سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
ساعد باقری: منزوی بر نظریه پایان غزل خط بطلان کشید

آیین نکوداشت حسین منزوی، با حضور خانواده این شاعر فقید و چهره‌هایی مانند مشفق کاشانی، ساعد باقری، سهیل محمودی، فاطمه راکعی و محمد سلمانی در خانه شاعران ایران برگزار شد. در این مراسم باقری از منزوی به عنوان نزدیک‌ترین شاعر به حافظ یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سهیل محمودی در این مراسم گفت: «حنجره زخمی تغزل» نخستین کتابی بود که از منزوی خواندم و بعد از آن با این شاعر بزرگ آشنا شدم.  طی 30 سال دوستی همیشه یک مهر متقابل بین ما بود و نسل ما نسلی بود که از روی دست او تمرین کرد، همان‌طور که از روی دست شاعرانی مانند منوچهر نیستانی، سیمین بهبهانی، هوشنگ ابتهاج و مفتون امینی تمرین کردیم. 

وی با اشاره به درگذشت منزوی، ادامه داد: وقتی این اتفاق تلخ در تاریخ شعر و ادبیات ایران افتاد، یادداشتی در هفته‌نامه «کتاب هفته» درباره منزوی نوشتم و در آن ذکر کردم منزوی به حرف کسی گوش نمی‌داد. بخشی از وجود او سرکش و عصیانگر بود و این خصیصه را اغلب شاعران آن وقت داشتند. 

محمودی سپس به بیان خاطره‌ای از منزوی پرداخت و افزود: وقتی او در بستر بیماری بود، با من تماس گرفت و گفت،‌ روز تولدش برخی جوانان علاقه‌مند به شعر برای عیادتش آمده بودند و چندشاخه گل به او دادند. معتقدم این چند شاخه گل همه سهم یک شاعر از دنیاست. روز خاکسپاری منزوی را هرگز فراموش نمی‌کنم. روزی که عِمران صلاحی با پیکان تهران 24 برای مراسم خودش را رسانده بود و بسیاری از شاعران و چهره‌های فرهنگی هم حضور داشتند. 

این شاعر غزلی را که منزوی در مدح سالار شهیدان امام حسین (ع) سروده است، یکی از بهترین آثار او دانست و ادامه داد: در آن مراسم من از حسین محمودی خواستم این غزل را بخواند و به او گفتم نام تو حسین است و نام کسی هم که درگذشته حسین است. افسوس که روزگار او را خیلی زود از ما گرفت،‌ همان‌طور که عمران صلاحی،‌ قیصر امین‌پور و  حسینی را از ما گرفت.

پاسداران ادب فارسی
محمدجواد حق‌شناس، معاون پیشین استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگرسخنران این برنامه بود، وی اظهار کرد: آشنایی من با حسین منزوی از آغاز تا پایان تنها 9 ماه طول کشید. یکم مهرماه 1382 آغاز آشنایی ما بود. من آن سال عهده‌دار معاونت استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشتم و همیشه برنامه سهیل محمودی را از رادیو گوش می‌دادم. یادم است یک شب که از محل کار به منزل می‌رفتم او در رادیو با لحن بسیار غمگینی از بیماری منزوی حرف می‌زد و به شدت از مسوولان وزارت ارشاد برای بی‌توجهی به این شاعر بزرگ انتقاد می‌کرد. 

حق‌شناس ادامه داد: من با شنیدن حرف‌های محمودی بسیار متاثر شدم. آن وقت آقای مسجد‌جامعی وزیر ارشاد بود و آقای رمضانی هم معاونت فرهنگی این وزارتخانه را برعهده داشت. این  اتفاق مصادف با معرفی مدیرکل جدید اداره ارشاد زنجان شد و من هم برای معرفی وی به این شهرستان رفتم. آنجا بود که از نزدیک با منزوی آشنا شدم و به مدیرکل جدید گفتم، نخستین کاری که باید انجام دهی،‌ برگزاری بزرگداشت حسین منزوی است. 

وی افزود: قرار شد مراسم بزرگداشت حسین منزوی در تابستان آن سال برگزار شود اما هنگامی که مشغول برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بودیم،‌ خبر درگذشت وی به ما رسید و متاسفانه برگزاری این مراسم منتفی شد. یاد منزوی همیشه برای ما زنده می‌ماند و معتقدم شاعران، پاسداران ادب فارسی‌اند. 

نزدیک‌ترین شاعر به حافظ
ساعد باقری هم در این مراسم با اشاره به غزلیات منزوی گفت: 50 سال پیش نظریه مطرح مطرح شد مبنی بر این‌که عمر غزل پارسی به پایان رسیده است اما منزوی خط بطلان روی این نظریه کشید،‌ او ثابت کرد غزل در سپیده‌دم میلاد شعر پارسی متولد شده و عمرش به پایداری شعر و زبان پارسی است. 

باقری ادامه داد: منزوی به برخی واژه‌ها که به نظر می‌رسید دیگر در شعر پارسی جایگاهی ندارند، جان دوباره‌ای داد. او این تجربه را از حافظ داشت و بدون تردید منزوی نزدیک‌ترین شاعر ایرانی به حافظ است.

مراسم نکوداشت حسین منزوی، عصر دیروز (دوشنبه) از ساعت 18 در خانه شاعران ایران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها