پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
وزیر ارشاد: دل در گرو انقلاب دارم/ بعضی‌ها می‌خواهند تاریخ انقلاب را تحریف کنند

آيين رونمايي از آثار و خاطرات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دقايقي پيش در سالن اصلي اهل قلم برگزار شد. علي جنتي در اين مراسم، ثبت تاريخ انقلاب را از جمله رسالت‌هاي اصلي افرادي دانست كه دل در گرو انقلاب دارند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) آيين رونمايي از آثار و خاطرات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي امروز (18 ارديبهشت) با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دكتر مرتضی ميردار، معاون تاريخ شفاهي مركز اسناد انقلاب اسلامي، دكتر صفا الدین تبرائيان، پژوهشگر برتر حوزه تاريخ و جمعي از اهالي فرهنگ و ادب برگزار شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم اظهار كرد: اگر قبول داريم كه انقلاب اسلامي از بزرگترين رويداد‌های معاصر ماست، ثبت تمام موارد مربوط به انقلاب بايد از اهميت ويژه‌اي برخوردار باشد، چرا كه اين رويداد مانند ساير رويدادهايي كه در تاريخ دچار تحريف شده‌اند، با تغيير و تحولات از سوي برخي تاريخ‌نويسان مواجه شده‌اند.

جنتي افزود: سخني بالاتر از كلام پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) نداريم اما شاهديم كه حجم وسيعي از اين روايات از سوي برخي تحريف‌كنندگان تاريخ به صورت متناقض ارايه مي‌شوند؛ بدون ترديد اين تحريف‌ها درباره ساير رويدادهاي تاريخ نيز رخ مي‌دهد، چنانچه شاهد تحريف فلسفه عاشورا از برخي سوءاستفاده گران و دشمنان شیعه بوديم. بنابراين يكي از رسالت‌های اصلي كساني كه دل در گرو انقلاب دارند اين است كه تاريخ انقلاب را درست ثبت كنند.

روزهایی که در کنار امام بودم
وي با اشاره به كتاب خاطرات خود گفت: خوشبختانه اين سعادت را داشتم كه خاطرات خود را از زماني كه در خدمت امام خميني(ره) بودم تا اواخر دهه 60 ثبت كنم. در اين اثر خاطرات مربوط به دوراني كه در قم از نزديك شاهد دستگيري و آزادي امام بودم ارايه شده‌اند. همچنين خاطرات مربوط به 4 سال حضور در لبنان و سوريه را در اين كتاب عرضه كرده‌ام.

جنتی افزود: بعد از انقلاب نيز توفيق داشتم  قبل از جنگ تحمیلی و هم حين جنگ، مدتي در خطه خوزستان باشم و حوادث آنجا را از نزديك ببينم  و در واقع تمام خاطرات آن دوران را در این كتاب مكتوب كرده‌ام.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي توضيح داد: با توجه به تاكيدي كه امام خميني(ره) به ثبت تاريخ شفاهي انقلاب داشتند، نخستين تاريخ‌نويس درباره نهضت اسلامي، حميد روحاني (صادق زيارتي) كتاب نهضت امام خميني(ه) را تدوين كرد. سپس به همت مركز اسناد انقلاب اسلامي تاريخ شفاهي انقلاب توسط كساني كه در آن دوران در صحنه حضور داشتند ثبت شد.

تاريخ شفاهي يكي از پشتوانه‌هاي انقلاب است
وي با بيان اينكه تاريخ شفاهي انقلاب يكي از پشتوانه‌هاي انقلاب اسلامي محسوب مي‌شود گفت: تاكيد دارم مركز اسناد انقلاب اسلامي اين راه را همچنان ادامه دهد و وقايع آن دوران را از دل و سينه نسل اولي‌هاي انقلاب استخراج و در اختيار علاقه‌مندان قرار دهند.

دكتر ميردار، معاون تاريخ شفاهي مركز اسناد انقلاب اسلامي از ديگر سخنرانان اين مراسم بود. وي ضمن تشريح فعاليت‌هاي مركز اسناد انقلاب اسلامي در حوزه ثبت تاريخ شفاهي انقلاب گفت: مهمترين مقوله تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي خاطرات و اسناد باقيمانده از آن دوران است.

وي افزود: مركز اسناد انقلاب اسلامي مجموعه خاطرات افرادي كه قبل از انقلاب تبعيد شدند و همچنين خاطرات مربوط به سال‌هاي 1356 و 1357 و خاطرات بعد از انقلاب را جمع‌آوري و تدوين كرده است. اين مركز توانسته تاكنون حدود 60 عنوان كتاب در اين حوزه توليد كند كه يكي از آنها مربوط به خاطرات علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي است.

بخش ديگر اين نشست به سخنراني دكتر تبرائيان، پژوهشگر برتر حوزه تاريخ اختصاص يافت. وي با بيان اينكه تاريخ، هويت يك ملت را تشكيل مي‌دهد گفت: دانش عرصه عبرت‌آموزي از پيشينيان و راهبردي به سوي آينده است. ضرورت شناخت آگاهانه شرح حال رجال و رخدادهاي تاريخي، موضوعي سرنوشت‌ساز براي يك ملت به شمار مي‌آيد.

وي افزود: خوشبختانه توجه به اسناد و تاريخ شفاهي و خاطرات، بعد از وقوع انقلاب اسلامي با اقبال مواجه شد. در اين راستا مركز اسناد انقلاب اسلامي رسالت خود را در حوزه ثبت و ضبط و انتشار خاطرات تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي به جا آورده است. اما متاسفانه برخي نوقلمان با حب و بغض وارد اين عرصه شده‌اند و به ارايه عبارات و مطالب در آثار خود اقدام كرده‌اند. اين آثار هيچ مشكلي از مشكلات مملكت را حل نمي‌كنند.

تبرائيان با بيان اينكه خوشبختانه مولفان نو قلم انقلاب به مواردي توجه مي‌كنند كه مورد هدف دشمن است افزود: در ميان اغلب رسانه‌هاي ديداري شنيداري و رسانه‌هاي مكتوب كه تمام هم و غم خود را به تخريب چهر نظام اسلامي معطوف كرده‌اند نويسندگان ريزبين و آگاهي وجود دارند كه با دقت عمل به مسايل تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي مي‌پردازند و نسبت به وقايع تاريخي و انقلاب بی اطلاع نيستند بنابراين ضرورت دارد زمينه قدرداني و حمايت از آنها فراهم شود.

در پايان اين مراسم از برخي آثار مركز اسناد انقلاب اسلامي در حوزه ثبت تاريخ شفاهي انقلاب و خاطرات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رونمايي شد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 20 اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها