه خواهد داشت. ایشان در این پیام فرمودند: «روز قدس یک روز جهانی است، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز حیات اسلام است، روزی است که باید به همه ابرقدرت‌ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما و عمال خبیث شما واقع نخواهد شد.»

پس از تعیین یک روز برای زنده داشتن قدس امام (ره) در سخنرانی‌های مداوم، دولت‌های کشورهای اسلامی را نخست به توکل به خدا و کمک برای آزادی فلسطین فراخواندند. در بخشی از این بیانات می‌خوانیم: «بر عموم دولت‌های ممالک اسلامی و به خصوص دول عربی لازم است با توکل بر خدای متعال و تکیه بر قدرت لایزال همه قوا و نیروی خویش را بسیج ساخته و به یاری مردان فداکاری که در خط اول جبهه چشم امید به ملت اسلامی دوخته‌اند بشتابید و برای آزادی فلسطین و احیای مجد و شرف و عظمت اسلامی، در این جهاد مقدس شرکت کنند.»

امام اخبار مربوط به فلسطین را مرتب پیگیری می‌کردند و دایم کشورهای مسلمان را از اهداف و نیات پنهانی رژیم صهیونیستی آگاه می‌کردند و بر حفظ وحدت کلمه در بین کشورهای اسلامی تاکید فراوان داشتند. امام با تاکید بر اخوت ایمانی و حفظ وحدت فرمودند: «این اختلاف کلمه و سرسپردگی‌های بعضی از سران ممالک اسلامی که با داشتن منابع طبیعی سرشار و ذخایر گرانبها و جمعیت هفتصد میلیونی نتوانسته‌اند دست استعمار و صهیونیسم را از بلاد اسلامی قطع کرده و به نفوذ ایادی آن پایان بخشند؛ این هواهای نفسانیه و دست نشاندگی بعضی دول عربی است که موجب شده جمعیت صدمیلیونی عرب نتوانند فلسطین را از چنگال اسرائیل برهانند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها