یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹
حبیبی: مراقب رواج کتابسازی باشیم/ جلیسه: در این دوره همه چیز شفاف شد

دبیرعلمی جایزه کتاب فصل در آیین اختتامیه این جایزه گفت: متاسفانه فرایند کتابسازی در کشور رو به رشد است. بنابراین، باید راهکارهای جدی برای پیشگیری از این فرآیند اندیشیده شود. معاون فرهنگی خانه کتاب هم در این مراسم از شفاف سازی همه بخش های جایزه بیست و هفتم کتاب فصل سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نجفقلی حبیبی، در آیین اختتامیه بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل اظهار کرد: خوشبختانه تعداد کتاب‌ها و کتابخانه‌ها به تدریج افزایش پیدا کرده‌اند. همچنین جوانان بنا به دلایل اجتماعی، بیشتر از استادان دانشگاه‌ها علاقه‌مند به تالیف کتاب هستند اما متاسفانه در این میان، کتابسازی رونق یافته که باید راه‌هایی برای پیشگیری از این فرآیند اندیشیده شود تا به جای کتابسازی، واقعاً کتاب نوشته شود.

وی ادامه داد: به اعتقاد من یکی از راه‌های پیشگیری از کتابسازی، تشویق جوانان برای بهتر نوشتن است؛ همچنین باید با حضور برگزیدگان جوایز مختلف کتاب جلسات نقد و بررسی کتاب برگزار شود.

حبیبی اظهار کرد: اگر نتوانیم از نتایج جوایز کتاب بهره‌مند شویم بدون تردید برگزاری آن‌ها مفید نخواهد بود در نتیجه باید شرایطی برای گردهمایی برگزیدگان این جوایز با حضور جوانان علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی فراهم شود تا در این جلسات علت انتخاب آثار به عنوان کتاب های برگزیده همچنین ملاک تالیف یک اثر خوب بررسی شود. در چنین شرایطی آثار برتر فرصت بیشتری برای معرفی به جامعه مخاطبان پیدا می‌کنند.

دبیرعلمی بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل در پایان سخنانش گفت: برگزاری جوایز کتاب مانند جایزه کتاب فصل فرصت مغتنمی برای قدردانی از اهالی قلم است.

تفاوت های این دوره
معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل که بسیاری از رسانه‌ها جویای علت تأخیر آن بودند، گفت: از همان ابتدا نیز بنابراین بود که این دوره از جایزه کتاب فصل برگزار شود اما به دلایل یک سلسله تغییرات مدیریتی در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و خانه کتاب برگزاری آن به تأخیر افتاد.

مجید غلامی جلیسه، اظهار کرد: در مجموع بیست و هفت دوره برگزاری جایزه کتاب فصل، 110 هزار و 445 اثر در دبیرخانه جایزه کتاب فصل ارزیابی شدند که در این میان در مجموع یک هزار و 119 هزار عنوان کتاب به عنوان آثار منتخب معرفی شدند.

وی ادامه داد: در بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل 3هزار و 986 عنوان اثر در این دبیرخانه ارزیابی شدند که از آن میان 198 اثر به مرحله دوم داوری‌ها راه یافتند. در این میان 7 اثر به عنوان اثر برگزیده و 22 اثر به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند.

غلامی جلیسه توضیح داد: امسال برای نخستین بار این افتخار را داریم که به صورت کاملا شفاف روند داوری را در مجموعه جوایز کتاب فصل ارایه کنیم؛ از ابتدای جمع‌آوری آثار تا پایانی‌ترین مرحله این جایزه یعنی ارزیابی و انتخاب جوایز، فرم‌های داوری و ملاک‌های داوری آثار در کتابچه‌ای تحت عنوان «گزارش بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل ویژه پاییز 1392» ارایه شده‌اند.

وی ادامه داد: به لطف دبیر علمی جایزه کتاب فصل و مدیرعامل موسسه خانه کتاب امسال برای نخستین بار اسامی داوران و دست‌اندرکاران جایزه کتاب فصل رسماً در این کتابچه ارایه شده‌اند.

غلامی جلیسه اظهار کرد: متاسفانه در 5 دوره گذشته جایزه کتاب فصل حدود 21 موضوع از 44 موضوع مورد ارزیابی، فاقد اثر برگزیده یا شایسته تقدیر بودند. که از آن میان می‌توان به حوزه‌های کلیات، آموزش و پرورش، ادبیات عرب، شعر کودک و داستان تالیفی کودک اشاره کرد؛ این اطلاعات در کتابچه مذکور ارایه شده‌اند که هدف از آن عرضه گزارش مبسوط از وضعیت تالیف و ترجمه در حوزه‌های نامبرده است. همچنین این کتابچه خلا‌های موجود در حوزه‌های مختلف را به تصویر کشیده است.

معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب افزود: متاسفانه در حوزه فلسفه و کودک کاملاً تبدیل به یک مصرف‌کننده شده‌ایم؛ عمده آثار این حوزه‌ها که در دوره‌های مختلف جایزه کتاب فصل منتخب شده‌اند اغلب ترجمه بودند. بنابراین، باید در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی با در نظر گرفتن رنگ مذهب و فرهنگ بومی خود، در راستای تولید علم و آثار تالیفی در حوزه‌های فلسفه و کودک حرکت کرد.

وی با بیان این‌که موسسه خانه کتاب برخود می‌بالد که می‌تواند در این حوزه بازویی برای برنامه‌ریزان فرهنگی در سطح کلان باشد، گفت: شناسایی نقاط قوت و ضعف نشر کشور و برنامه‌ریزی برای رفع این نقاط ضعف و تقویت و بهبود نقاط قوت از جمله منافع و اهداف جایزه کتاب فصل به شمار می‌آید.

تجلیل از کتاب، تجلیل از تمدن‌سازی است
سخنرانی دکتر بهمن نامور مطلق، مولف کتاب «درآمدی بر اسطوره‌شناسی (کتاب برگزیده بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل)» بخش دیگر این مراسم را به خود اختصاص داد. وی در این آیین ضمن تشریح بخش‌های مختلف کتاب مذکور گفت: تجلیل از کتاب، تجلیل از متن‌سازی و تمدن‌سازی است البته برنامه تجلیل نباید پایان یک فعالیت باشد بلکه باید آغاز یک کار جدی‌تر باشد. شایسته است که دست‌اندرکاران فرهنگی کتاب پیش از این در حوزه نقد و بررسی کتاب گام بردارند.

دکتر نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: افغانستان درست است که ویرانه است اما اگر هر نمایشگاه کتاب با هر عنوان کتاب آن‌جا برود، بدون تردید با استقبال مواجه می شود؛ مردم آن‌جا تشنه مطالعه و کتاب هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از افغان ها که از دیدگاه برخی‌ها کارگران ساده‌ای هستند وقتی با ما صحبت می‌کنند، دل‌نگرانی تحصیل فرزندانشان را دارند.

وی در توضیح کتاب برگزیده این دوره از جایزه کتاب فصل با عنوان «معجم الحادیث المعتبره» نوشته «آیت‌الله علامه آصف سیدمحسنی» گفت: علامه سیدمحسنی، شیعه و افتخاری برای افغانستان محسوب می‌شود. دانشگاه ادیان و مذاهب مفتخر است که بالاخره موفق به چاپ این اثر شده‌ است.

دکتر نواب اظهار کرد: این کتاب، هم مستند و هم حدیث‌های آن معتبر است. این اثر، کتابی به‌روز  و تحولی در سیر حدیث به حساب می‌آید.

دکتر محمود گلابچی، نویسنده کتاب برگزیده بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل با عنوان «طراحی مفهومی ساختمان‌های بلند» از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: در طول تاریخ همواره بلندتر ساختن، نشان قدرت انسان‌ها، جوامع و کشورها بوده است.

گلابچی با بیان این‌که تاریخ بلندسازی در جهان به هزاران سال پیش برمی‌گردد، گفت:  امروز سیمای شهر ما تابع ساخت و سازهای بلند قرار گرفته است. امروز که ما از بی‌هویتی در شهرسازی به سر می‌بریم و شهر و ساختمان‌های ما تصویری از تمدن غنی و معماری ایرانی نیست، ضرورت پرداختن به شهرسازی و ساختمان‌هایی با اصالت‌های ایران و اسلامی مشهودتر می‌شود.

وی در پایان سخنانش گفت: در کتاب «طراحی مفهومی ساختمان‌های بلند» آخرین یافته‌های مباحث جهان در حوزه مفاهیم ساختمان‌های بلند ارایه شده است.

در پایان این مراسم، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد به همراه دست‌اندرکاران موسسه خانه کتاب و متولیان برگزاری بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل با اهدای لوح تقدیر از برگزیدگان این دوره تجلیل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط