دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
صالحی: قبل از هر اقدامی باید مکان نمایشگاه 94 مشخص شود/ تغییرات اساسی نیازمند نظر اهالی فرهنگ است

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی با تشکل‌های نشر گفت: برای ایجاد تغییرات اساسی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سال آینده، به احصا و تحلیل نظرات و دیدگاه‌های تشکل های نشر، نویسندگان و نهادهای دولتی نیازمندیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست هم‌اندیشی سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های نشر شامگاه یکشنبه (یکم تیرماه) در سالن اجتماعات باغ زیبا برگزار شد.

در این مراسم نقاط قوت و ضعف بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان و بررسی شد. همچنین در این نشست، برای ارتقای سطح کیفی نمایشگاه کتاب تهران سال آینده و بازدهی بیشتر این رویداد فرهنگی، راهکارهای اساسی مطرح شد.

صالحی در این مراسم با بیان این که نمایشگاه کتاب تهران زیرمجموعه‌ای از نشر کشور است، اظهار کرد: این دو (نمایشگاه کتاب تهران و نشر کشور) نسبت‌های پیوسته‌ای با یکدیگر دارند. در صورتی که فضای نشر کشور قوی باشد، بدون تردید می‌توان نمایشگاه کتاب را غنی برگزار کرد.

وی با بیان این‌که واگذاری برخی امور نمایشگاهی به بخش خصوصی و تشکل‌های نشر نسبت به واگذاری این امور به سایر گزینه‌های مطرح شده مانند اهالی قلم، عقلایی‌تر و منطقی‌تر است، گفت: برای این واگذاری باید فرایند سازماندهی ناشران ولو به شکل کنسرسیومی صورت بگیرد تا معاونت فرهنگی تنها با یک مجموعه واحد از نمایندگان تشکل های نشر در این زمینه گفت‌وگو کند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما حاضریم به نقطه‌ای برسیم که تمام فرایند اجرای نمایشگاه کتاب تهران را به تشکل‌های نشر واگذار کنیم اما تحقق این موضوع مستلزم این است که نگاه تشکل‌های نشر تبیین‌، تصریح‌ و تسریع‌ شود.

صالحی عنوان کرد: اگر قرار است در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد تغییرات اساسی باشیم باید از هم‌اکنون برنامه‌ها و سیاست‌های این رویداد عظیم فرهنگی را تبیین کنیم به گونه‌ای که تا پایان شهریورماه پرونده آن را ببندیم. بنابراین، ما فرصت زیادی برای تصمیم‌های کلان نداریم و باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را داشته باشیم.

وی افزود: ایجاد تغییرات اساسی در نمایشگاه کتاب تهران سال آینده نیازمند احصا و تحلیل نظرات و دیدگاه‌های سه ضلع اصلی تشکل‌های نشر، نویسندگان و بخش‌های دولتی کشور است. بنابراین، از هم‌اکنون باید افکار عمومی را برای ایجاد این تغییرات، آماده کنیم.

این مقام مسوول اظهار کرد: پیشنهادم این است که ابتدا باید تا دو هفته آینده به همت همکاران ما در بخش معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، پرسش‌نامه‌ای با توجه به مجموعه سوالات مطرح شده از سوی تشکل‌های نشر درباره نمایشگاه کتاب تهران تهیه و تدوین شود. در ادامه، این سوالات در جلسه دیگری با تشکل‌های نشر بررسی شوند سپس این پرسش‌نامه به تشکل‌ها، اهالی قلم و مدیران فعال نمایشگاه ارسال شود و در نهایت با جمع‌آوری و بررسی پاسخ سوالات، تصمیم‌گیری جامعی درباره اهداف، رویکردها و سیاست‌های نمایشگاه کتاب تهران سال آینده صورت بگیرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش گفت: پیش از هر اقدامی درباره نمایشگاه کتاب تهران سال آینده باید ابتدا تکلیف مکان آن مشخص شود؛ یعنی باید ابتدا فضای فیزیکی و جغرافیایی این رویداد عظیم فرهنگی مشخص شود. 

در این مراسم «همایون امیرزاده» مشاور اجرایی و مدیریتی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، «علی شجاعی صائین» مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد «امیرمسعود شهرام‌نیا» مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران «نجفعلی میرزایی» مدیرعامل موسسه خانه کتاب «مجید غلامی جلیسه» معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی موسسه خانه کتاب «محمودرضا برازش» مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد «محمد الهیاری‌فومنی» مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد «علیرضا کرمانی» مشاور برنامه ریزی معاونت فرهنگی «محمدرضا وصفی» مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی «نیکنام حسینی‌پور» مشاور منابع انسانی و مدیر امور عمومی «نادر قدیانی» رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران «محمود آموزگار» عضو انجمن ناشران بین‌الملل ایرانیان «عبدالعظیم فریدون» رییس انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، «محمدرضا حاتمی» رییس انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، «حمید خرمی» رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم، «امین صادقیه» به نمایندگی از رییس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی، «محمد مهدی داوودی‌پور» مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران «سیدمحمود حسینی» مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان قم و «مهدی اسماعیلی» مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران (آشنا) حضور داشتند.

گزارش تکمیلی این نشست متعاقباً از «ایبنا» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها