جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
مهدی فیروزان: «فیدیبو» افتخار ملی است

مدیرعامل شهر کتاب، با اشاره به این‌که چانه‌زني قوي در عرصه سياست امكان برد برد را افزايش مي‌دهد و قدرت چانه‌زني در عرصه‌هاي سياست و بازار موجب توسعه خواهد شد گفت: «فيديبو» افتخار ملی است و در این راستا در حوزه امنيت نشر نقش مهمي را ايفا مي‌كند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست «کتاب‌های الکترونیک؛ ویژگی‌ها و امتیاز‌ها (فیدیبو)» عصر نهمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور مجید قاسمی، مشاور مدیرعامل شهر کتاب و مدیر پروژه (فیدیبو) و محمد فیروزان، مدیرعامل شهر کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، قاسمی با اشاره به این نکته که (فیدیبو) نخستین پروژه با موضوع کتاب الکترونیک در خاورمیانه است که استاندارد‌های حقوقی و تکنیکی را نیز شامل می‌شود، اظهار کرد: همه صنعت کتاب الکترونیک در اختیار شرکت‌های «ادوبی» آمریکاست. این موضوع به این معنا است که هر تجارتی در حوزه کتاب الکترونیک برای فعالیت باید با این شرکت قرارداد ببندد. «فیدویبو» براساس زبان‌های خاورمیانه برنامه‌ریزی شده است. 

تمایل استفان مایر برای بازدید از شرکت‌های طراح ایرانی 
مدیر پروژه (فیدیبو) با اشاره به واکنش استفان مایر، سخنگوی نمایشگاه کتاب فرانکفورت نسبت به طراحی «فیدیبو» افزود: مایر گفت خوشحالم که یک نمونه حرفه‌ای در ایران طراحی شده است. سخنگوی نمایشگاه فرانکفورت ابزاز تمایل کرد تا از شرکت‌های طراح ایرانی بازدید کند.

قاسمی ادامه داد: در بحث حقوقی «فیدیبو» از حقوق مولفان و ناشران داخلی و خارجی حمایت می‌کند.

وی با اشاره به تاریخچه «فیدیبو» اظهار کرد: سال 2011 این پروژه با همکاری سه شرکت لبنانی،‌ انگلیسی و اسپانیایی شروع به کار کرد و در حال حاضر با 70 ناشر قرارداد دارد. 

کتاب الکترونیکی یکی از جلوه‌های فناوری است
مهدي فيروزان نیز در ادامه این نشست تخصصی گفت: تكنولوژي باعث تحول بشري شده است. بخشي از تكنولوژي زاييده انسان‌هايي است كه به جهان فكر مي‌كنند که ما توان مقابله با آن را نداريم. فقط براي مدتي مي‌توانيم از آن تجاهل كنيم و  تاثير آن را به تاخير بياندازيم. 

مدیرعامل شهر کتاب افزود: يكي از جلوه‌هاي فناوري، كتاب الكترونيكي است. امروز ايران سومين مصرف‌كننده گوگل است. ايرانيان در جستجوي خود دنبال اطلاعات هستند. كتاب الكترونيك از مجموعه دستاوردهاي بشري است. 

نگاه تمدنی به کتاب داشته باشیم
وی اظهار کرد: بايد نگاه تمدني به تكنولوژي داشته باشيم. «فيدیبو» در موقعيتی مطرح شد كه كاغذ و كتاب در جهان گران بود. «ايبوك» پديده تمدني است كه در همه كشورها و زبان‌ها اتفاق‌ مي‌افتد. خيلي از ناشران توليد كاغذي را كنار گذاشته‌اند. براساس تحقيقات صورت گرفته، كتاب الكترونيك از فروش كاغذي كم نكرده است.

فيروزان درباره رابطه آينده کتاب الکترونیک و جهاني شدن گفت: به ميزاني كه بتوانيم در جهاني شدن حضور داشته باشيم بازار خواهيم داشت و برهمين اساس دچار انفعال كمتري خواهيم شد. اگر دنبال استقلال بازار هستيم، بايد حضور فعالي داشته باشيم. «ايبوك» موجب شده فارسي در جهاني شدن جايگاه خود را پيدا كند. از طريق «ايبوك» توانستيم در بازار جهاني جايگاهي براي خود تعيين كنيم، واقعيتي كه افتخار ملي است. ما به فناوري‌اي دست پيدا كرده‌ايم كه با «پي‌دي‌اف» تفاوت‌هاي زيادي دارد. 

کپی کتاب موجب شرمساری جامعه فرهنگی است
وي افزود: در كشوري كه دنبال عدالت است، کپی 20 هزار جلد كتاب به‌صورت پي‌دي‌اف روي اينترنت موجب شرمساري جامعه فرهنگي است. بايد بدانيم كه مولفان شهير اين مملكت آثارشان را با خون دل نوشته‌اند. افرادي كه آثار برجسته را قاچاقي از روي فضاي مجازي كپي مي‌كنند، به اندازه كساني كه اين آثار را روي اينترنت بارگذاري مي‌كنند مجرم‌اند.

فيروزان ادامه داد: «فيديبو» در توزيع و ايجاد دلبستگي و جلوگيري از قطع اين دلبستگي از كتاب نقش موثر دارد. وفور اطلاعات در اينترنت موجب سردرگمي ما شده است. اينترنت جريان انتقال اطلاعات از شمال به جنوب را از بين برد. امروز پرورش و پردازش اطلاعات داراي ارزش شده است. 

وفور اطلاعات لزوما موجب توسعه نخواهد شد
مدیرعامل شهر کتاب گفت: آيا وفور اطلاعات درصورت بسته‌بندي نشدن، موجب سردرگمي نمي‌شود؟ گاه وفور اطلاعات موجب بي‌اطلاعي منابع اطلاعاتي مي‌شوند. وفور اطلاعات لزوما موجب توسعه نخواهد شد. توسعه بايد در زمينه‌هاي خصوصي تقسيم و شكل بگيرد. «ايبوك» موجب طبقه‌بندي بسياري از شبكه‌هاي اطلاعاتي شده است.

فيروزان با اشاره به اينكه «ايبوك» در بسياري از سرزمين‌هاي عربي متوقف شده است اظهار كرد: فناوري اين‌كار، قابل توجه و حداقل قابل تحسين است. حضور ايران در بازار جهاني به واسطه «فيديبو» از انفعال ايران مي‌كاهد. آیا حضور ما در عرصه فرهنگی مهم‌تر از حضور در عرصه نفت و گاز نیست؟ نفت و گاز تولید پول می‌کند، اما تولید وابستگی هم می‌کند، اما اگر ما به‌عنوان نخستین کشور این منطقه بتوانیم آثار عربی، پشتو و اردو را روی «فیدیبو» منتقل کنیم، در حوزه فرهنگ چه نسبتی را ایران در جهان کنترل می‌کند؟ 

بازار موجود سوخت اقتصادی به دنبال دارد
وي در تشريح نسبت کتاب الکترونیک با بازار روز گفت: يكي از مشكلات ناشران، توزيع كتاب در شهرستان‌هاست. بين 10 تا 17 درصد آثار به شهرستان‌ها منتقل مي‌شود و آمار كمتر از اين به شهرهاي كوچك مي‌رسد. بازار سازوكار دقيقي است كه بر عرضه و تقاضا استوار است. بازار موجود سوخت اقتصادی به دنبال دارد.

فيروزان در پایان درباره ارتباط سياست و «فيديبو» گفت: چانه‌زني قوي در عرصه سياست امكان برد برد را افزايش مي‌دهد. قدرت چانه‌زني در عرصه‌هاي سياست و بازار موجب توسعه خواهد شد. فيديبو در حوزه امنيت نشر نيز نقش مهمي را ايفا مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها