یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
3 هزار و 986 عنوان کتاب ارزیابی شدند/ با وجود مشکلات کاغذ، همچنان تولید کتاب بالاست

نشست خبری بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل دقایقی پیش در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد. نجفقلی حبیبی، دبیر علمی جایزه کتاب فصل در این مراسم از ارزیابی 3 هزار و 986 عنوان کتاب در این دوره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  نجفقلی حبیبی در این مراسم ضمن ابراز تاسف از تاخیر در برگزاری بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل، اظهار کرد: این دوره از جایزه کتاب فصل به علت همزمانی با جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و درگیر بودن مجموعه برای برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با تاخیر برگزار شد. قرار بود این دوره از جایزه کتاب فصل در اواخر اسفندماه سال گذشته برپا شود اما به دلایل نامبرده شده، اکنون شاهد برگزاری آن هستیم.

وی با بیان این که در این مرحله از جایزه کتاب فصل، 3 هزار و 986 عنوان کتاب مورد ارزیابی قرار گرفتند، گفت: تعداد آثار ارزیابی شده در این دوره نست به دوره قبل که 4 هزار و 5 عنوان کتاب ارزیابی شدند، از تفاوت چندانی برخوردار نیستند اما نسبت به آثار پاییز 1391 (2 هزار و 776 عنوان کتاب) رشد خوبی داشته‌اند.

دبیر بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل ادامه داد: البته آثار ارسالی به دبیرخانه بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل، کل آثار منتشرشده در کشور نیستند. با این وجود، با توجه به علاقه‌مندی مردم فرهنگ دوست ما به کتاب و کتابخوانی، ضرورت دارد بیش از پیش در تولید آثار گام برداشت.

وی عنوان کرد: در این دوره از جایزه کتاب فصل 198 اثر به مرحله دوم داوری‌ها رسیدند که از آن میان، 7 اثر به عنوان آثار برگزیده و 22 اثر به عنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب شدند.

دبیر علمی جایزه کتاب فصل بیان کرد: از میان 7 اثر برگزیده، 5 اثر تالیفی و 2 اثر ترجمه هستند. همچنین از مجموع آثار شایسته تقدیر، 15 اثر تالیفی هستند و 7 اثر در شمار آثار ترجمه قرار دارند.

حبیبی عنوان کرد: در کشور ما با وجود مشکلات موجود در عرصه کاغذ، همچنان شاهد تولید کتاب هستیم؛ این موضوع بیانگر فعالیت نویسندگان و استقبال مخاطبان از کتاب‌‌ها است.

وی اظهار کرد: موسسه خانه کتاب جدولی تنظیم و طراحی کرده که آمار مربوط به تمام دوره‌های جایزه کتاب فصل به ویژه بیست و هفتمین دوره این جایزه را ارایه کرده است. افراد علاقه‌مند می‌توانند از این آمار برای آگاهی از تحولات عرصه فرهنگی کشور بهره‌مند شوند. البته معتقدم این تحولات خوب و قابل توجه‌اند اما توقعات اهالی فرهنگ بیش از این‌هاست.

دبیر بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل از اقدام اخیر برخی شاعران و ناشران این عرصه ابراز ناخرسندی کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر با وجود مشکلات موجود در عرصه کاغذ، کتاب های حوزه شعر، به شیوه‌ای کاملا اسراف‌گونه چاپ می‌شوند. به این معنا که شاعر یا ناشر تصور می کند اگر بخش قابل توجهی از صفحات کتابش خالی و بدون متن باشد، بر جذابیت و زیبایی افزوده می شود در صورتی که نه تنها بنده بلکه اهالی فن معتقدند که این امر ولخرجی است.

حبیبی توضیح داد: جوانانی که علاقه‌مند به ارایه اشعار خود در قالب کتاب هستند و ذوق شعری دارند باید به این موضوع توجه کنند و از اسراف کاغذ بپرهیزند. همچنین ناشران این عرصه نیز باید به صورت معقول و منطقی به چاپ این اشعار در قالب کتاب بپردازند و از اسراف در کاغذ بکاهند چرا که این محصول، جرو ثروت‌های ملی محسوب می شود.

وی ضمن ابراز نگرانی از افزون بودن آثار ترجمه‌ای نسبت به آثار تالیفی این دوره از جایزه کتاب فصل، گفت: تربیت فرهنگی کودکان ما باید توسط اندیشمندان خودمان صورت بگیرد. کتاب، یکی از ابزارهای فرهنگ سازی است. خوشبختانه خانواده‌ها تمایل زیادی برای تهیه کتاب به منظور مطالعه فرزندانشان دارند. اما وقتی کتاب ها از کشورهای دیگر تامین شوند، برای کشور ما با این صبغه اصیل دینی و فرهنگی، چندان خوشایند نیست.

دبیر علمی جایزه کتاب فصل ادامه داد: البته بنده نمی گویم که جلوی نشر آثار سایر کشورها گرفته شود بلکه می‌گویم نویسندگان ما به ویژه نویسندگان حوزه کودک و نوجوان باید این قشر از جامعه را بیش از پیش با فرهنگ و آداب و روسم ایرانی _ اسلامی آشنا کنند. در ضمن این آشنایی می‌تواند دریچه‌های دیگری از سایر عقاید و فرهنگ‌ها بر روی کودکان بگشایند.

بنابراین گزارش، مجید غلامی جلیسه، معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی اظهار کرد: در این دوره از جایزه کتاب فصل، بیشترین آثار به ترتیب به گروه ادبیات با 698 عنوان کتاب، گروه علوم اجتماعی با 694 عنوان کتاب و گروه علوم کاربردی با 641 عنوان کتاب مربوط می شوند.

معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب با بیان این که حجم آثار ترجمه در دو گروه فلسفه و کودک بیشتر از سایر گروه‌ها است، افزود: در گروه فلسفه 174 عنوان کتاب ارزیابی شد که 81 عنوان ترجمه و 92 عنوان تالیفی بودند. همچنین در گروه کودک از 41 اثر ارزیابی شده، 148 عنوان ترجمه و 262 عنوان تالیفی بودند.

غلامی جلیسه توضیح داد: حجم بالای آثار ترجمه در دو گروه فلسفه و کودک، بیانگر خلاء تالیف در این عرصه‌ها است. متاسفانه در این حوزه‌ها به ویژه حوزه کودک به واردکننده صرف تبدیل شده‌ایم. بنابراین، مولفان باید در این عرصه بیش از پیش ورود پیدا کنند و دست به قلم شوند.

وی از برگزاری آیین اختتامیه بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل در 25 خردادماه از ساعت 17 تا 19 در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری با حضور معاون فرهنگی وزارت ارشاد، دبیر علمی جایزه کتاب فصل و مدیرعامل موسسه خانه کتاب خبر داد و گفت: در حاشیه این مراسم سه برنامه جنبی برگزار خواهد شد؛ نخستین برنامه، راه‌اندازی نمایشگاهی از آمار مربوط به بیست و هفت دوره جایزه کتاب فصل است. همچنین آثار منتشر شده موسسه خانه کتاب در سال 1392 اعم از کتاب، مجلات و کتاب هفته ارایه خواهند شد.

معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب در پایان گفت: از دیگر برنامه‌های جنبی این دوره از جایزه کتاب فصل می توان به ثبت نام اهالی قلم در بانک اطلاعات موسسه خانه کتاب اشاره کرد.

نشست خبری بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل امروز (18 خردادماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها