سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
عضو فراکسیون کودک و نوجوان مجلس: باید امید و خودباوری را میان نوجوانان تقویت کنیم

یک نماینده مجلس معتقد است: اراده، امیدواری، خودباوری و عزت نفس از جمله ویژگی‌های ارزشمندی است که باید نوجوانان امانتدار آنها باشند چراکه نسل‌های گذشته برای آنها به امانت گذاشته‌اند، لذا برای این کار باید دانا و توانا باشیم تا بتوانیم به اهداف ارزشمند انقلاب اسلامی برسیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همایش «نقش نوجوانان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی»  با حضور دکتر قاسم جعفری رئیس فراکسیون کودک و نوجوان مجلس شورای اسلامی، دکتر عباس مقتدایی عضو فراکسیون کودک و نوجوان مجلس شورای اسلامی ، لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، برزین ضرغامی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و برخی نویسندگان و اهالی قلم ساعت 17 الی 20 روز دوشنبه (16تیرماه) در فرهنگسرای ملل برگزار شد.

اشکان حاجی‌عبداللهی، دبیر همایش نقش نوجوانان در پیشبرد انقلاب اسلامی، درباره فکر اولیه این حرکت فرهنگی گفت: در اواسط خرداد ماه، برگزاری همایشی تحت عنوان نقش نوجوانان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی به ذهنم خطور کرد و به دلیل ارتباطی که با متولیان حوزه نوجوان و دست‌اندرکاران اجرایی نوجوانان در رسانه‌های ملی و مجازی داشتم، متوجه این موضوع شدم افرادی که با نوجوانان سروکار دارند نگران آنها هستند. بر همین اساس تصمیم گرفتم جلسه‌ای برای هم‌اندیشی برای نوجوانان با همکاری معاونت امور خانواده دفتر رییس جمهور و نمایندگان مجلس برگزار کنم. 

وی افزود: این همایش در ماه‌های آینده تحت عنوان کارگروه کودک و نوجوان ادامه خواهد داشت و مسوولانی که در این همایش حضور دارند، یعنی دکتر قاسم جعفری، رئیس فراکسیون کودک و نوجوان مجلس شورای اسلامی، عباس مقتدایی، عضو فراکسیون کودک و نوجوان مجلس شورای اسلامی و برزین ضرغامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران حمایت خود را از این موضوع اعلام کرده اند.

باید استعدادها را از دوران کودکی کشف کرد
دکتر قاسم جعفری، رئیس فراکسیون کودک ونوجوان مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به اهمیت کشف استعدادهای نوجوانان گفت:  اصلی‌ترین سرمایه هر مملکتی نیروی انسانی آن است که باید مورد توجه قرار گیرد. طلایی‌ترین زمانی که می‌تواند استعدادهای نیروی انسانی را کشف کرد در دوران کودکی و نوجوانی است. با وجود اینکه منابع زیرزمینی، طبیعی، طلا، پول و ارز جای خودشان را دارند اما سرمایه پویا و زاینده و تمام نشدنی که در سطح کشور وجود دارد سرمایه انسانی است و هر کشوری که به این امر بیشتر توجه کند برنده خواهد بود.

وی گفت: بنابر بر گفته ارسطو آنچه که می‌تواند خطر بزرگ جوامع باشد شکاف بین نسل‌هاست و تنها آموزش درست ارزش‌های نسل‌های قدیم به جدید است که می‌تواند شکاف بین نسل‌ها را برطرف کند. ما نوجوانان زیادی داریم که در جنگ تحمیلی دشمن را به خاک سیاه نشانده‌اند و الگو بوده‌اند.

جعفری در ادامه درباره فراکسیون کودک و نوجوان در مجلس گفت: فراکسیون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان برای اولین بار در مجلس تشکیل شده است و سعی می‌کند پرچمدار کمک به کسانی باشد که در عرصه کودکان و نوجوانان کار می‌کنند. به اعتقاد من می‌توان کم‌کم به سویی رفت که به تعبیر مقام معظم رهبری یک سری کارها و حرکت‌های فرهنگی ایجابی و همچنین فعالیت‌های دفاعی در حوزه کودک و نوجوان ایجاد شود.

تلاش رسانه‌های غربی برای تاثیرگذاری بر سایر جوامع
عباس مقتدایی، عضو فراکسیون کودک و نوجوان مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم طی سخنانی درباره اهمیت نوجوانان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی گفت: امروزه رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا فضا، محیط و رنگ غرب را بر سراسر جهان حاکم کنند. آنها در عرصه نوع رفتار، نوع پوشش و نوع کلام تلاش می‌کنند تا انسانی سراپا غربی را به جامعه تحویل دهند. شیوه اداره اقتصاد و روش‌های برخورداری از سلامت و سایر امور جامعه را با بسته‌بندی‌های موردنظرشان در زمینه‌هایی مانند فیلم، موسیقی، داستان و کتاب و غیره عرضه می‌کنند، به طوریکه منجر به تربیت انسان‌هایی شود که تمایل زیادی به غرب داشته باشند.

وی ادامه داد: همانطوری که در تعابیر قرآنی هم داریم رنگ خدا در بخش‌های مختلف زندگی ما تاثیرگذار است، اگر کسی رنگ خدا را در نظر بگیرد همه چیز را در دایره‌ای می‌بیند که در آن خدا حضور دارد و ما در برابر خود، خدا، طبیعت و محیط اطرافمان مسوولیم و این مسوولیت را خدا برای ما تعریف کرده است. کسی که با این فرهنگ رشد می‌کند قطعا با معاد آشنا است؛ این انسان، انسانی حقیقت‌جو است که خدا را در همه موارد زندگی در نظر دارد. بطورمثال سلمان فارسی به عنوان الگویی مناسب برای نوجوانان امروزی می‌تواند مطرح باشد زیرا او یک انسان حقیقت‌جو بود که از نقطه‌ای کوچک حرکت کرد و به اوج رسید.

نوجوانان ایرانی جهادگرند
مقتدایی گفت: نوجوانان ایرانی مسلمان عدالتخواه و صلح‌جو هستند اما این به آن معنا نیست که ظلم‌ستیز نباشند و اگر در جایی مردم مورد ستم واقع شدند نوجوانان ایرانی احساس مسوولیت نکنند. نوجوانان ایرانی آموخته‌اند که جهادگر باشند و وظیفه جهادگری خود را به نسل‌های بعد منتقل کنند آنها وطن خود را دوست دارند و تلاش می‌کنند تا مبادا جامعه رنگی به جز رنگ خدا به خود بگیرد.

وی افزود: رسانه‌های ما به دنبال این موضوع هستند که رنگ انقلاب اسلامی که تثبیت شده است را به عنوان ارزش نگهداری کنند. نوجوانان امروز ما مهرورزی، جمع‌گرایی و جهانی فکر کردن را آموخته‌اند. البته جهانی شدن هرگز به این معنی نیست که ما در جامعه غربی هضم شویم بلکه ما امروزه توانسته‌ایم الگوی عدم وابستگی به قدرت‌های غربی و مردم سالاری دینی را برای جهانیان ارایه کنیم. امروزه نوجوانان ما پای خود را جای پای کسانی می‌گذارند که موجود زنده را به فضا می‌فرستند که تمام این امور به خاطر وجود رنگ خدا در جامعه ایجاد شده است.

مقتدایی تاکید کرد: اراده، امیدواری، خودباوری و عزت نفس از جمله ویژگی‌های ارزشمندی است که باید نوجوانان امانتدار آنها باشند چراکه نسل‌های گذشته برای آنها به امانت گذاشته‌اند، لذا برای این کار باید دانا و توانا باشیم تا بتوانیم به اهداف ارزشمند انقلاب اسلامی برسیم. 

نوجوانان ما می‌توانند الگو باشند
لاله افتخاری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم که دوران زندگی کودک تا زمانی که بزرگ می‌شود به سه دوره کودکی، که 7 سال اول زندگی اوست و دوره نوجوانی که 7 سال دوم زندگی اوست و دوره بعدی که 7 سال سوم زندگی اوست تقسیم می‌شود. کودک در دوران نوجوانی می‌بیند که همراه با تغییرات فیزیکی، دیدگاهش هم نسبت به محیط اطرافش تغییر کرده و احساس می‌کند که دیگر کودک نیست و باید تغییر دهنده و تاثیرگذار بر محیط اطرافش باشد.

وی افزود: اگر در تاریخ سیر کنیم می‌بینیم نوجوانان بی‌نظیری مانند حضرت یوسف، حضرت علی و حضرت ابوالفضل (ع) وجود داشته‌اند که از تدبیر و خداباوری که در وجودشان بود برای غلبه بر مشکلات بهره می‌بردند. نوجوانان ما امروزه در عرصه‌های مختلفی مانند دفاع مقدس، ورزش، قرآن، درس و اختراعات توانسته‌اند موفقیت‌های بسیار زیادی را کسب کنند و تاثیرگذار و الگو باشند.

در همایش «نقش نوجوانان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی» از فعالانی چون فرهاد حسن زاده در زمینه رمان نوجوان، عرفان نظر آهاری در زمینه شعر نوجوان، سید علی کاشفی خوانساری در زمینه نقد ادبیات نوجوان و سید محمد سادات اخوی فعال در زمینه ادبیات مذهبی نوجوانان قدردانی شد.

تجلیل از فعالیت هایی موسسه انتشاراتی طلایی برای انتشار کتاب های خوب برای نوجوانان، قدردانی از ابراهیم فروزش برای فعالیت در زمینه سینمای نوجوان، تجلیل از منوچهر اکبرلو برای فعالیت در زمینه تئاتر نوجوان ، قدردانی از محمد رضا زائری برای فعالیت در حوزه مطبوعات نوجوان، تجلیل از حسین طایی به دلیل فعالیت مستمر در حوزه موسیقی نوجوان، قدردانی از اسدالله اعلایی به دلیل برنامه سازی تلویزیونی برای نوجوانان و قدردانی از احسان حلمی به علت تلاش برای راه اندازی شبکه تلویزیونی مخصوص کودکان، از دیگر بخش های این همایش بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها