سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
پیگیری‌های «ایبنا» به نتیجه رسید/ دستمزد بررسان کتاب وزارت ارشاد بهبود می‌یابد

پیگیری‌های «ایبنا» درباره کم بودن دستمزد بررسان کتاب به عنوان عاملی برای اعطای مجوز به برخی کتب ضعیف به نتیجه رسید و قرار است اوضاع مالی این صنف بهتر از گذشته شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) پیشگیری از برخورد سلیقه‌ای با آثار نویسندگان، ضابطه‌مند شدن ممیزی کتاب، کاهش طول مدت زمانی که ناشر منتظر گرفتن مجوز نشر از اداره‌ کتاب است و... از جمله مواردی است که در طول سال‌های متمادی به کرات مورد بحث و نظر بوده‌اند.

اما آن‌چه تاکنون در بحث ممیزی کتاب مغفول مانده بود و شاید کمتر مسوول فرهنگی و حتی فعال رسانه‌ای، به آن پرداخته بود، بحث دستمزد بررسان کتاب است.

خبرنگار «ایبنا» با هدف آسیب شناسی ممیزی کتاب و ایده کمبود دستمزد ممیزان، طی چندین گفت‌‌وگو با صاحبنظران و اهالی فرهنگ، بحث میزان دستمزد بررسان کتاب را پیگیری کرد.

شاید یکی از علت‌هایی که باعث ایجاد تلنگر در «ایبنا» برای پیگیری این موضوع شد، افزایش روزافزون تعداد کتاب‌های بی کیفیت و سطحی در بازار نشر بود. این پیش فرض وجود دارد که بالا بودن دستمزد بررسان کتاب باعث ایجاد انگیزه در آن‌ها برای بررسی‌های تخصصی‌تر شود و در نتیجه کتاب‌ها با گذر از فیلتر حرفه‌ای بررسان کتاب، وارد بازار نشر شوند و این اقدام مانع از حضور کتاب‌های سطحی و بی‌محتوا در بازار نشر شود.

از جمله این گفت‌وگوها می‌توان به مصاحبه «ایبنا» با «احمد کمالی‌نژاد» معاون دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. وی درباره معضلات و مشکلات موجود در مسیر ممیزی کتاب، این‌چنین گفته بود: «متاسفانه اختصاص بودجه و مسایل مالی در این دفتر که کار نظارت بر محتوای کتاب‌ها به‌ویژه ممیزی کتاب‌ها را بر عهده دارد، خیلی جدی گرفته نشده است؛ این معضل چیزی نیست که فقط به دولت قبل مربوط شود بلکه در دولت‌‌هایی پیش از دولت دهم نیز شاهد وجود چنین مشکلی در وزارت ارشاد بودیم. 

اگر بخواهیم نظارت دقیق بر محتوای کتاب‌ها وجود داشته باشد باید نیروهای حرفه‌ای جذب کنیم؛ تحقق این موضوع هزینه‌بر است چرا که نیروهای حرفه‌ای خواهان دستمزد بیشتری هستند. دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی به دلیل نداشتن بودجه تخصیصی، در اغلب موارد در این حوزه دچار مشکل می‌شود. بنابراین، باید برای این دفتر در قبال وظایف قانونی محول‌شده، ردیف بودجه در نظر گرفته شود. 

حالا و چند روز بعد از انتشار گفتگوهای ایبنا، علی شجاعی‌صائین، مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در گفت‌وگویی، از تغییر شیوه‌نامه بررسی کتاب که در آن دستمزد ممیزان بهبود یافته، خبر داد.

وی در این گفت‌وگو چنین بیان کرد: «قطعاً ما باید هم در رویه‌هایمان، هم در نگاهمان و هم در همکارانمان، تحولاتی را ایجاد کنیم تا بتوانیم همپای تحولات حوزه نشر، امور را پیش ببریم. بهبود روند پرداخت دستمزد به بررسان کتاب در وزارت ارشاد در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است. با مساعدت معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، آیین‌نامه پرداخت‌های این بخش بازبینی شد و امیدواریم به زودی اجرایی شود و نگاه ما این بود که اگر می‌خواهیم کیفیت بالاتری را در بررسی کتاب‌ها شاهد باشیم، حتماً باید یک تغییر مناسب در پرداخت‌ها به وجود بیاید.» 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط