دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴
غلامرضا وفایی: آفت‌های بزرگ‌مدیریتی‌ از بی توجهی به آرشیو است

غلامرضا وفایی، پژوهشگر در نشست ‌«آرشیو و مدیریت» اظهار کرد: جامعه مدیریتی ایران اهمیت آرشیو را به درستی درک نکرده‌ است و درحقیقت یکی از آفت‌های بزرگ در مدیریت همین بی توجهی به آرشیو است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این نشست غلامرضا فدایی، پژوهشگر و مولف آثاری چون «آشنایی با نسخ خطی و آثار کمیاب»، «مدیریت یادنامه‌ها» و «گزیده کتاب‌شناسی توصیفی اسلامی»،‌ فریبرز خسروی، استاد مدیریت و نویسنده «کتابخانه‌های آموزشگاهی ایران»، «سانسور در آیینه نظرات ممیزان کتاب در دوره پهلوی دوم» و «اصطلاح‌نامه فرهنگی اصفا» و غلامرضا عزیزی، پژوهشگر مدیریت اسناد و صاحب تالیفاتی چون «حزب سوسیالیست ملی کارگران ایران»، «شورای جهانی آرشیو، شاخه جنوب و غرب آسیا» و «مدیریت اسناد الکترونیکی» دوشنبه (15 اردیبهشت)سخنرانی کردند.

غلامرضا فدایی، پژوهشگر در این نشست با اشاره به بحث اهمیت آرشیو و تاثیر آن در مدیریت کارآمد اظهار کرد: اگر آرشیو از زندگی جامعه مدیریتی حذف شود، باید دید چه تاثیری در کشور برجای خواهد ماند. تصمیم‌گیری باید عالمانه و براساس تجربیات گذشته صورت گیرد. متاسفانه مدیران ما به آرشیو توجه نمی‌کنند و در نتیجه مدیریتی که اصل آن تصمیم‌گیری و اساس آن ارجاع به اسناد است، همواره ضعیف عمل می‌کند. شاید یکی از دلایل این بی‌توجهی از عدم اعتماد مدیران کشور به خود و گذشته خودشان است اما آن‌ها از این امر غافل هستند که آفت‌های بزرگ در زندگی مدیریتی ناشی از بی توجهی به آرشیو است. 

وی ادامه داد: برهمین اساس دو مقوله مدیریت از یک طرف و اسناد از طرف دیگر باید همواره مورد توجه جامعه مدیریتی کشور قرار گیرد. در واقع همه کاستی‌ها و نواقص یک جامعه به مدیریت ناصحیح برمی‌گردد و این مدیریت ناصحیح نیز ناشی از این است که مدیران بدون استناد به اسناد تصمیم‌گیری می‌کنند. 

فدایی با بیان این‌که اگر مدیریت آرشیو صحیح باشد،خواهد توانست مدیریت را نیز متوجه اهمیت اسناد کند عنوان کرد: برای تحقق این امر ما نیاز به یک مرکز اسناد قوی و مستقل داریم. در این صورت قادر خواهیم بود هر تصمیم نابخردانه‌ای را بر اساس اسناد موجود در این مرکز به چالش بکشانیم.

این محقق در پایان سخنان خود تاکید کرد: باید در جامعه مدیریتی کشور تاثیر و اهمیت آرشیو در مدیریت درک شود. در این صورت فضای مدیریتی کشور دگرگون خواهد شد.

جامعه مدیریتی ایران تشنه اطلاعات نیست
فریبرز خسروی، استاد دانشگاه در این نشست گفت: بحث مدیریت آرشیوی را از دو منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد. اول از منظر آسیب‌شناسانه است و این به آن معناست که راهکارها و کارکردهای آرشیوهای موجود تا چه اندازه در بحث‌های مدیریتی موثر است. دوم بحث وضعیت مدیریت آرشیو است که حوزه اول اهمیت بیشتری دارد،چراکه راه‌حل بسیاری از مشکلات این موضوع از همین‌جا ناشی می‌شود. 

وی ادامه داد: باورم بر این است که  اهمال به آرشیو ریشه در این موضوع دارد که جامعه ما به‌ویژه جامعه مدیریتی تشنه اطلاعات نیست. جامعه مدیریتی کشور باید تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌هایش براساس اطلاعات صورت گیرد اما متاسفانه در کشور تصمیم‌گیری‌ها مبتنی بر اطلاعات روشمند نیستند و بر همین اساس آرشیو که حاوی اطلاعات است مورد بی‌مهری قرار گرفته است. 

این پژوهشگر در ادامه اظهار کرد: مساله آرشیو و مدیریت از دو بعد دیگر نیز قابل بررسی است. یکی بحث سواد اطلاعاتی و آرشیو است. در حقیقت به علت پایین بودن سواد اطلاعاتی، مدیران و مسوولان کشور به این امر باور ندارند که یکی از ابزارهایی که می‌توانند از آن اطلاعات کسب کنند، اسناد است.

خسروی افزود: نکته دیگر بحث مدیریت دانش است. این مدیریت را می‌توانیم در دوشاخه بررسی کنیم، نخست مدیریت دانش عیان و صریح و دیگری مدیریت دانش پنهان. در حوزه مدیریت دانش پنهان نقش اصلی را اسناد بازی می‌کنند. 

دانشجویان ما آرشیو زده هستند
غلامرضا عزیزی،‌ دیگر سخنران این نشست نیز گفت: آرشیوها خصوصیات خاص خود را دارند و ترکیب چند رشته هستند، چرا که از یک طرف با شیمی‌دان‌ها، از طرف دیگر با تاریخ‌دانان و از سویی نیز با کتابداران در ارتباط‌ هستند و این‌جاست که رشته آرشیو تبدیل به رشته‌ای چندوجهی می‌شود که هریک از این وجوه نیاز به مدیریت خاص خود دارد تا بتواند به رشد و تکامل لازم برسد. 

این پژوهشگر ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه در این است که متاسفانه آرشیو اسناد در ایران با تاخیر یک‌صد ساله راه‌اندازی شد. از سوی دیگر تمام افرادی که در ابتدا کارشان را در این مرکز آغاز کردند، فاقد تخصص لازم در این حوزه بودند. البته در دو سال اخیر این مشکلات تا حدی برطرف و زمینه‌های لازم برای رشد این حوزه فراهم شده است.

وی در ادامه به بررسی یکی از عوامل بازدارنده‌ای که استفاده از استناد را پایین می‌آورد پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین عامل را می‌توان آرشیوزدگی دانشجویان و پژوهشگران دانست. این بدان معناست که به دانشجویان فن استفاده از اسناد آموخته نشده است و استادان از دانشجویان خود مراجعه به اسناد را نمی‌خواهند. در نتیجه دانشجو سراغ آرشیو نمی‌رود و اهمیت آن را درک نمی‌کند.

نشست «آرشیو و مدیریت» دوشنبه (15 اردیبهشت) در سرای اهل قلم  کتاب و رسانه واقع در طبقه دوم شبستان برگزار شد.

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 20 اردبیهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها