دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
داستان کتاب ایرانی که در ایام جام جهانی در برزیل توزیع می‌شود

مراسم رونمایی از نخستین کتاب کودک پرتغالی‌زبان با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سفیر برزیل در ایران، مشاور وزیر ورزش و جوانان،حمید درخشان، مربی و عضو سابق تیم ملی، فرهاد فلاح،مدیر اجرایی موسسه اندیشه شرق و جمعی دگير از مسئولان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مدیرعامل کانون پرورش فکری كودكان و نوجوانان در این مراسم با بیان این‌که انسان امروز، در عرصه‌های گوناگون و گسترده زندگی و در مناسبات فرهنگی و اجتماعی از مرزها عبور کرده و جهان بدون مرز را بنیان نهاده است، اظهار کرد: تردیدی نیست که در حوزه‌های اجتماعی، ورزش اقبالی بی‌بدیل دارد و تاثیرات مهمی را بویژه از نیمه قرن بیستم به این سو در زندگی انسان معاصر داشته است.

علیرضا حاجیان‌زاده ادامه داد:  اگر در برزیل از فوتبال به عنوان یکی از موتورهای توسعه این کشور نام برده می‌شود. اغراقی صورت نگرفته است. چرا که فوتبالِ امروز، نه یک ورزش صرف، بلکه یک رسانه قدرتمند و یک زبان مشترک جهانی است. تاثیر این پدیده چندوجهی منحصر به فرد تا جائی ست که جامعه‌شناسان و روانکاوان، فوتبال را به عنوان پدیده‌ای که فرهنگ عامه بشری را تحت تاثیر خود دارد؛ می‌شناسند.

قدرت منحصر به فرد ورزش در گرد هم آوردن و مفاهمه انسان‌ها
مدیر عامل کانون گفت: قدرت منحصر به فرد ورزش در گرد هم آوردن و مفاهمه انسان ها فوق‌العاده است ولي در جایی پایان می‌یابد و  مادر حوزه فرهنگ و هنر باید با استفاده از زبان جهان شمول ادبيات و هنر به گسترش و تعمیق روح زیبای ورزش و انتقال آن به نسل‌های آینده اهتمام کنیم. 

حاجیان‌زاده اظهار کرد: گردهمائی امروز ما بخاطر رونمائی از کتابی‌ است که همکاران بنده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری موسسه اندیشه شرق به زبان پرتغالی ترجمه کرده اند و قرار است با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزان ، هنگام برگزاری جام‌جهانی در محل اقامت محل تمرین و محل برگزاری دیدارهای تیم ملی فوتبال کشورمان، به کودکان برزیلی اهدا شود كه  حرکت فرهنگی‌ شایسته‌ای برای نزدیک کردن کودکان دو کشور با تمدن و فرهنگ يكديگر است.

ایجاد فضای فانتزی و عشق به زیباییها با یک کتاب کودک
وی گفت : «یخی که عاشق خورشید شد» نام این کتاب داستانی ا‌ست و برای مخاطبین گروه سنی ب و ج یعنی دبستانی‌ها نوشته شده است؛ نویسنده و تصویرگر داستان سعی داشته‌اند با ایجاد فضای فانتزی، عشق به زیباییها و مهربانی‌ها را که یک ارزش عام دارند، از اهداف خلقت خداوند معرفی کنند. بنده با تشکر از همکاران عزیزم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و قدردانی از وزارت امور خارجه، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزان و نیز موسسه انتشارات اندیشه شرق که ما را در انجام این برنامه فرهنگی یاری می‌کنند و نیز با سپاسگزام از سفیر محترم و کارکنان سفارت برزیل که نهایت همکاری را جهت تسهیل امور در ارائه اين اثر مبذول خواهند داشت.

تحکیم پیوند دوستی بین کودکان دو ملت
حاجيان زاده گفت: معتقدم این گام اول است و گام‌های بعدی محکم‌تر، بلندتر و تاثیرگذارتر خواهد بود. انشاالله حرکت بعدی در المپیک 2016 وسیع‌تر و کاملتر خواهد شد. معرفی مظاهر تاریخ و تمدن دو فرهنگ، ارایه اسطوره‌های دینی و ملی کشورها، تمرکز بر مشترکات فرهنگی و اجتماعی و قومی، تحکیم پیوند دوستی بین کودکان دو ملت و دیدار کودکان با قهرمانان ورزشی دو ملت و انعكاس آن در درحوزه ادبيات را برای المپیک آینده مدنظر داريم.

مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ادامه داد: هدف بنده از ورود به این بحث در واقع توجه دادن نویسندگان، هنرمندان و برنامه‌ریزان عزیز به این نکته است که مقوله ورزش می‌تواند به عنوان گنجینه‌ اي بزرگ و متنوع از ایده‌ها، سوژه‌ها و موضوعات در حوزه‌های فعالیت کانون به کمک ما بیاید. در تولید محصولات فرهنگی و هنری،  برنامه‌ها و فعالیت‌های مراکز کتابخانه‌ای،  ارتباطات بین‌المللی و در پروژه‌های تحقیقاتی و حتا در فعالیت‌های مشارکتی مي توان بين ورزش و ادبيات پل هاي ارتباطي برقرار كرد.

وی تصریح کرد: بر این باورم که ما نیز می‌توانیم به ورزش کمک کنیم. فکر می‌کنم کانون می‌تواند به فدراسیون فوتبال کمک کند. معتقدم فوتبالیست‌های ما می‌توانند با شناخت مبانی نظری فوتبال ارتباطی متفکرانه با این پدیده برقرار كنند.

وی یادآوری کرد: کودکان امروز ما در شمار نخستین شهروندان جهان بدون مرز فردا خواهند بود. وظیفه خطیر ما تربیت اصولی نسلی است که باید با حفظ هویت خود یعنی درک و شناخت کامل از دین و آئین و فرهنگ و تمدن و ادبيات و  آشنایی کافی با زبان ،فرهنگ و تمدن ملت‌های دیگر در صحنه حضور یابد و به گفتمان با جهانیان برخیزد.

مراسم رونمایی از نخستین کتاب کودک پرتغالی‌زبان ساعت 10 و 30 دقیقه امروز دوشنبه 12 خرداد 93 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها