شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۱
جای خالی «فردی» و جمعی که باید کوله اش را به دوش بکشند

حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین محمدیان در مراسم گرامی‌داشت سالگرد درگذشت امیرحسین فردی عنوان کرد اگر او امروز زنده بود، مانند پیش از انقلاب یک کار جهادی می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم گرامی‌داشت نخستین سالگرد درگذشت امیرحسین فردی، پدر داستان انقلاب که عصر امروز (جمعه پنجم اردیبهشت) با حضور برخی چهره‌های فرهنگی و هنری در مسجد جوادالائمه برگزار شد.

محمدیان، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: باورمان نمی‌شود یک سال بگذرد و به جای خالی امیرحسین فردی عادت کنیم. هنگامی که مدت زمانی از چنین حوادثی می‌گذرد، فقدان اهالی فرهنگ و ادب باید بیش از گذشته به چشم بیاید. 

وی نبودن فردی در جامعه ادبی را ضربه‌ای جبران ناپذیر برای فرهنگ کشور دانست و ادامه داد: انسانی که در عرصه‌های علمی فعالیت می‌کند، سرباز فرهنگ است و بدون شک نبودنش باید به چشم بیاید اما روزگار انسان را از چیزهای ارزشمندی که از دست می‌دهد، غافل می‌گذارد. 

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به مراسمی که تا کنون برای فردی برگزار شده، افزود: در این مراسم و به ویژه در سالگرد درگذشت امیر ادبیات، هم باید به او فکر کنیم، هم به خودمان. دوستانی که سال گذشته در مراسم ختم فردی حضور داشتند باید از خودشان بپرسند در این مدت چه کرده‌اند؟ آیا عزیزانی که گفتند جای او را خالی نمی‌گذاریم و بارش را به دوش می‌کشیم، موفق بودند یا کوله‌بار را گرفتند و لنگ لنگان قدم برداشتند؟

نویسنده کتاب «مولود کعبه» در ادامه سخنانش به نقل قولی از رژی بلاشه، شرق‌شناس و مترجم قرآن به زبان فرانسوی درباره سوره مبارکه «والعصر» پرداخت و گفت: این نویسنده در کتابی که محمود رامیار آن را به فارسی برگردانده، می‌گوید:« اگر انسان‌ها به مضامین سوره والعصر عمل کنند، برای سعادت بشر کافی است.» 

وی همچنین به آیه سوم این سوره مبارکه استناد کرد و افزود: اگر فردی می‌خواست عمل صالح انجام دهد، چه باید می‌کرد؟ مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامید و اهالی فرهنگ امسال چه وظیفه‌ای دارند؟ آن‌ها که پول ندارند و بدون شک در عرصه اقتصاد با شکست روبه‌رو می‌شوند، پس در کدام موقعیت جهادی باید قلم بزنند؟ اولویت فرهگی داستان و رمان و شعر و آثار پژوهشی چیست؟ آن‌ها برای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب، در عرصه فرهنگ باید دنبال کاری باشند که هویت اسلامی و انقلابی ما را ارتقاء ببخشد. 

مترجم کتاب «پرتوی از اسرار نماز به زبان آذری» ادامه داد: اگر فردی امروز بود، یک اقدام جهادی دیگر می‌کرد، مثل کارهایی که قبل از انقلاب انجام داده بود. او کتابخانه در مسجد می‌ساخت و شاگرد تربیت می‌کرد اما امروز بسنده کردن به کارهایی که او پیش از انقلاب انجام داده، کافی نیست. امروز باید پایه فرهنگ مهاجم را نقد کرد و پرده از چهره مزورش برداشت. باید نسل امروز را متوجه قله‌ها کرد و حرکت در دامنه‌ها کفایت نمی‌کند. 

محمدیان با اشاره به جشنواره شهید حبیب غنی‎‌پور، اظهار کرد: خواهشی از برگزارکنندگان این جایزه دارم مبنی بر این‌که همت کنید و طرحی نو دراندازید. پایه همان پایه است اما جهت و مقصد این جشنواره باید متعالی‌تر شود. به یقین می‌گویید موانع متعددی برای شما وجود دارد. 

امروز برای کار اصیل فرهنگی باید هزینه کرد، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش پس از گفتن این جمله، اضافه کرد: برای انجام کار فرهنگی باید خون دل خورد و تهمت شنید. این کار مثل ساختمان‌سازی نیست که نمایش و گزارش داشته باشد، کار فرهنگی زمان بر است و حتماً خون‌دل می‌خواهد. 

این نویسنده و مترجم در پایان اضافه کرد: باید از کسانی که در مسجد جوادالائمه چراغ جایزه غنی‌پور را روشن نگه داشتند، تشکر کرد. این جایزه به همت آنان از سالن‌های مجلل به مسجد که پایگاه قرآن و و اسلام و فرهنگ اسلامی است بازگشت. جایزه‌ای که به گفته رضا امیرخانی، برای دریافتش باید پا را از کفش بیرون آورد. 

پیشنهاد تاسیس یک فرهنگسرا با نام فردی
محمد علی گودینی، نویسنده حوزه انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم گرامی‌داشت سالگرد درگذشت امیرحسین فردی، اظهار کرد: او شخصیت برجسته‌ای داشت. چند نفر از نویسندگان و شاعران با مقام معظم رهبری نشست و برخاست دارند؟ شخصیت فردی در کتاب‌هایش به خوبی نمایان است. 

نویسنده «تالار پذیرایی پایتخت» اضافه کرد: من برای کتاب‌های «اسماعیل» و «سیاه چمن» فردی، نقد نوشته‌ام و البته باید بگویم همه آثارش را خوانده‌ام. یکی از کتاب‌های شاخص او رمان «گرگ‌سالی» است. خیلی‌ها از گرگ داستان‌ نوشته‌اند اما نگاه و قلم فردی چیز دیگری است. او ساده و صمیمی بود.

گودینی رمان «اسماعیل» را بلوغ آثار فردی دانست و افزود: فردی نخستین نویسنده‌ای بود که رمانی با موضوع انقلاب نوشت و «سیاه چمن» به قلم وی نخستین رمان انقلابی ایران است. حالا که سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است، امیدوارم مسوولان فرهنگسرایی با نام فردی تاسیس کنند. او نویسندگان خوبی را در کیهان بچه‌ها کشف کرد. فردی استعداد و تجربه داشت و آموخته‌هایش را بدون حب و بغض در اختیار دیگران می‌گذاشت. امیرحسین فردی سال‌ها با مسجد ارتباط داشت و باید بگویم در ادبیات ما یک اسطوره است. 

حاشیه‌های مراسم

*حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی، مدیرمسوول روزنامه اطلاعات، سردار مصطفی آجرلو، مدیرکل تربیت بدنی سپاه، رضا امیرخانی، برگزیده بخش رمان انقلاب سیزدهمین جشنواره شهید غنی‌پور، اصغر آب‌خضر،قائم مقام شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، گلعلی بابایی، داستان‌نویس حوزه دفاع‌مقدس و محمدرضا تخت‌کشیان، تهیه کننده سریال‌های تلویزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از چهره‌های شاخص حاضر در مراسم بودند. 

*به گفته برگزارکنندگان این مراسم قرار بود کتاب‌ «یادنامه» و جلد دهم کتاب «حبیب» بین حاضران توزیع شود که این وعده  محقق نشد.

*محمد ناصری، وصی ادبی امیرحسین فردی از کیفیت برگزاری مراسم راضی بود. او به خبرنگار ایبنا گفت: خدا را شکر می‌کنم، مراسم خوبی بود. البته درباره غیبت برخی چهره‌های فرهنگی در این برنامه باید از خودشان سوال کرد. 

*برگزاری این مراسم نظم خاصی داشت و راس ساعت 16 آغاز شد و ساعت 18 به پایان رسید. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها