چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
بزرگداشت‌هایی که جمع شدن اغلب شاعران ایران را در پی داشت

برگزاری مراسم بزرگداشت حسین اسرافیلی، شاعر پیشکسوت، برپایی آیین گرامیداشت حسین منزوی، شاعر فقید و بازچاپ آثار رضا امیرخانی،‌ نویسنده انقلاب و محمدکاظم مزینانی و حمیدرضا صدر، از جمله اخبار مهم ادبی کشورمان در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بزرگداشت اسرافیلی  هفته گذشته با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود دعایی، مدیر مسوول روزنامه اطلاعات و برخی چهره‌های فرهنگی در سازمان فرهنگی، رسانه‌ای اوج برگزار شد.

در این مراسم چهره‌هایی مانند سیدعلی موسوی گرمارودی، علیرضا قزوه،‌ محمدرضا سنگری،‌ محمود دست‌پیش و حجت‌الاسلام سیدعبدالله حسینی سخنرانی کردند.

گرمارودی در این مراسم،‌ فردوسی را بزرگترین حماسه‌سرای تاریخ دانست و گفت: حماسه در شعر اسرافیلی موج می‌زند. من بارها گفته‌ام، تعهد صفت شاعران است و نه شعر و این تعهد است که خود به خود به شعر شاعر نشت می‌کند. این وجه در حماسه‌سرایی هم  صدق می‌کند و اگر حماسه در خون شاعر باشد به شعرش هم نشست می‌کند.

محمدرضا سنگری دیگر سخنران این مراسم هم اظهار کرد: تخصص اسرافیلی در سرودن چهارپاره است و وی این گونه شعر را پس از انقلاب اسلامی احیا کرد. آثار اسرافیلی در دو شبکه تقسیم می‌شوند؛ نخست شبکه مراعات نظیر و پرواز است و شبکه دوم دریا و پهنه‌های پیوسته به آن را دربرمی‌گیرد. او همواره در آثارش دغدغه عاشورایی هم داشته است و 70 درصد سروده‌های وی دارای مضامین عاشورایی‌اند. 

در پایان این مراسم هم لوح تقدیر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حسین اسرافیلی اهدا شد.
 
خط بطلان منزوی بر نظریه پایان غزل فارسی

آیین نکوداشت حسین منزوی،‌غزلسرای فقید هم هفته گذشته با حضور خانواده این شاعر و چهره‌هایی مانند مشفق کاشانی، ساعد باقری، سهیل محمودی، فاطمه راکعی و محمد سلمانی در خانه شاعران ایران برگزار شد. در این مراسم باقری از منزوی به عنوان نزدیک‌ترین شاعر به حافظ یاد کرد و افزود:‌ 50 سال پیش نظریه مطرح مطرح شد مبنی بر این‌که عمر غزل پارسی به پایان رسیده است، اما منزوی خط بطلان روی این نظریه کشید،‌ او ثابت کرد غزل در سپیده‌دم میلاد شعر پارسی متولد شده و عمرش به پایداری شعر و زبان پارسی است.

سهیل محمودی هم در این مراسم گفت: وقتی منزوی درگذشت، یادداشتی در هفته‌نامه «کتاب هفته» درباره او نوشتم و در آن ذکر کردم منزوی به حرف کسی گوش نمی‌داد. بخشی از وجود او سرکش و عصیانگر بود و این خصیصه را اغلب شاعران آن وقت داشتند. 
 
رمان‌های صدر، امیرخانی و مزینانی

اتفاق مهمی که هفته گذشته در حوزه نشر کتاب‌های داستانی افتاد، بازچاپ رمان‌های صدر، امیرخانی و مزینانی بود. چاپ دوم رمان «آه با شین» نوشته محمدکاظم مزینانی، نویسنده انقلاب به زودی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌‌شود، در حالی که حدود یک ماه از انتشار آن می گذرد. همچنین نشر افق هم چاپ سی‌وهفتم رمان «من‌ِ او» به قلم رضا امیرخانی، نویسنده متعهد و انقلابی را روانه بازار نشر می‌کند. چاپ دوم «تو در قاهره خواهی مرد» اثر حمیدرضا صدر هم از سوی نشر زاوش منتشر می‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها