سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
وزیر ارشاد: برپایی نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب امکان‌پذیر نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از نهادها و سازمان‌های همکار بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: تصور برپایی نمایشگاه کتاب تهران سال آینده در شهر آفتاب اشتباه است چرا که این مکان فعلاً ظرفیت لازم برای برپایی این رویداد فرهنگی را ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین تجلیل از نهادها و سازمان‌های همکار بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شامگاه دوشنبه (12 خردادماه) در سالن رودکی تالار وحدت برگزار شد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: در دولت جدید نخستین سالی بود که به دنبال برپایی نمایشگاه کتاب تهران بودیم. واقعیت این است که بنده شخصاً تصور نمی کردم حجم این نمایشگاه آنقدر گسترده باشد که لازم باشد از چند ماه قبل، مجموعه عظیمی از افراد برای برگزاری آن بسیج شوند. انصافا آن‌چه که در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران ارایه شد، بسیار موفق و شایسته بود.

وی ادامه داد: این موفقیت نتیجه مدیریت صحیح و کارآمد «سید عباس صالحی» و همه همکاران وی در حوزه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و سایر عزیزانی بود که در این راستا حرکت کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه کتاب تهران به عنوان رویداد بزرگ فرهنگی و باشگاه فرهنگی یاد کرد و گفت: این نمایشگاه در طول 10 روز میزبان هزاران نفر از بازدیدکنندگان است. در این نمایشگاه علاوه بر عرضه کتاب، سایر آثار و محصولات فرهنگی ارایه می شوند. همچنین نشست ها و همایش های متنوع فرهنگی با رویکرد کتاب در این رویداد عظیم فرهنگی برگزار می شوند که نتایج آن‌ها بسیار کاربردی هستند.

جنتی با بیان این که نمایشگاه کتاب تهران صحنه‌ای برای تبادل آرا و اندیشه‌هاست، اظهار کرد: امسال در نمایشگاه کتاب تهران سالن‌هایی برای تبادل نظرهای علمی و فرهنگی در حوزه های مختلف راه‌اندازی شد که برای جویندگان علم فرصت مناسبی در بیان نظرات و شنیدن تجارب دیگران فراهم کرده بودند.

مقام ارشد حوزه فرهنگ و هنر در دولت دکتر حسن روحانی بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در حوزه دیجیتال نیز کارهای فاخری ارایه شدند که قابل ستایش است.

وی با اشاره به سالن ترجمه و سالن دستاوردهای تولید علم این دوره از نمایشگاه کتاب تهران گفت: در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران نخستین بار سالن ترجمه راه‌اندازی شد؛ این سالن افزون بر 8 هزار عنوان کتاب فاسی زبان ترجمه شده به زبان های زنده دنیا را دربرداشت که از آن میان می توان به آثار آیت الله شهید مطهری و دکتر شریعتی اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که ترجمه یکی از راه‌های صدور اندیشه های انقلاب فرهنگی است، افزود: ترجمه آثار فاخر ایرانی از همان اوایل انقلاب اسلامی رایج بوده است اما بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران به صوت منسجم‌تر در این راستا گام برداشت. البته امیدواریم در آینده نزدیک در این حوزه گام‌های بیشتری برداشته شود.

جنتی سلامت محیطی حاکم بر بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران را از جمله ویژگی های ممتاز این دوره برشمرد و گفت: متأسفانه در بسیاری از دوره‌های نمایشگاه کتاب تهران، نوع پوشش و آرایش بازدیدکنندگان مناسب با این رویداد فرهنگی نبود. امسال با تدبیری که اندیشیده شد محیط داخلی نمایشگاه کتاب تهران در مجموع سالم و قابل قبول بود.

وزیر ارشاد ادامه داد: بسیای از مراجع تقلید که چنین دغدغه‌ای داشتند، از سلامت این دوره از نمایشگاه کتاب تهران ابراز رضایت کردند. بنابراین، باید از تمام کسانی که در این حوزه (ترویج پوشش اسلامی و سلامت محیط داخلی نمایشگاه) در نمایشگاه کتاب تهران با انجام کارهای فرهنگی و محتوایی می کوشیدند، تقدیر و تشکر کرد. این موضوع نشان می دهد که کار فرهنگی ما بیشتر از گشت ارشاد کارکرد دارد و موثر است.

وی ضمن تاکید بر ارتقای سطح کیفی نمایشگاه کتاب تهران در دوره‌های آینده، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا می کوشد و تصمیم دارد سهم بیشتری از تصدی‌گری‌های خود را به بخش خصوصی، ناشران و سایر علاقه‌مندان به حوزه نشر واگذار کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامناسب بودن فضای مصلای امام خمینی(ره) برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: مصلی مکان برپایی نمایشگاه کتاب تهران نیست چرا که برای این کار ساخته نشده است بلکه محل عبادت است. همچنین این مکان وقت زیادی از همکاران ما برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران می گیرد چرا که فضای مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار نمی دهد.

جنتی عنوان کرد: به همکارانم در وزارت ارشاد توصیه می کنم از هم‌اکنون محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران را برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران سال آینده هماهنگ و آماده کنند. تصور برپایی نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب اشتباه است چرا که ظرفیت لازم را ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها