چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۹
ارتباط بیشتر با ایفلا می‌تواند به معرفی کتابخانه ملی کمک کند

برخی اعضای هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در نشستی با رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پیشنهاد دادند که با ارتباط بیشتر با ایفلا بتوانند کتابخانه ملی ایران را در سطح جهان معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست هم‌اندیشی سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و اعضای هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

سعید رضایی شریف‌آبادی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در این نشست طی سخنانی گفت: رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با توجه به مسوولیتی که خود در یک انجمن علمی دارند با فعالیت‌های انجمن‌های علمی آشنایی دارند و در واقع به نوعی به این‌گونه انجمن‌ها و اثربخشی فعالیت‌های آن‌ها باور دارند.

وی در ادامه گزارشی از روند شکل‌گیری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران ارایه کرد و افزود: این انجمن سابقه نزدیک به نیم قرن دارد و فعالیت خود را از سال 1344 آغاز کرده است. این انجمن 10 شاخه استانی در سراسر کشور و بیش از 200 عضو حقیقی فعال و 50 عضو حقوقی دارد.

وی افزود: جامعه کتابداری کشور همواره مطالباتی از این انجمن داشته که در بسیاری از موارد موفق به پاسخگویی شده‌ایم.

فریبرز خسروی معاون پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر جایگاه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی گفت: تاسیس این انجمن تاثیر به‌سزایی در سازندگی و غنای رشته کتابداری داشته و از آغاز فعالیت کتابخانه ملی ایران همواره جایگاهی برای این انجمن در کتابخانه در نظر گرفته شده است.

رحمت‌الله فتاحی استاد کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد نیز با اشاره به نقاط اشتراک کتابخانه ملی ایران و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران عنوان کرد: هر دوی این مراکز در سطح ملی و در حوزه کتاب و کتابداری فعالیت می‌کنند و امیدواریم که مدیران متخصص در این سازمان به کار گرفته شوند و البته انجمن کتابداری می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند.

ابراهیم عمرانی، نایب رییس شورای سیاستگذاری تامین منابع وزارت علوم در بخش دیگری از این نشست درباره جایگاه و منزلت کتابداران در جامعه سخن گفت و افزود: کتابداران و پژوهشگران دو گروه مخاطبان اصلی کتابخانه ملی ایران است و امیدواریم که کتابخانه ملی بتواند به نیازهای هر دوی این گروه‌ها پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: یکی از راه‌های شناساندن کتابخانه ملی ایران به جهان برگزاری ایفلا در ایران است و اگر بتوانیم با ایفلا ارتباط بگیریم می‌توانیم کتابخانه ملی را به جهان بهتر معرفی کنیم.

مریم اسدی دبیر انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران نیز در همین راستا پیشنهاد داد که کتابخانه ملی ایران به عضویت ایفلا درآید و مشکلات مالی در این زمینه مرتفع شود.

وی همچنین گفت: یکی از سیاست‌های تشویقی کتابخانه ملی می‌تواند عضویت رایگان اعضای انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی در کتابخانه ملی باشد.

در این نشست کتابداران دیگری همچون محسن زین‌العابدینی، عبدالحسین فرج‌پهلو، ابراهیم‌ افشار، مهدی علی‌پور حافظی و ... حضور داشتند و به بیان نکاتی درباره چگونگی تعامل میان کتابخانه ملی ایران و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران پرداختند.

این نشست عصر روز گذشته در کتابخانه ملی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها