دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
تشکیل آژانس نوروز برای پی‌گیری کپی‌رایت/ اولویت اصلی سال 93 نشر کتاب است

مدیر عامل جدید موسسه بین‌المللی الهدی در نشست خبری این مرکز گفت که اولویت اصلی موسسه الهدی در سال جدید نشر کتاب است و همراه با آن فعالیت آژانس نوروز در حوزه صادرات کتاب‌های ایرانی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین نشست خبری حمیدرضا شاه‌آبادی، مدیرعامل جدید موسسه بین‌المللی الهدی صبح امروز، دوشنبه، هشتم اردیبهشت، در محل این موسسه برگزار شد. 

شاه‌آبادی در این نشست گفت: حوزه فعالیت گسترده‌ای برای موسسه الهدی تعریف شده است که تولید کتاب، ساخت فیلم و انیمیشن و همچنین صادرات کتاب و دیگر محصولات فرهنگی بخشی از این فعالیت‌هاست. اولویت اصلی ما در سال 1393 در زمینه انتشارات است و از سال آینده به طور جدی‌تر وارد حوزه تولید دیگر محصولات فرهنگی می‌شویم. 

وی افزود: در دوره جدید فعالیت این موسسه، بخش انتشارات الهدی را در قالب گروه انتشاراتی الهدی تعریف کرده‌ایم که اعضای پیوسته و اعضای وابسته دارد. اعضای پیوسته همان خانواده الهدی هستند که عبارتند از؛ نشر «دارالهدی» که در حوزه کشورهای عرب‌زبان فعالیت دارد، «Rose publication» که در کشورهای انگلیسی زبان فعال است، «انتشارات نوروز» که حوزه فعالیتش ایران، آسیای مرکزی و شبه قاره هند است، «آژانس نوروز» که کارش خرید و فروش حقوق کتاب‌های ایرانی در سطح جهان است و در نهایت «پخش بین‌المللی نوروز» که در برنامه‌اش ورود حرفه‌ای به بازارهای جهانی کتاب است. 

شاه‌آبادی همچنین درباره اعضای وابسته موسسه الهدی گفت: این اعضا گروه ناشرانی هستند که با ما تفاهم‌نامه امضا کرده و به ما این اجازه را می‌دهند که کتاب‌هایشان را در خارج از کشور معرفی کرده و در آژانس نوروز کپی‌رایت کتاب‌ها را به ناشران دیگر کشورها بفروشیم. در تعداد این اعضا محدودیتی نداریم. 

الهدی و بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 

مدیرعامل جدید موسسه الهدی در ادامه به برخی برنامه‌های این موسسه در نمایشگاه‌های کتاب در ایران اشاره کرد و گفت: از امروز حضور موسسه الهدی در نمایشگاه‌های کتاب با عنوان «گروه انتشاراتی الهدی» صورت می‌گیرد. در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ما برنامه‌های ویژه‌ای داریم؛ گروه انتشاراتی الهدی دو غرفه در سالن ناشران عمومی و بازار جهانی کتاب دارد و در سه غرفه دیگر نیز حضور پیدا می‌کند. 

وی همچنین اظهار کرد: در بازار جهانی کتاب، ما ضمن مذاکره با ناشران جهانی شرکت کننده در نمایشگاه، چند نشست تخصصی نیز برگزار می‌کنیم که «حضور ناشران ایرانی در بازار کتاب آسیای مرکزی»، «ترجمه کتاب کودک به زبان‌های خارجی»، «وضعیت ترجمه شعر و ادبیات فارسی به زبان عربی» و «ترجمه ادبیات کلاسیک فارسی برای کشورهای اروپایی.» عناوين برخي از اين نشست​هاست.

شاه‌آبادی در پایان این بخش از سخنان خود به دو برنامه ویژه دیدار و گفت‌وگوی فعالان ایرانی در حوزه نشر بین‌الملل با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیدار و گفت‌وگو با ناشران کشور افغانستان هم اشاره کرد.

موسسه الهدی و سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران 

شاه‌آبادی درباره نشست‌های این موسسه در سالن سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب، گفت: نشست‌های تخصصی «راهکارهای تعامل با نویسندگان» و «تجربه صادرات کتاب به کشور افغانستان» از برنامه‌های ما در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب است. همچنین نشست «وضعیت فرهنگی جهان عرب پس از بیداری اسلامی» نیز از سوی این موسسه در سالن یاس نمایشگاه برگزار می‌شود. 

مدیرعامل موسسه فرهنگي، هنري و انتشارات بین المللی الهدی همچنین به ویژگی نشست‌های تخصصی این موسسه در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این نشست‌ها کیفیت آموزشی دارند، بنابراین به همه کسانی که در این نشست‌ها شرکت می‌کنند پس از پایان نمایشگاه از طرف موسسه، گواهی تخصصی در حوزه نشر اعطا می‌شود. 

تجدید چاپ کتاب‌های قدیم موسسه الهدی 

شاه‌آبادی همچنین در بخش پایانی این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگار «ایبنا» درباره تجدید چاپ برخی کتاب‌های مهم این موسسه چون «زیبایی شناسی و مسائل هنر از دیدگاه ابوحیان توحیدی»، گفت: یکی از ظرفیت‌های موسسه الهدی که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته بود، کتاب‌های مهمی است که در گذشته منتشر شده اما هیچ‌گاه رنگ تجدید انتشار را به خود ندیدند. 

وی افزود: یکی از برنامه‌های این موسسه در امسال تشکیل کمیته تخصصی برای شناسایی و تجدید انتشار کتاب‌های مفید برای محققان و دانشجویان است. 

همچنین حمید محمدی، مدیر روابط عمومی موسسه الهدی در این نشست گفت: این نشست مصادف شده است با سی‌امین سال تاسیس موسسه الهدی. باید اشاره کنم که این موسسه با تلاش دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران یعنی آقایان علی جنتی، وزیر فعلی و سید مصطفی میرسلیم، وزیر دوره دوم ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی، تاسیس و ثبت شد. 

وی افزود: در اساسنامه موسسه الهدی بر ترویج هنر ناب ایرانی و معارف غنی اسلامی در سطح جهان، همکاری با موسسات دیگر در زمینه نشر کتاب و ارایه خدمات صادرات کتاب به دیگر کشورها، تاکید بسیار شده و در زمره وظایف اصلی به شمار می‌رود. 

موسسه بین‌المللی الهدی، غیر دولتی و غیر انتفاعی است و تامین هزینه‌های آن بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها