دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰
آيا در بانكداري اسلامي بهره وجود دارد؟

دانشگاه علوم اسلامی رضوی سه اثر جدید را درباره بانكداري اسلامي، احكام بازار و تجارت و فقر و ثروت روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی با هدفِ پاسخگویی منطقی به شبهه‌های علمی و برآوردنِ نیازهای فکری در حوزه‌های مختلف اسلامی، به نشر پژوهش‌های گوناگون اقدام کرده است. سه کتاب  منتشرشده توسط این دانشگاه بخشی از سلسله كتاب‌هايي با عنوان مشترك «اقتصاد در سبك زندگی اسلامی» است:

درباره احكام بازار و تجارت چه مي‌دانيم؟
یکی از آثار جدید دانشگاه علوم اسلامی رضوی کتابی است با نام «درباره احكام بازار و تجارت چه مي‌دانيم؟». جواد ایروانی و محمد امامی مولفان اثر در پی آن هستند كه به دور از استدلال‌های مفصل فقهی و به منظور استفاده بازاریان، به‌اختصار و با زبانی ساده، آداب، احكام و مقررات مربوط به بازار و مبانی و اصول آن‌ها را تبیین کنند. 

کتاب حاضر از دو بخش اصلی «بازار مسلمانان» و «احكام تجارت» تشكيل شده است. «كلیات»، «نقش بازار در تحولات سیاسی»، «نقش بازار در امور فرهنگی»، «نقش بازار در گسترش اسلام»، «نقش بازار در امور علمی و انتقال دانش»، «نقش بازار در ایجاد موضوعات حقوقی»، «تأثیر آموزه‌های اسلامی بر بازار»، «مبانی و اصول بازارِ اسلامی و احكام آن»، «نظارت بر بازار»، «حكم فقهی كالای بازار مسلمانان»، «تعامل بازار مسلمانان با غیر مسلمانان» و «تشكیل بازار مشترك اسلامی از دیدگاه فقهی» از  مطالبی هستند که در بخش نخست کتاب آورده شده است.

در بخش دوم کتاب نیز عناوینی مانند «ضرورت یادگیری احكام تجارت»، «انواع قراردادهای اقتصادی» و «شرایط ضمن قرارداد» آورده شده است.

کتاب «درباره احكام بازار و تجارت چه می‌دانیم؟» با شمارگان دو هزار نسخه و به بهای ۳۵هزار ریال روانه بازار نشر شده است.
 
آيا در بانكداري اسلامي بهره وجود دارد؟
کتاب «آيا در بانكداري اسلامي بهره وجود دارد؟» اثر دیگر جواد ایرانی می‌کوشد تا بیان کند که از مبانی مكتبی و وجوه تمایز اقتصاد اسلامی با اقتصاد سرمایه‌داری، «تحریم بهره (ربا)» است.

«بهره در نظام سرمایه‌داری و سوسیالیسم»، «بررسی و نقد دلایل عِلمیت بهره»، «مبانی فلسفی نظام بهره»، «نارسایی‌ها و پیامدهای منفی نظامِ بهره»، «تحریم ربا در اسلام» و «دیدگاه اسلام درباره كسب سود» عناوین سرفصل‌های اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند.

کتاب «آیا در بانكداری اسلامی بهره وجود دارد؟» با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 25 هزار ریال از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است.

اسلام درباره فقر و ثروت چه مي‌گويد؟
کتاب دیگر جواد ایروانی «اسلام درباره فقر و ثروت چه مي‌گويد؟» است. این اثر بر آن است تا نشان دهد تكاثر (ثروت‌اندوزی افراطی) و فقر دو پدیده نامطلوب اقتصادی است كه آثار زیانبار بی‌شماری را در تكوین شخصیت، روان و اخلاق انسانی و نیز در فرهنگ عمومی جامعه بر جای می‌نهد. 

نویسنده کتاب معتقد است تكاثر (ثروت‌اندوزی افراطی) و فقر دو پدیده نامطلوب اقتصادی است كه آثار زیانبار بی‌شماری را در تكوین شخصیت، روان و اخلاق انسانی و نیز در فرهنگ عمومی جامعه بر جای می‌نهد و سقوط و تباهی مادی و معنوی فرد و جامعه و به ویژه تزلزل و تخریب بنیان‌های اعتقادی و فروپاشی معیارهای اخلاقی را باعث می‌شود.

به اعتقاد نگارنده کتاب، با وجود این، روشن است كه در تحلیل رفتارهای اجتماعی به‌سختی می‌توان به نظریه‌ای دست یافت كه بر رفتار همه انسان‌ها منطبق باشد. از این رو ، پاره‌ای از این تأثیرها به‌ویژه در زمینه تكوین شخصیت، غالبی است و در عین حال، می‌توان با ارایه راهكارها و شیوه‌هایی، از بروز پاره‌ای از آن یا دست كم از شدتش جلوگیری کرد.

مخاطبان این اثر در سه گفتار اصلی با عناوین «تحكیم ارزش‌های اصیل»، «در هم شكستن ارزش‌های تكاثری» و «تبیین وظایف اغنیا و فقیران» با مباحث اصلی این اثر آشنا می‌شوند.

کتاب «اسلام درباره فقر و ثروت چه مي‌گويد؟» با شمارگان دو هزار نسخه به بهای دو هزار و 500 تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها