سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۳
طراحی نمادهای اقتصاد و فرهنگ/ ارائه 1500 چرخ دستی کوچک/ ویلچر و عصا برای معلولان و جانبازان

محمد اللهیاری، معاون فرهنگی و اجرایی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در این دوره نقایص دوره‌های گذشته شناسایی و برطرف شده است و برای تهویه سالن‌های مستقر در محوطه هم قسمتی از سقف چادرها را باز کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در بازدید از نمایشگاه، معاون فرهنگی و اجرایی، درباره‌ بخش‌‌های مختلف بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، توضیح‌هایی ارائه کرد.

معاون فرهنگی و اجرایی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به جانمایی نامطلوب بخش بین‌الملل در دوره قبلی نمایشگاه گفت: بخش بین الملل و کودک و نوجوان در این دوره براساس جانمایی‌های دوره بیست و پنجم انجام گرفته است. در بخش بین‌الملل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل مسئولیت هماهنگی ناشران این حوزه را به عهده داشته است و همه کارها اعم از ثبت نام، نقشه کشی، مدیریت سالن و جانمایی ناشران را برعهده داشته است. تقریبا سالن‌های بخش بین‌الملل آماده و بخش قابل توجهی از کتاب‌های خارجی وارد گمرک شده که دو سوم آن را کتاب‌های عربی و یک سوم آن‌را کتاب‌های انگلیسی تشکیل می‌دهند و غرفه‌ها در مرحله واگذاری به ناشران است.

نمادهای اقتصاد و فرهنگ در نمایشگاه
اللهیاری با اشاره به همکاری سازمان زیباسازی تهران و اقداماتی که به این منظور صورت گرفته است، افزود: برای زیباسازی بیش‌تر فضا از شش سازه فلزی حجمی که سه سازه مرتبط با موضوع کتاب و سه سازه با موضوع اندیشه خواهد بود استفاده می‌شود. به عنوان مثال یکی از آن‌ها سازه‌ای به عنوان نماد اقتصاد و فرهنگ در روبه‌روی در ورودی سالن ناشران الکترونیک قرار دارد که به شکل یک کتاب باز شده است و بعد از نمایشگاه این سازه‌ها به مکان‌های مناسب در سطح شهر منتقل خواهد شد.

الهیاری تصریح کرد: فضای بین‌الملل شامل 9 هزار متر فضای غیر مفید و 4 هزار متر فضای مفید است. بیش از 500 غرفه در این سالن مستقر است و در ضلع جنوبی نمایشگاه قرار دارد. دسترسی به آن از مترو شهید بهشتی(ایستگاه نمایشگاه کتاب) امکان‌پذیر خواهد بود. با توجه به این‌که پروژه زیرساخت برق‌رسانی به نمایشگاه اهمیت خاصی دارد 7 کیلومتر برق کشی فشار قوی برای تامین برق نمایشگاه انجام دادیم.

باز کردن سقف چادرها
الهیاری یادآوری کرد: یک سری غرفه خودساز در هر سالن داریم که از امروز، اول اردیبهشت ماه به ناشران تحویل داده می‌شود تا نسبت به تکمیل غرفه‌ها اقدام کنند. امسال بیشترین غرفه خودساز را در بخش آموزشی و دانشگاهی داریم و تعداد این غرفه‌ه‍ا در بخش بین‌الملل به 20 غرفه می‌رسد .به دلیل نزدیکی موضوع، امسال بخش ناشران الکترونیک در کنار بخش ناشران بین‌الملل قرار گرفته است و رنگ این بخش در نقشه‌ای که در اختیار مردم قرار می‌گیرد قرمزرنگ خواهد بود.

وی افزود: برای غرفه‌های خردسال هم دستورالعمل ویژه‌ای داشته‌ایم و از لحاظ ارتفاع و خدماتی که باید در این غرفه ها انجام شود براساس استانداردهای بین المللی عمل کرده‌ایم. همچنین ضلع شمال غربی مصلی به بخش آموزشی با هفت هزار متر مربع اختصاص دارد که 150 غرفه را دربر می‌گیرد که بیش از نیمی از آن‌ها غرفه‌های خودساز هستند و تعدادی از آن‌ها امروز کار خود را شروع کرده‌اند.برای تهویه سالن‌ها با توجه به این‌که در فضای باز کار می‌کنیم با تغییری که در سازه‌ها ایجاد شده قسمتی از سقف این چادرها را باز کرده‌ایم تا گردش هوا انجام شود. البته با تامین سوخت مورد نیاز وضعیت تهویه شبستان هم به زودی حل خواهد شد.

1500 چرخ دستی کوچک در نمایشگاه
 در این بازدید، نیکنام حسین‌پور، مدیر کمیته رفاهی و هماهنگی نهادهای همکار درباره امکانات رفاهی که برای نمایشگاه کتاب 93 درنظر گرفته شده است گفت: سعی کردیم امسال خدماتی متفاوت با سال‌های گذشته در اختیار مراجعه کنندگان و ناشران قرار دهیم که از آن‌جمله می‌توان به ارائه 1500 چرخ‌دستی کوچک برای مردم اشاره کرد که می‌توانند برای حمل کتاب‌هایشان از آن‌ها استفاده کنند. همچنین با کمک شهرداری تهران از قطارهای چرخ پلاستیکی برای انتقال و جابجایی مردم استفاده می‌کنیم. مینی‌بوس‌هایی هم برای انتقال مردم از در نمایشگاه به سالن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با هماهنگی ستاد اقامه نماز اقدام به ایجاد هشت نمازخانه به صورت پراکنده در سطح نمایشگاه برای اقامه نماز و استراحتگاه کرده‌ایم که مجهز به موکت و صندلی خواهد بود.

ویلچر و عصا برای معلولان و جانباز‌ان
حسین‌پور گفت: با توجه به مزاحمت‌هایی که این نمایشگاه برای شهروندان منطقه هفت ایجاد می‌کند، چندین کار فرهنگی برای ساکنان این منطقه انجام خواهد شد که ارسال پیامک عذرخواهی، ارسال کارت دعوت برای شرکت در نمایشگاه، تجهیز کتابخانه‌های این منطقه، ارائه بسته‌های هدایای فرهنگی، اجرای مسابقات کتابخوانی و برگزاری جشن در روز پایانی نمایشگاه از جمله این اقدامات خواهد بود. همچنین با هماهنگی سازمان بهزیستی برای رفاه حال معلولان و جانبازان، سه ایستگاه مجهز به ویلچر و عصا برای نابینایان درنظر گرفته‌ایم.

ایجاد ایستگاه برای سالمندان و ارائه خدمات به آن‌ها نیز از جمله این خدمات خواهد بود. علاوه بر این،برای ارائه خدمات به ایثارگران و خانواده شهدا با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران توربازدید این عزیزان از نمایشگاه را خواهیم داشت. هفت غرفه امانات و اشیای گم شده هم در بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است که مسافران می‌توانند ساک و چمدان خود را در این قسمت به عنوان امانت تحویل بدهند و با راحتی بیشتری از نمایشگاه بازدید کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها