جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
کتاب‌های ادعیه اغلب پر از غلط‌های اعرابی است

ناشرانی که در حوزه کتاب‌های دینی و مذهبی فعالیت می‌کنند، اغلب نیازمند امکانات حرفه‌ای هستند که البته این رویکرد موجب بالا رفتن هزینه‌های تولید کتاب‌های مذهبی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مدیرعامل اتحادیه ناشران قرآنی در این زمینه می‌گوید: «حروفچینی، ویراستاری و تصحیح این کتاب‌ها هزینه زیادی نیاز دارد زیرا کار هر فردی نیست و ناشران نیازمند افرادی حرفه‌ای، آشنا و مسلط به امور دینی و ویراستاری ادبی به صورت همزمان هستند.

«سید محمدحسین محمودی» می‌افزاید: میزان حرفه‌ای بودن عوامل تولید فنی کتاب نیز در قیمت تمام شده موثر است، زیرا برای جلدسازی و صحافی عموماً باید از جنس‌های مرغوب و درجه یک استفاده شود، جنس‌هایی که قیمت بالایی دارند و باید مبلغ زیادی برای این کار هزینه کنند و طبیعتاً باید افراد حرفه‌ای پای کار باشند تا بهترین و بیشترین بهره را از این امکانات و وسایل ببرند.

او با بیان اینکه بیشتر کتاب‌های این حوزه ویراستار حرفه‌ای ندارد، ادامه می‌دهد: ناشران معمولاً برای کاهش هزینه‌های خود، نقش ویراستار را حذف می‌کنند و این موضوع موجب شده کتاب‌های ادعیه اغلب پر از غلط‌های اعرابی باشند و مخاطبان با مشکلات کوچک و بزرگ هنگام خواندن ادعیه روبه رو شوند.

به گفته محمودیان، کپی برداری‌های غیرقانونی، یکی دیگر از معضلات ناشران کتاب‌های مذهبی کشور است و اکنون کپی‌هایی توسط برخی افراد سودجو و دلال از کتاب‌های پرفروش و پرمخاطب انجام می‌شود و در این میان کتاب‌های دینی و مذهبی نیز از این چرخه دور نمانده‌اند. این اقدام، اقتصاد صنعت نشر کشور خصوصاً در این حوزه را دچار نوسان و نبض فعالیت‌های این حوزه را کند کرده است و موجب بر هم ریختن تعادل بازار و شکستن قیمت کتاب‌ها می‌شود.

او در بخش دیگر صحبت هایش به ریزش تعداد ناشران این حوزه هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «تا سه ـ چهار سال پیش ما حدود یک هزار و 800 ناشر فعال قرآنی و مذهبی داشتیم اما این آمار در سال جاری به 600 ناشر رسیده است. در این میان به دلیل حمایت‌های محدود مسوولان از نشر قرآنی، گرانی کاغذ و بالا رفتن هزینه‌هااین ناشران دچار ریزش شدید شده‌اند.

در این باره بخوانید:
حاجی‌شریف: روند کاهشی انتشار قرآن که از 3سال گذشته آغاز شده بود متوقف شد/اینجا را بخوانید.
- گزارش ایبنا از انتشار قرآن‌های نفیس/ از 60هزار تا 2.5 میلیون تومان را اینجا  بخوانید.
- نظارتی بر قیمت مصحف شریف وجود ندارد/ صدور 14 مجوز برای قرآن‌های نفیس‌/اینجا را بخوانید.
- فروش قرآن های نفیس و گران قیمت در نمایشگاه قرآن/ گزارش تصویری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط