یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
حمایت و صیانت از آثار مکتوب و نشر دیجیتال باید به بخش خصوصی سپرده شود

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست اعضای اتاق بازرگانی ایران درباره اهمیت واگذاری امور نشر به تشکل‌ها و بخش خصوصی گفت: حمایت و صیانت از آثار مکتوب و نشر دیجیتال هم باید به بخش خصوصی سپرده شود، واقعیت این است که فرهنگ را نمی‌توان در فضای گلخانه‌ای رونق داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دومین صبحانه کاری اعضای اتاق بازرگانی ایران، با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز (18 خردادماه) در محل این اتاق برگزار شد.

در ابتدای این مراسم اعضای اتاق بازرگانی هر کدام به تشریح مسایل و مشکلات حوزه‌های مربوط را بیان کردند و خواستار جدیت و اهتمام وزیر ارشاد برای برون‌رفت از این مشکلات شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از شنیدن بیانات اعضای این اتاق، گفت: در حوزه رسانه‌های دیجیتال پیشرفت‌های وسیع و سریع داشتیم به ویژه پیشرفت‌های بخش خصوصی در این حوزه مثال زدنی است مرکز فناوری وزارت ارشاد در تلاش است در این حوزه اهمیت بیشتری را به بخش خصوصی نشان دهد.

وی درباره بحث معافیت مالیات اهالی فرهنگ و نشر اظهار کرد: واقعیت این است که در دولت به ویژه در سازمان امور مالیاتی به شدت با این موضوع مقاومت می‌شود. با وجود اینکه تعدادی از ناشران از پرداخت مالیات معاف هستند این معافیت به کتابفروشی‌ها تسری پیدا نکرده است. به هر حال باید یک کار گسترده‌ای در این حوزه صورت بگیرد و پیشنهاد می‌کنم صاحبنظران یک گزارش توجیهی مبسوط در اختیار وزارت ارشاد قرار دهد تا ما آن را کم کم در دولت مطرح کنیم و جا بیاندازیم.

 مقام ارشد دستگاه فرهنگی و هنری کشور درباره معضل بازبینی و ممیزی صادرات محصولات گفت: تا حدودی مشکلات این حوزه حل شده‌ است البته باید در این حوزه بیش از پیش گام برداشت و در برخی موارد متناسب با ذوق و سلیقه بیرون از کشور، به تولید محصول و تزیین آن پرداخت.

جنتی با اشاره به معضل طولانی بودن صدور مجوز در ارشاد اظهار کرد: حتی‌الامکان سعی کردیم در این وزارتخانه فرایند صدور مجوز را تسریع و تسهیل کنیم. به‌طور مثال صدور مجوز برای تاسیس موسسات فرهنگی در سال‌های گذشته اغلب دو سال طول می‌کشید، اما امروز شاهدیم این فرایند به 30 تا 40 روز تقلیل یافته و تنها در حوزه صلاحیت فردی که می‌خواهد موسسه فرهنگی راه بیاندازد استعلام عدم سوء پیشینه وی با سرعت انجام می‌شود، و این فرایند سرعت صدور مجوز را افزایش داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جذب بانک‌ها برای رونق اقتصاد فرهنگ کشور عنوان کرد: چندی پیش با بانک‌های خصوصی جلسه‌ای را برگزار کردیم و مطالب را با آن‌ها در میان گذاشتیم که خوشبختانه آن‌ها نیز تشویق و وارد این عرصه شده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به درخواست اعضای اتاق بازرگانی ایران مبنی بر تدوین نقشه راه در مدیریت وزارت ارشاد بیان کرد: بدون تردید حرف اعضای اتاق بازرگانی در این حوزه بسیار درست است که باید دنبال شود البته اینجانب در این مدت درگیر آشنا شدن با بخش‌های مختلف وزارتخانه بودم اما اکنون در شرایطی قرار دارم که می‌توان بر روی سکویی ایستاد و نقشه راه تدوین کرد.

جنتی با اشاره به فرایند نشر دیجیتال و کپی محصولات غیرمجاز در کشور گفت: واقعیت این است که در وزارت ارشاد به این منظور و با هدف جلوگیری از این اقدام ناپسند ستاد حمایت و صیانت از فعالیت‌های فرهنگی از دوره‌های گذشته شکل گرفته است که متاسفانه مبنای قانونی ندارد. این ستاد وظیفه‌اش مقابله با کارهای غیرقانونی در حوزه نشر کتاب و دیجیتال است. اما به نظرم تاکنون موفق عمل نکرده است.

وی ادامه داد: در تلاشیم فعالیت‌های این ستاد را به صنوف مرتبط و بخش خصوصی واگذار کنیم، چون معتقدیم تشکل‌های بخش خصوصی آدم‌های قاچاقچی را بهتر از ما می‌شناسند.

وی در جایگاه پاسخگویی به این معضل اعضای اتاق بازرگانی مبنی بر اینکه متاسفانه صنعت چاپ در ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار نیست و به آن اهمیت داده نمی‌‌شود گفت: قبول دارم به این صنعت آن طور که باید و شاید بها داده نشده است. مجموعه وزارت ارشاد به وزارت صنعت معدن و تجارت پیشنهاد خواهد داد تا بیش از پیش به این صنعت بها داده شود.

این مقام مسوول ادامه داد: در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همایشی با حضور اهالی صنعت چاپ برگزار شد که در آنجا مطالبی در راستای تبیین جایگاه اصلی صنعت چاپ در کشور ارایه شد. قبول دارم که کشور ما با صنایع چاپ دنیا فاصله زیادی دارد نبابراین باید سریعاً خودمان را به آن جایگاه برسانیم و از پدیده‌های جدید این حوزه بهره‌مند شویم؛ در این راستا از اهالی صنعت چاپ اتاق بازرگانی ایران می‌خواهم اگر پیشنهاد مشخصی دارند در قالب یک گزارش در اختیار وزارت ارشاد قرار دهند. همچنین اگر یک کارشناس متخصص در این حوزه به وزارت ارشاد معرفی کنند، پذیرا خواهیم بود و اینجانب از وی به عنوان مشاور خود بهره‌مند خواهم شد.

وزیر ارشاد با اشاره به محتواهای تولید شده در فضاهای مجازی کشور گفت: مرکز فناوری وزارت ارشاد به منظور نظارت و رسیدگی به محتواهای فضاهای مجازی، شبکه ملی فرهنگ را راه‌اندازی کرده است همچنین مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنند.

جنتی درباره افزایش ارزش افزوده بر مالیات که نارضایتی یکی از اعضای اتاق بازرگانی بود گفت: متاسفانه تمام این مشکل به دولت برنمی‌گردد بلکه مجلس این افزایش را تصویب کرده و دولت موظف به اجرای آن است البته باید کارهایی صورت بگیرد و بخش‌هایی از فرهنگ وهنر کشور، مقدار مالیات ثابت بماند تا فشار بر آن حوزه وارد نشود.

وی درباره نقش فرهنگ در حرکت و خلاقیت کشور گفت: اگر می‌خواهیم فرهنگ رشد کند، باید فضا را باز بگذاریم و زمینه تضارب آراء را فراهم کنیم؛ فرهنگ را نمی‌توان در فضای گلخانه‌ای رونق داد.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما هنوز تحمل شنیدن حرفی که کمی با سلیقه‌های ما متفاوت است، نداریم که باید این تحمل را در خود ارتقا دهیم. حرف دیگران را بشنویم و حرف‌های خود را با منطق بیان کنیم تا فرهنگ کشور رشد یابد نویسندگان و سایر اهالی فرهنگ و ادب باید مطالب خود را در چارچوب قانون در کتاب‌های خود بیاورند.

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی از اصحاب فرهنگ تصور می‌کنند که به جای استفاده از پدیده‌های جدید دنیا باید در راستای محدودیت استفاده از این پدیده‌ها گام بردارند و در آنها پارایزیت ایجاد کنند؛ این تصور بسیار اشتباه است چرا که زمینه اعتلای جامعه را فراهم نخواهد کرد.

وزیر ارشاد درباره پیشنهاد اعضای اتاق بازرگانی ایران مبنی راه‌اندازی انواع جشنواره‌ها و فستیوال‌های فرهنگی در شهرها و مناطق مختلف کشور گفت: پیشنهاد بسیار خوبی است چراکه زمینه افزایش گردشگری توریست در کشور را فراهم می‌کند. در این زمینه اقتصاد فرهنگ خیلی خوب جواب می‌دهد.

وی با اشاره به فرایند صدور مجوز برای نشریات اظهار کرد: وزارت ارشاد در حوزه صدور مجوز نشریات خیلی راحت عمل می‌کنند متاسفانه یک سلسله نشریات از سال 1380 تا به امروز درخواست صدور مجوز داشتند که در دولت جدید با کار فشرده‌ای که انجام شد توانستیم نشریات مربوط تا سال 1392 را مجوز صادر کنیم. حدود 500 مورد دیگر باقیمانده است که در حال پیگیری صدور مجوز برای آنها هستیم. اکنون در وزارت ارشاد شرایطی فراهم شده است تا هر فردی که درخواست راه‌اندازی نشریه، روزنامه و مجله‌ای داشته باشد، سریع اقدام می‌شود.

این مقام مسوول درباره قانون مالکیت فکری و معنوی در حوزه فرهنگی گفت: در این راستا چندی پیش با حضور استادان و دانشجویان و معاونان سازمان مالکیت فکری همایشی را برگزار کردیم. همچنین حوزه حقوقی وزارت ارشاد نیز به صورت جدی در این حوزه فعالیت می‌کند.

جنتی ادامه داد: لایحه مالکیت فکری و معنوی صنعت چاپ و نشر تدوین شده و به مجلس ارسال شده است. امیدوارم هرچه زودتر به نتیجه برسد چرا که پایه و اساس خیلی خوبی برای برخورد با تخلفات و اقدامات غیرمجاز در این عرصه خواهد شد؛ گرچه نمی‌شود به طور کامل جلوی این تخلفات را گرفت.

وی عنوان کرد: در حوزه پیوستن ایران به قانون کپی رایت نیز اگر به تجمیع و تصمیم درستی برسیم بدون تردید مقدمات آن را در کشور فراهم خواهیم کرد.

وزیر ارشاد درباره خواستار یکی از اعضای اتاق بازرگانی مبنی بر اصلاح قوانین مالیات گفت: دولت در این زمینه تاکید جدی دارد و البته به حق سازمان مالیاتی کشور اذعان دارد که میزان مالیاتی که کشور ما دریافت می‌کند در مقایسه با سایر کشورها بسیار کم است وزارت ارشاد در این حوزه جلسات زیادی را با این سازمان داشته تا لااقل هزینه‌های این قسمت به عنوان هزینه قابل قبول پذیرفته شود.

این مقام مسوول ضمن تاکید سخن یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران مبنی بر تبدیل سرمایه‌داری و کارخانه‌داری در کشور به ارزش گفت: کاملاً موافق این موضوع هستم و وزارت ارشاد قطعاً این موضوع را در محتوای کتاب‌ها، فیلم‌ها و سایر محصولات فرهنگی خود ترویج خواهد داد چرا که معتقدیم اگر عدالت می‌خواهیم عدالت اجتماعی استمرار یابد یکی از راه‌های آن توسعه سرمایه‌های تولیدی و اجتماعی در کشور است.

دومین صبحانه کاری وزیر ارشاد با اعضای اتاق بازرگانی ایران امروز 18 خرداد ماه در محل این اتاق برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها