سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
چهارمین جشنواره فیلم‌نامه‌نویسی کانون برترین‌هایش را شناخت

برترین‌های چهارمین جشنواره فیلم‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان کانون پرورش فکری در دو بخش «پویانمایی» و «زنده» عصر دوشنبه 19 خرداد 93 معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بهترین فیلم‌نامه‌نویسان جشنواره در بخش‌های «خلیج فارس»، «سنت‌های قومی و بومی سرزمین مادری»، و «آزاد» در دو بخش «داستانی» و «پویانمایی» کوتاه و بلند (سینمایی) در مراسمی که ساعت 16دوشنبه 19 خرداد93 در سینما تئاتر کانون برگزار شد،معرفی و تقدیر شدند.

هیأت داوران بخش «پویانمایی» این جشنواره شامل مهین جواهریان، سیدعلیرضا گلپایگانی و امیرمحمد دهستانی، در بخش پویانمایی کوتاه تندیس جشنواره را به طور مشترک به دو فیلم‌نامه «پسرک» نوشته مونا عبدالله‌شاهی و «پدر و پسر» نوشته نگار عباس‌پور اختصاص داد.

در بخش پویانمایی بلند، فیلم‌نامه «جایی بالای ابرها» نوشته احمد نیک‌کار و کریم خودسیانی، دیپلم افتخار (تقدیر) جشنواره را از آن خود کرد .داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته دریافت تندیس جشنواره ندانستند.

در بخشی از بیانیه گروه داوری بخش پویانمایی آمده بود: هر چند که پویانمایی عرصه خیال و فانتزی است، اما خلق منطقی صحیح برای دنیای خیالی هر اثر، نیازمند تلاشی گسترده از سوی نویسندگان و خالقان آثار است و فانتزی به معنای هرج و مرج و تخیل افسار گسیخته نیست. یکی از آسیب‌های جدی، بهره‌گیری از نماد‌های کلیشه‌ای و تکراری در آثار است و تعریف قصه‌هایی که بارها به اشکال گوناگون تعریف شده‌اند.


هیأت داوران در بخش پایانی این بیانیه تأکید کرد: فیلم‌نامه، وادی کنش و نمایش است و نه توصیف‌های ذهنی و ادبی و کلمات زیبا. هر انگیزه، ایده و نیاز باید به صورت نمایشی و تصویری در فیلم‌نامه‌ها آورده شود و تماشا و مطالعه دقیق آثار پیشین موفق دنیای هنر و انیمیشن، بدون تکرار از آنان نیازی جدی و حیاتی برای هر نویسنده‌ای است که خواستار گام برداشتن در این حیطه است. 

در بخش‌های «خلیج فارس» و «سنت‌های قومی بومی سرزمین مادری» پویانمایی، هیأت داوران هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه ندانست.

هیأت داوران بخش «زنده» این جشنواره متشکل از افسانه شعبان‌نژاد، جابر قاسمعلی و رضا حیدرنژاد در بخش «خلیج فارس» فیلم‌نامه‌ای را شایسته دریافت جایزه نخست تشخیص نداد و جایزه دوم را به طور مشترک به فیلم‌نامه‌های «بمبک» نوشته فرید فیروز و «دختر ناخدا» نوشته مریم رستمی تقدیم کرد.

در بخش «سنت‌های قومی و بومی سرزمین مادری» فیلم‌نامه «آیناز» نوشته جواد ستوده‌نیا، دیپلم افتخار دريافت كرد و فیلم‌نامه «اسکلت‌خان و عروسک‌های صندوقچه» نوشته علیرضا محمودزاده و علی‌اصغر احمدی‌مقدم جایزه اول را به دست آورد.

در بخش فیلم‌نامه‌های «آزاد - داستانی ِکوتاه» دیپلم افتخار به فیلم‌نامه «لیلا» نوشته علی خاکبازان و جایزه اول گروه داوری به فیلم‌نامه «بچه‌های اعماق» نوشته جواد ستوده‌نیا اهدا شد. در بخش «آزاد ـ داستانیِ بلند» هیات‌داوران هیچ فیلم‌نامه‌ای را شایسته دریافت جایزه نخست ندانست و جایزه دوم به طور مشترک به فیلم‌نامه‌های «قدم خیر» نوشته اکبر روح و مسعود فرخنده طینت و فیلم‌نامه «پول نقد» نوشته مهدی بوستانی شهربابکی تعلق گرفت.


هیأت‌داوران این بخش در بیانیه خود یادآوری کردند: فیلم‌نامه‌نویسان باید توجه داشته باشند که جهان امروز در همه عرصه‌ها به ویژه در عرصه فیلم‌نامه‌نویسی، تشنه ایده‌های نو و بکر است و تأثیرپذیری مخاطب در سایه ایده‌های جدید به مراتب بیشتر از موضوع‌های کهنه و تکراری است. امروزه شیوه روایت داستان، هم‌اندازه و هم‌تراز با خود داستان اهمیت دارد و می‌توان داستانی بسیار ساده و حتی تکراری را با شیوه روایتی جدید به اثری جذاب و ماندگار تبدیل کرد.

در این بیانیه آمده بود: اساس سینما، بر واقع‌نمایی و باورپذیری استوار است و برای پیشبرد داستان باید به مقوله علت و معلولی اتفاق‌ها و علل رفتار آدم‌ها و اصل باورپذیری آن توجه جدی و کافی شود. فیلم‌نامه‌نویسان همواره این اصل را مد‌نظر داشته باشند که هنر سینما، هنر تصویر است و پیوسته در تلاش باشند تا بیشتر به زبان تصویر مسلط شوند و به جای استفاده مداوم و گاه کاملاً غیرضروری از گفتار، از زبان تصویر استفاده کنند.

چهارمین جشنواره فیلم‌نامه نویسی کودک و نوجوان ساعت 16 دوشنبه 19 خرداد 93 در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها