شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
پلیس جدید و ماجرای دختری 15 ساله که در جستجوی وقت است

رمان «پلیس جدید» اثر کیت تامپسون و ترجمه شهلا انتظاریان کتابی است که «اُ این کالفر» آن‌را کتابی جذاب، فریبنده و محسور کننده می‌داند. این کتاب که برنده جایزه وایت‌برد، گاردین و چند جایزه دیگر است به تازگی از سوی نشر چکه روانه بازار کتاب شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کیت تامپسون، قصه‌گویی مادرزاد و با تخیلات منحصر به فرد ایرلندی ـ بریتانیایی است. رمان «پلیس جدید» از جدیدترین آثار اوست که برنده‌ چندين جايزه معتبر جهاني شده است.

نویسنده در این کتاب از فرهنگ و اسطوره‌های کشور خود در خلق اثر بهره گرفته است. گرچه در فرهنگ‌ها و باورهای باستانی بسیاری از کشورها ریشه‌های مشترکی می‌توان یافت، اما در فرهنگ و مراجع اساطیر ایرلندی به مواردی برمی‌خوریم که در دیگر مراجع اساطیر کشورهای باستانی از جمله ایران، یونان، هند و چین دیده نمی‌شود. علاقه و شناخت تامپسون نسبت به فرهنگ فولکلور و نیز موسیقی این کشور را در این کتاب به خوبی می‌توان دید. نت‌های موسیقی انتهای هر فصل قابل اجرا و درآمیخته با فرهنگ است و با موضوع فصل مربوطه هم‌خوانی دارد، ضمن آن‌که نویسنده به فشارهای ناشی از دنیای معاصر نیز می‌پردازد.

تامپسون در مقدمه کتاب نوشته است: «آهنگ‌های این کتاب از منابع مختلفی تهیه شده است. بیش‌تر آن‌ها را در چند سال اخیر از برخي نواز‌نده ها یاد گرفته و حفظ بودم. بقیه را نیز از منابع مختلفی تهیه و تا جای ممکن درباره‌ تمام آهنگ‌های استفاده شده تحقیق کرده‌ام‌ و به جز چهار آهنگ، از موسیقی سنتی بهره گرفته‌ام و تمام آهنگسازها به جز یکی ناشناخته‌اند.»

رمان «پلیس جدید» ماجرای دختری 15 ساله به نام «جی جی» را نقل می‌کند که در کینوارا زندگی می‌کند. در کینوارا هرگز وقت کافی وجود ندارد. وقتی از «هلن لیدی»، مادر جی‌جی می‌پرسند برای هدیه تولدش چه می‌خواهد، او می‌گوید: «وقت؛ چیزی که من می‌خواهم، وقت است.» روزی جی‌جی لیدی پانزده ساله که ادامه دهنده‌ راه خانواده‌ لیدی در نواختن ویولن است، درمی‌یابد فقط موسیقی نیست که در رگ‌هایش جاریست. همه می‌گویند که پدر مادربزرگش یک قاتل است. وقتی جی‌جی به راه می‌افتد تا برای مادرش وقت بخرد، هم این موضوع را کشف می‌کند و هم بسیاری چیزهای قابل توجه در مورد موسیقی، افسانه و جادو را.

این کتاب شامل6 قسمت است. در بخشی از آن می‌خوانیم: «جی‌جی عرق سردی روی ستون فقراتش حس کرد. اولین بار نبود که چنین چیزی می‌شنید، ولی اولین باری بود که آن‌را کاملا لمس می‌کرد. هلن ادامه داد: «خب، کشیش‌ها موفق نشدند این باورها و خرافات را از بین ببرند. بعد به این فکر افتادند که از دست یک چیز دیگر خلاص شوند، موسیقی. فکر کردند اگر موسیقی را حذف کنند، خرافات حاشیه آن هم از بین می‌رود. البته همه کشیش‌ها هم اینطور نبودند. کسانی هم بودند که برای باورهای قدیمی احترام قایل بودند و یک جورهایی با آن کنار می‌آمدند. حتی کشیش‌هایی هم بودند که خودشان سازی می‌زدند...»

بنا بر نظر انتظاریان، مترجم کتاب، ایرلند، دارای یکی از غنی‌ترین سنت‌ها و اسطوره‌ها در میان کشورهای شمال آلپ است و بیش‌تر داستان‌های بلند و کهن ایرلندی دربردارنده‌ اشارات و حوادثی درباره‌ طبیعت اساطیری هستند. در تجزیه و تحلیل نهایی، بسیاری از شخصیت‌های موجود در داستان‌های آن‌ها رب‌النوع‌ها یا موجودات دیگر جهان‌هایی هستند که مردم اصل رب‌النوع بودن آنان را در مجموع مورد پذیرش قرارداده‌اند. شخصیت‌های داستان‌های ایرلندی انسان‌هایی با ویژگی‌های مافوق طبیعی‌اند که در رویدادهای کاذب تاریخی و در مناطق جغرافیایی واقعی حضور دارند.  جهان دیگر شامل قلمروی اسرار‌آمیز است که در آن مرگ، کار و زمستان وجود ندارد و در این قلمرو، رب‌النوع‌ها یا پریان همواره جوان‌اند.

کیت تامپسون، شاعر و نویسنده، در سال 1956 در لندن متولد شد. تامپسون، مربی اسب‌سواری و نوازنده‌ ویولون هم هست و آثار او بارها موفق به اخذ جوایز معتبری شده‌اند. وی در سال 2008 نامزد جایزه‌ اندرسن از کشور ایرلند بود. دیگر آثار او همچون «افسونگران»، «شاگرد کیمیاگر»، «آنان واتر»، «سرقت در بزرگراه» و «موجودی در شب» نیز موفق به کسب جایزه شده‌اند.

نشر چکه کتاب «پلیس جوان» را در قالب 300 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 120 هزار ریال منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها