یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴
صالحی: جوایز ادبی باید در افق مهندسی کتاب بررسی شود/ برای نخستین بار اسامی داوران اعلام شد

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل گفت: جشنواره‌هایی همچون جشنواره کتاب فصل باید فرصتی را برای بازخوانی حوزه کتاب و مقدمه‌ای برای بازمهندسی حوزه کتاب فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل دقایقی پیش (یکشنبه 25 خرداد ماه) با حضور «سیدعباس صالحی» معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، نجفعلی میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، نجفقلی حبیبی، دبیرعلمی بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل، مجید غلامی جلیسه، معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی موسسه خانه کتاب و جمعی از فرهیختگان در سالن اجتماعات پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

سیدعباس صالحی، در این مراسم اظهار کرد:‌ کتاب فصل و هر جشنواره‌ای را می‌توان با انتظارات حداقلی مانند تکریم پدیدآورندگان و تجلیل انسانی از مرارت‌های که پدیدآورندگان برای آفرینش یک اثر برتر متحمل می‌شوند در نظر گرفت. اما می‌شود سقف این انتظارات را بالاتر دید و جوایزی همچون جایزه کتاب را در افق مهندسی کتاب بررسی کرد.

وی ادامه داد: اگر این سخن حق مقام معظم رهبری را شنیده‌ایم که کتاب عصاره تمدن‌سازی است یعنی تمدن‌ها با کتاب آغاز می‌شوند و پرونده تمدن‌ها با کتاب تعریف می‌شود» بدون شک نگاه به کتاب از زاویه محصول عادی فرهنگی خارج می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کتاب‌ها تمدن‌سازی می‌کنند و شاخص‌ اوج یا احیاناً فرود تمدن‌ها هستند؛ ایده‌های اساسی تمدن‌ها با کتاب شکل می‌گیرند و مسیر کتاب پرورده می‌شود و بعد به بار می‌نشیند، اگر این‌گونه به کتاب بنگرید، کتاب در بازآفرینی و تمدن‌سازی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که باید در پرتوی جشنواره‌ها کتاب‌های خوب شناسانده شوند، افزود: مهندسی آثار خوب باید فرایند مستمر داشته باشد متاسفانه انبوه عرضه کتاب‌ها مجال را برای دیدن کتاب‌های خوب کم کرده است؛ بنابراین جشنواره‌ها به ویژه رسانه‌ها باید شرایط مناسب را برای دیده شدن کتاب‌های خوب فراهم کنند.

صالحی با اشاره به فرآیند داوری‌ها و منطق گفت‌وگو در این فرآیند، گفت: خوشبختانه برای نخستین بار در این دوره از جایزه کتاب فصل اسامی داوران به صورت رسمی و شفاف اعلام شد این موضوع بیانگر این است که داوران مسوولیت داوری خود را برعهده گرفته‌اند و به خوبی در این عرصه فعالیت می‌کنند همچنین خود فرصتی ایجاد کرده که فرایند داوری مدلل‌تر بشود.

صالحی توضیح داد: جشنواره‌های کتاب باید به اضلاع فرهنگی تولید کننده، ناشر، مبلغ و توزیع‌کننده کتاب و مصرف‌کننده کتاب نزدیک‌تر شوند به این معنا که این جشنواره‌ها باید برآوردی نشان دهند برای مسیر پیشرفت مهندسی کتاب و گام‌هایی که برای تمدن‌سازی صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: هر جشنواره و هر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی فرصتی برای پایش تغییرات است تا ما بدانیم در هر کدام از اضلاع مذکور چه اتفاقاتی رخ داده و یا در حال رخ دادن است.

این مقام مسوول با بیان این‌که جشنواره‌ها باید فرصتی برای مهندسی کتاب فراهم کنند، ادامه داد: این جشنواره‌ها باید از منظر اقتصاد فرهنگ، دیپلماسی فرهنگ، آینده‌شناسی فرهنگ و کتاب با مناسبات حوزه فرهنگ مکتوب با عوامل زیست اجتماعی و تکنولوژی و فناوری برگزار شود.

صالحی ضمن تاکید بر این‌که جشنواره‌ها نباید در سطح حداقل انتظار، یعنی تکریم پدیدآورندگان باقی بماند، گفت: جشنواره‌هایی همچون جشنواره کتاب فصل باید فرصتی برای بازخوانی حوزه کتاب و مقدمه‌ای برای بازمهندسی حوزه کتاب فراهم کنند؛ امیدواریم موسسه خانه کتاب در این زمینه گام به گام جلوتر بیاید.

وی با بیان این‌که در جوایز کتاب باید حوزه نوآوری‌ها را به خوبی نشان دهیم، گفت: مهم این است که اتفاقاتی از این قبیل به شعائر صوری تبدیل نشود بلکه به چیزی تبدیل شود که به هویت و عرصه و روح فرهنگ تکان و تغییر دهد. 

گزارش تکمیلی این مراسم متعاقباً از «ایبنا» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط