دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی برای مدارس تبیین شد

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در نشست «شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی در آموزش و پرورش» ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و طرح‌های در دست اجرا برای سال تحصیلی جدید، به تبیین شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست تخصصی «شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی در آموزش و پرورش» شب گذشته 15 تیرماه با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و جمعی از مدیران و معاونان این وزارتخانه در سالن کنفرانس بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

آشنایی با منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور
محمدرضا مسیب‌زاده در ابتدای سخنان خود در اين نشست به تدوین «منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور» اشاره کرد و گفت: سال‌ها بود که در وزارت آموزش و پرورش، موضوع «نهضت قرآن آموزی» را در دستور کار داشتیم اما از سال 88 بحث «منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور» مطرح شد و فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش شکل جدی‌تری به خود گرفت.

وی با اشاره به کتاب «آشنایی با منشور توسعه فرهنگ قرآنی» کشور، ادامه داد: این منشور که از قوام خوبی نیز برخوردار بود،  در اردیبهشت سال 88 در جلسه 643 شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در پی آن شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی نیز در زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت.

آموزش و پرورش عهده‌دار آموزش عمومی قرآن
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: شورای توسعه فرهنگ قرآنی متشکل از سه کمیسیون آموزش عمومی قرآن، تبلیغ و ترویج قرآن کریم و آموزش عالی و پژوهش‌های قرآنی است و بر اساس قانون مصوب، مسوولیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور بر عهده وزارت آموزش و پرورش است. این آموزش عمومی، روخوانی، روان‌خوانی، مفاهیم، تفسیر قرآن و... را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: مسوولیت کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن نیز بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و کمیسیون آموزش عالی پژوهش‌های قرآنی نیز بر عهده وزارت علوم است که البته تمام آموزش‌‌های عمومی در این نهادها، باز هم بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

مسیب‌زاده به کارگروه‌های آموزش، نیروی انسانی، پشتیبانی، مؤسسات، ارزیابی و تدوین سند آموزش عمومی کشور که زیر مجموعه کمیسیون آموزش عمومی قرآن فعالیت می‌کنند اشاره و عنوان کرد: تمامی نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها که در بخش آموزش فعالیت می‌کنند جزو اعضای این کمیسیون محسوب می‌شوند.

تبیین شاخص‌های فعالیت‌های قرآنی
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه به اهداف اصلی شاخص‌های فعالیت‌های قرآنی پرداخت و گفت: مهم‌ترین فعالیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن بعد از برگزاری برگزاری 40 جلسه، تهیه اهداف اصلی این کارگروه بود که در شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی نیز تصویب و به آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

وی افزود: این اهداف با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در سه هدف کلی تقسیم‌بندی شده که اولین هدف، روخوانی قرآن، هدف بعدی روان‌خوانی و نهایتا تدبر در قرآن و تمسک به قرآن است تا بتوانیم بستر لازم را برای باور قلبی دانش‌آموزان فراهم کنیم.

سال جدید تحصیلی با سه طرح ویژه قرآنی
مسیب‌زاده در ادامه به سه طرح ویژه اداره کل عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اولین طرح ویژه ما در سال جدید تحصیلی طرح «حفظ آیات موضوعی قرآن» است که در کنار طرح ملی حفظ قرآن، متناسب با سنین دانش‌آموزان در مقاطع سه گانه به اجرا درمی‌آید.

وی ادامه داد: دومین طرح ویژه ما بحث امام‌شناسی و بهره‌گیری از سیره و زندگی ائمه اطهار علیهم السلام است در قالب طرح «مصباح‌الهدی». در اين طرح برش‌هایی از زندگی ائمه معصومین (ع) در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و متناسب با سنین دانش‌آموزان به اجرا در می‌آید. سومین طرح ویژه قرآنی طرح تقویت و تعمیق فعالیت‌های مرتبط با نماز برای دانش‌آموزان است.

احیاء مجدد مراکز دارالقرآن در سطح کشور
مسیب‌زاده فعالیت شاخص‌ترین طرح در دستور کار اداره کل قرآن، عترت و نماز را احیاي مجدد مراکز دارالقرآن در کشور عنوان کرد و گفت: در سال تحصیلی آینده فعالیت 600 مرکز دارالقرآن در کشور و فعالیت آن‌ها در کنار سایر دارالقرآن‌ها شاخص‌ترین طرح اداره کل قرآن، عترت و نماز است که وظیفه پیگیری این طرح‌ها در مدارس با مدیران مدارس خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره آمار دانش‌آموزان حافظ قرآن کریم گفت: پس از آغاز نهضت ملی حفظ قرآن کریم یک سایت اینترنتی برای ثبت نام دانش‌آموزان و فرهنگیان مشتاق به حفظ قرآن در سه رده نیم جزء، یک، سه، شش، 10 و 20 جزء و کل قرآن کریم راه‌اندازی شد که طبق آمار سه میلیون و 560 هزار دانش‌آموز و فرهنگی در این سامانه ثبت نام کردند، اما در زمان اجرای آزمون حفظ فقط یک میلیون و 400 نفر شرکت  داشتند که از این تعداد نیز یک میلیون و پنج هزار نفر موفق به قبولی در آزمون شدند. در حال حاضر 900 هزار دانش‌آموز موفق به حفظ نیم جزء قرآن و بین 20 تا 30 هزار نفر موفق به حفظ یک جزء قرآن و 300 نفر نیز حافظ کل قرآن کریم هستند.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا 22 تیر ماه از ساعت 18 تا 24 در محل باغ موزه دفاع مقدس واقع در تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، میزبان قرآن‌دوستان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها