سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
دو ویژگی مهم «فقط غلام حسین باش»/ علت جذابیت داستان‌های دفاع مقدس برای سوری‌ها

حمید حسام در آیین معرفی اثرش با عنوان «فقط غلام حسین باش» گفت: این کتاب، دو تابلوی متعارض از شخصیت رفیعی را نشان می‌دهد دوره‌ای که تنها فرزند غلام(پدرش) بود و دوره‌ای که غلام امام حسین(ع) شده بود. معتقدم اگر عاشورا از دفاع مقدس حذف شود، شناسنامه جنگ گم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تازه‌ترین اثر حمید حسام با عنوان «فقط غلام حسین باش» ظهر امروز 27 خرداد 93 با حضور گلعلی بابایی، مسوول سازمان ادبی و هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حمید حسام، محمدعلی گودینی، سردار حسین همدانی، محمد عزیزی، رحیم مخدومی، حسین رفیعی راوی «فقط غلام حسین‌ باش» و همسرش در نخلستان سازمان هنری- رسانه‌ای اوج معرفی شد.

برای معرفی آثار خوب منتظر تقریظ رهبری نباشیم
در ابتدا، گلعلی بابایی، دو ویژگی مهم برای «فقط غلام حسین باش» برشمرد و گفت: راوی با صداقت نخستین ویژگی کتاب اخیر حمید حسام است. این راوی به خوبی سوابق و شخصیت خود را بیان کرده و صداقت وی باعث روایت ناب و جذاب از جنگ شده است. دومین ویژگی کتاب، قلم حسام است. اگر بخواهیم مشکل بین تاریخ شفاهی و خاطره‌نویسی را برطرف کنیم، نوع نگارش حسام، بهترین نمونه محسوب می‌شود. او به راحتی توانسته بر پایه مصاحبه، خاطرات رفیعی را با فراز و فرود جذاب بنویسد. همین دو ویژگی برای مورد اقبال قرار گرفتن کتاب «فقط غلام حسین‌ باش» کافی است.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که مراسم جاری، آیین معرفی کتاب است، از رسانه‌ها درخواست کرد که به معرفی آثار خوب دفاع مقدس بپردازند و افزود: نباید تنها منتظر تقریظ مقام معظم رهبری بر کتابی باشیم تا به معرفی خوب آن اقدام کنیم؛ بلکه باید به وظیفه‌ای توجه داشته باشیم که مقام معظم رهبری بر عهده ما گذاشته‌اند و آن معرفی خوب آثار دفاع مقدس است.

دلیل ماندگاری «دلیل» از زبان حسام
سخنان حمید حسام در این برنامه با پرسش حسین قرایی مجری جلسه، مبنی بر علت در ذهن مخاطبان ایرانی ماندن کتاب «دلیل» آغاز شد.

کتاب «دلیل» خاطراتی درباره شهید علی چیت‌سازیان به قلم حمید حسام است. این کتاب را انتشارات آل احمد در سال 1388 منتشر کرده بود.

حسام درباره دلیل ماندگار شدن این اثر توضیح داد: شهیدان، بسیاری از مختصات را با هم داشتند و شهید علی چیت‌سازیان قدرت مدیریت بر افراد گوناگون، اعم از درس‌خوانده، درس‌نخوانده، پر هیجان، آرام، طلاب و... را داشت. حسین رفیعی که خاطراتش را در «فقط غلام حسین‌ باش» نوشته‌ام، از جمله رزمندگان پرهیجانِ تحت فرماندهی شهید چیت‌سازیان بود. این کتاب، دو تابلوی متعارض از شخصیت رفیعی را نشان می‌دهد. دوره‌ای که تنها فرزند غلام(پدرش) بود و دوره‌ای که غلام امام حسین(ع) شده بود. معتقدم اگر عاشورا از دفاع مقدس حذف شود، شناسنامه جنگ گم خواهد شد.

این نویسنده در پاسخ به سوال دیگر قرایی درباره این‌که چرا حجم مطالب بخش اول از بخش دوم کمتر است؟ گفت: درست است که برخی از رزمندگان ما دچار خود‌سانسوری شده‌اند، اما حسین خاطرات خود را همان‌طوری که بوده تعریف کرده است و دلیلی برای حذف این بخش از خاطرات نمی‌بینم. باید به شیوه‌ای خاطرات رزمندگان را بنویسیم که دستخوش تخیل نویسنده نشود.

وی در این باره افزود: معتقدم نویسنده‌ای که فضای خاطره‌‌ایِ راوی را تجربه کرده، می‌تواند خاطرات را با ساخت روایی و فضاسازی تجربه شده بنویسد. باید بتوان منش و ویژگی‌های کنشی و واکنشی راوی را تا حدودی تجربه و سپس به خاطره‌نگاری پرداخت تا افراد حاضر در صحنه بر درستی خاطرات صحه بگذارند.

آیا میزان صداقت آمده در کتاب آسیب‌‌زننده نیست؟ سوال دیگر مجری برنامه از سردار حسام بود. وی در این‌باره اظهار کرد: اعتقاد دارم که اگر شخصیتی غیر از شخصیت حقیقی راوی را منعکس کنیم، به خاطره‌نگاری و تاریخ شفاهی ضربه زده‌ایم.

جذابیت داستان‌های دفاع مقدس برای سوری‌ها
سردار حسین همدانی، فرمانده سابق تیپ انصار‌الحسین، دیگر سخنران این آیین بود. وی در سخنانش بر مفیدبودن نگارش خاطرات مجاهدان و رزمندگان برای جوانان تاکید کرد و افزود: برخی از کتاب‌های دفاع مقدس را به زبان عربی ترجمه و برای ارایه به سوریه بردیم. این آثار بسیار مورد استقبال سوری‌ها قرار گرفت. حتی فرمانده نیروی هوایی سوریه وقتی کتابی را که درباره یک خلبان شهید ایرانی نوشته شده بود مطالعه کرد، برگ‌برگ این کتاب را جذاب می‌دانست. این رویکرد مردم کشور‌های دیگر به آثار دفاع مقدس نشان می‌دهد که خاطرات آن دوران دارای جذابیت‌های فراوان است.

مطالعه «فقط غلام حسین‌ باش» در کمتر از سه روز
حسین رفیعی، راوی کتاب نیز در پاسخ به این سوال قرایی که چقدر «فقط غلام حسین‌ باش» به دل شما نشست؟ گفت: ابتدای کتاب را که می‌خواندم، برایم جذاب نبود اما هنگامی که به تدریج به صفحات میانی کتاب رفتم، جذابیت اثر خود را رفته رفته نشان داد و با آن‌که اهل مطالعه نیستم، «فقط غلام حسین‌ باش» را طی دو رو مطالعه کردم. گمان می‌کنم کتاب «فقط غلام حسین‌ باش» برای همه لقشر جامعه حرف دارد.

در حاشیه
*حسین رفیعی، راوی کتاب که به دلیل مجروحیت در دوران جبهه به دشواری روی سن حاضر شد، با پایان سخنانش در حال ترک صندلی خود بود اما برای قدردانی از همسرش دوباره به سِن بازگشت و جملاتی در ستایش زحمات او بیان کرد.

*مهدی قزلی، مدیرعامل تازه بنیاد شعر و ادبیات داستانی که در جمع مهمانان حضور داشت و کتاب «فقط غلام حسین‌ باش» را تورق می‌کرد، در پاسخ به این سوال قرایی که تا چه بخشی از کتاب را مطالعه کرده‌اید؟ گفت که این کتاب را پراکنده مطالعه کرده‌ام. لطفا از بالا بازجویی نکنید! این جمله او با لبخند حاضران همراه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها