دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۰
«آن بیست‌و سه نفر» با هفت اثر دیگر رسیدند

«آن بیست‌و سه نفر»، «تکاوران نیروی دریایی»، «دست‌ خدا»، «اثرنشان»، «باز اندیشی انتقادی»، جلد دوم «ستارگان نبرد هوایی»، جلد ششم «جاده جنگ» و «تویوتای خرگوشی» عنوان آثار تازه‌نشر انتشارات سوره مهر در سه ماهه نخست امسال(1393) است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات سوره مهر، در سه ماه نخست امسال(1393) هشت اثر در حوزه دفاع مقدس منتشر کرده است که ایبنا به مرور اجمالی این آثار می‌پردازد.

1. «آن بیست و سه نفر» به قلم احمد یوسف‌زاده. این کتاب شامل خاطراتی از رشادت‌های نوجوانان رزمنده در صحنه نبرد است که به اسارت نیرو‌های مهاجم عراقی درآمده‌اند. نگارنده که خود نیز  یکی از همین 23 نفر است، در کتابش به مقاومت این گروه در اردوگاه‌های ارتش بعث هم پرداخته است.

2. «تکاوران نیروی دریایی» نوشته سیدقاسم یاحسینی. این کتاب به سفارش دفتر ادبیات و هنر مقاومت تالیف شده است. نویسنده در «تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» به خاطرات ناخدا هوشنگ صمدی یکی از تکاوران نیروی دریایی می‌پردازد. صمدی فرمانده گردان 600 نفری بود که فقط 270 نفر آنان زنده مانده‌اند. خود او در این مدت کوتاه 6 بار زخمی شد اما به عقب بازنگشت.

3. «دست خدا» تالیف قاسم‌‌علی زارعی. این کتاب خاطرات خودنوشت نویسنده از مدت حضورش در جبهه‌های جنگ تحمیلی است که در سه بخش منتشر شده. بخش نخست این کتاب مربوط به حضور خود او در جنگ به عنوان یک بسیجی ساده، بخش دوم مربوط به فعالیتش در تیپ انصار در سال 63 و بخش پایانی کتاب نیز مربوط به مسوولیت وی در بنیاد تعاون سپاه است.

4. «اثر نشان» نوشته علیرضا کمری. این كتاب در آمدي بر رويكرد نشانه شناختي به مفهوم سند و مطالعات اسنادي جنگ دارد و مي‌تواند به شيوه‌نامه، منبع درسي یا متن نیز تبدیل شود. كتاب «اثرنشان» در آمدي بر رويكرد نشانه شناختي به مفهوم سند و مطالعات اسنادي جنگ/دفاع مقدس در 100 صفحه به همت انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

5. «باز اندیشی انتقادی» به قلم فرانک جمشیدی. این کتاب درباره درباره دو کتاب دیگر یعنی «پرسش‌های اساسی جنگ» «جنگ ایران و عراق؛ موضوعات و مسائل» نوشته محمد درودیان از نویسندگان و پژوهشگران تاریخی هشت سال دفاع مقدس نوشته شده است. نگارنده در این کتاب می‌کوشد نشان دهد که پیچیدگی، ضرورت یک اندیشه است و اندیشه‌ پیچیده، اندیشه‌ای است که با اجزای ناهمگن درهم بافته شده باشد. به همین سبب، داشتن اندیشه‌ پیچیده برای ورود به عرصه‌ی مطالعات و تحقیقات جنگ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است زیرا جنگ، بافتی ناهمگن از رویدادها، کنش‌ها، برهم‌کنش‌ها، واکنش‌ها، قطعیت‌ها و اتفاق‌هاست. بنابراین، با قراردادن پیشوند «باز» پیش از کنش اندیشیدن انتقادی، از ضرورتی صحبت کرده‌ام که در فضای کنونی تولیدات جنگ اغلب به دو سبب نادیده می‌ماند؛ یکی، ساده‌اندیشی و دیگری، اندیشه‌های ساده‌انگار.

6. جلد دوم «ستارگان نبرد هوایی» تالیف احمد مهرنیا. نویسنده در این کتاب به زندگی‌نامه، ‌خاطرات و عکس‌هایی از 50 خلبانان نیروی هوایی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند می‌پردازد. نخستین جلد این اثر با استقبال مخاطبان آثار حوزه دفاع مقدس همراه بود.

7. جلد ششم «جاده جنگ» نوشته مسعود انوری. این رمان در چند مجلد تالیف شده است و به تازگی ششمین مجلد آن نیز منتشر شد. داستان مجموعه «جاده جنگ» از زمان اشغال ایران در زمان رضاشاه شروع می‌شود و در طی چندین جلد به حوادث جنگ و سال‌های رشادت جوانان ایرانی در جنگ و ودفاع از میهن میپردازد.

8. «تویوتای خرگوشی» اثر اکبر صحرایی. این کتاب در قالب داستان طنز نوجوان نوشته شده است و از مجموعه «دار و دسته دار علی»به شمار می‌آید. روای در این مجموعه بیست داستانی، همان شخصیت دارعلی و اول شخص است و در واقع، داستان بر محوریت دو شخصیت جدید به نام‌های «داود» و «منصور» روایت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها