یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
تبیین برنامه‌های نمایشگاه کتاب در حوزه نمایشگاهی/ شفافیت در حوزه مالی

رئیس بیست و هفتمین‌دوره نمایشگاه کتاب تهران، در نشست خبری این رویداد فرهنگی ‌از راه‌اندازی سرای استقبال فرهیختگان، واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی و تقویت وجه نمایشگاهی به عنوان ویژگی‌های این دوره یاد کرد و گفت: برای تقویت وجوه نمایشگاهی این رویداد فرهنگی سالن‌های تولید علم، ترجمه راه‌اندازی شد و نشست‌های مختلفی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ صالحی در این نشست اظهار کرد: امسال با جلساتی که با ناشران و کارشناسان صنعت چاپ و نشر و مجریان دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب تهران برگزار کردیم به سیاست‌هایی دست یافتیم که منجر به اقداماتی شدند که مسیر پیشرفت روزافزون را هموارتر می‌کنند.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران اتفاقی است که میلیون‌ها ایرانی و هزاران ناشر را درگیر خود می‌کند بنابراین باید متناسب با شان ایرانی که با کتاب انس دیرینه دارد برگزار شود.

صالحی با بیان این‌که نمایشگاه کتاب تهران در اقتصاد نشر تاثیر اساسی دارد، گفت: متاسفانه با وجود زحمات زیادی که هر ساله برای این رویداد فرهنگی کشیده می‌شود، مشکلات فراوانی در عرصه‌های خدمات‌رسانی به ناشران و بازدیدکنندگان وجود دارد امسال کوشیده‌ایم گام‌هایی رو به جلو برداریم هرچند می‌دانیم این حرکت‌ها راضی‌کننده نیست و باید بیش از پیش در عرصه‌های خدمات‌رسانی بهتر به ناشران و بازدیدکنندگان گام برداریم. 

راه‌اندازی سرای استقبال از فرهیختگان
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیاست‌های جدید این دوره از نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: امسال برای نخستین‌بار به همت موسسه خانه کتاب سالنی با هدف استقبال از نخبگان و فرهیختگان طراحی شده است؛ این حرکت فرهنگی زمینه تعامل هرچه بیشتر استادان و فرهیختگان هر حوزه را فراهم می‌کند. همچنین در این دوره شاهد خدمات‌رسانی به معلولان و جانبازان خواهیم بود تا به صورت روان و راحت از نمایشگاه بازدید کنند.

صالحی عنوان کرد: همواره صحبت بوده و هست که نمایشگاه کتاب تهران بیشتر به فروشگاه بزرگ تبدیل شده است. بدون تردید این وجه نمایشگاه را نمی‌توان تغییر داد اما می‌توان وجوه نمایشگاهی این رویداد فرهنگی را ارتقا داد در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است که از آن میان می‌توان راه‌اندازی سالن تولید علم، سالن ترجمه و برگزاری نشست‌های مختلف اشاره کرد.

وی با بیان این‌که تقویت وجوه فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران در اولویت قرار دارد ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران یک تفرجگاه فرهنگی بر محوریت کتاب است. در این راستا در تمام نمایشگاه مکان‌های کتاب تهران فعالیت‌های متنوع فرهنگی انجام خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که با صراحت می‌توانم بگویم خانواده‌ای که وارد نمایشگاه کتاب تهران می‌شود با محیطی دلپذیرتر و احساس رضایتی بیشتر مواجه خواهد شد. 

تقویت ابعاد اطلاع‌رسانی نمایشگاه
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که باید طعم خوش کتاب را به کودکان و نوجوانان و محیط اجتماعی تزریق کنیم، اظهار کرد: اگر فضای کتاب را از دوران نوباوگی با لذت همراه کنیم این لذت همواره باقی می‌ماند و زمینه‌های ترغیب افراد برای مطالعه کتاب در طول عمر را فراهم می‌کند.

وی تقویت وجه اطلاع‌رسانی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران را از امتیازات این رویداد فرهنگی برشمرد و گفت: امسال تلاش کردیم از طرق مختلف ابعاد اطلاع‌رسانی را ارتقا دهیم به‌گونه‌ای که هر فردی از هر قشر و شهری که وارد نمایشگاه کتاب تهران می‌شود با بخش‌های مختلف آن آشنایی خواهد داشت.

صالحی عنوان کرد در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران به زیباسازی محیطی توجه ویژه‌ای شده است؛ همواره این مساله مطرح بوده که محیط نمایشگاه جذابیت‌های بصری ندارد بنابراین کوشیدیم در این دوره بر این جذابیت‌ها بیفزاییم. 

واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: با توجه به سخنان علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که کار فرهنگ را باید به اهالی آنها سپرد و دولت باید تصدی‌گری‌هایش را در این حوزه به حداقل برساند، در این دوره تلاش کردیم این سیاست و نگاه ویژه را پیشه راه کنیم. بنابراین اداره بخش ناشران عمومی را به تشکل‌های نشر و بخش خصوصی واگذار کردیم.

وی ادامه داد: شفاف بودن حیطه‌های مالی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در راس فعالیت‌های متولیان برپایی نمایشگاه قرار دارد. امسال می‌کوشیم انضباط مالی در تمام حوزه‌های کاری نمایشگاه کتاب را بیش از پیش در دستور کار قرار دهیم. این موضوع در حوزه بن‌های کتاب نیز در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که آیین‌نامه‌های بن کتاب شفاف‌تر شده‌اند.

صالحی با بیان این که تعامل با رسانه‌ها را پیشه راه خود قرار داده‌ایم اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران تنها برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه این نمایشگاه برای کتاب است. کتاب با دو نکته اساسی «اقتصاد نشر» و «فرهنگ کتاب و کتابخوانی» مواجه است؛ نمایشگاه کتاب فرصتی برای تعامل متولیان با اهالی رسانه و موضوعات اقتصاد نشر و فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در تمام برنامه‌های این دوره از نمایشگاه تقویت ارزش‌های انسانی و دینی را مدنظر قرار داده‌ایم چرا که معتقدیم اعضای این رویداد فرهنگی باید طاهر و مطهر باشد. 

نمایشگاه؛ فرصت مناسب برای دیپلماسی فرهنگی 
وی اظهار کرد: نمایشگاه فرصت مناسبی برای دیپلماسی فرهنگی است؛ دیپلماسی فرهنگی بر محور کتاب صورت می‌گیرد بنابراین در نمایشگاه امسال به اشکال گوناگون شاهد دیپلماسی فرهنگی با محوریت کتاب خواهیم بود. همچنین در حوزه‌های ایران فرهنگی و جهان اسلامی به عنوان دو نکته اصلی در دیپلماسی فرهنگی توجه ویژه خواهد شد.

صالحی در پایان بیان کرد: با وجود این امکانات همچنان نمایشگاه کتاب تهران از محدودیت‌هایی برخوردار است که از جمله آن می‌توان به مکان برگزاری آن اشاره کرد؛ مصلای امام خمینی (ره) مکان مناسبی و شایسته‌ای برای برگزاری این رویداد عظیم فرهنگی نیست اما چه کنیم که وقتی آمدیم که مصلی تنها گزینه آن بود و منابع مالی ما بسیار اسف‌بار است بدون تردید اگر منابع مالی بهتر بود کمتر شرمنده می‌شدیم. 

گزارش کامل این برنامه متعاقباً بر خروجی ایبنا قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها