سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
آذر: ایران صادر کننده حکمت و شعر است

اسماعیل آذر، محقق و شاعر در شب شعر بهاری انجمن فرهنگ اندیشه، ضمن ایراد سخنانی درباره عید نوروز گفت که ایران همواره صادر کننده حکمت و شعر بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شب شعر بهاری انجمن فرهنگ اندیشه عصر گذشته، دوشنبه 26 اسفند با حضور اسماعیل آذر، احمد فرجی، احسان قدیمی، امید نقوی، پروانه عزیزی، محمد زرگر و مجید ساحل گزین، رییس شورای شهر اندیشه، در فرهنگسرای امام علی شهراندیشه برگزار شد. 

اسماعیل آذر در این مراسم گفت: ایران از قدیم الایام تاکنون صادر کننده شعر و حکمت است. ما قطب فرهنگی جهان هستیم. این در حالی است که دیگر کشورها، به عنوان مثال عربستان به صدور نفت مشهور هستند و نه شعر و حکمت. 

وی افزود: ما باید کماکان صادر کننده فرهنگ و ادبیات باشیم. همین برپایی و رونق کانون‌های ادبی به رونق فرهنگ و ادب کمک شایانی می‌کند و اصولا روش صحیح نشر فرهنگ، فعالیت پرشمار کانون‌های ادبی است. 

این محقق ادبیات پارسی همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود به مفهوم نوروز در متون کهن ایرانی اشاره کرد و گفت: تا قرن ششم هجری هرچه از نوروز در منابع آمده، همه توصیفی بوده است، اما از قرن ششم یعنی از زمان سنایی به بعد «تو» وارد اشعار نوروزی شده و آن را از توصیف صرف بیرون می‌آورد. به عنوان مثال حضرت مولانا در غزل «هرجا که تویی تفرج آن‌جاست» خداوند را وارد نوروز کرده است. 

اسماعیل آذر در این مراسم همچنین کتاب جدید خود با نام «آوای پهلوانی» را برای مخاطبان معرفی و در ادامه یک برنامه مشاعره با تنی چند از دانش آموزان برگزیده شهر اندیشه اجرا کرد. 

جایزه ادبی زنده‌یاد اسحاقی برگزار می‌شود 

احمد فرجی، دبیر انجمن ادبی فرهنگ، نیز در این مراسم گفت:‌ انجمن ادبی «فرهنگ» در شهر اندیشه با همکاری زنده‌یاد حشمت الله اسحاقی، دکتر امید نقوی، پروانه عزیزی و اینجانب از سال 1388 شروع به کار کرد و حاصل آن تاکنون برپایی 13 همایش شعر با حضور شاعران بزرگ کشور و همچنین چاپ کتاب «بررسی شعر دهه 80 اندیشه» از سوی انتشارات فصل پنجم بوده است. 


وی افزود: برگزاری کلاس‌های رایگان عروض و قافیه، بازخوانی آثار سعدی، مثنوی خوانی، شاهنامه خوانی و عطار خوانی نیز از دیگر فعالیت‌های ادبی این انجمن بود که با استقبال بسیاری مواجه شد. مدرسان این دوره‌ها دکتر نقوی، پروانه عزیزی و زنده‌یاد استاد حشمت الله اسحاقی بودند. 

فرجی همچنین به طراحی و شکل‌گیری جایزه استاد اسحاقی اشاره کرد و گفت: با توجه به تلاش 30 ساله استاد اسحاقی در تعلیم و تربیت فرزندان این دیار و تلاش مستمر در زمینه رشد و شکوفایی شعر در شهریار و اندیشه و کل کشور، با مساعدت مالی خانواده ایشان و همراهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهریار و شورای شهر اندیشه، جایزه ادبی استاد اسحاقی اعلام موجودیت کرد که در شرح آن در آینده‌ای نزدیک به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید. 

وی همچنین به طرح شورای شهر و شهرداری شهر اندیشه برای زنده نگه داشتن یاد زنده‌یاد اسحاقی اشاره کرد و گفت: شورای شهر اندیشه مصوب کرد تا در آینده‌ای نزدیک، یک میدان و یک فرهنگسرا در شهراندیشه به پاس خدمات استاد اسحاقی به نام ایشان نامگذاری شود. 

در این مراسم همچنین با پخش فیلم کوتاهی یاد و خاطره، زنده‌یاد اسحاقی، شاعر و منتقد ادبی، معلم بازنشسته ادبیات گرامی داشته شد. 

در این برنامه برخی شاعران از جمله احسان قدیمی، شاعر مجموعه «سمت سرازیر پایتخت» و دبیر انجمن ادبی ارغنون، پروانه عزیزی، امید نقوی، علی طاهری، داود مرادی، الهام خوشدل و مهسا توکلی شعرخوانی کردند. 

اسحاقی، شاعر پیشکسوت و معلم بازنشسته در آموزش پرورش سابقه 20 ساله در برپایی کلاس‌های حافظ خوانی، مثنوی خوانی و شاهنامه‌خوانی در فرهنگسراهای شهریار و اندیشه داشت. او در 24 دی سال گذشته (1391) بر اثر سکته قلبی درگذشت.

از کتاب‌های مهم وی می‌توان به «دنی بی»، «بررسی شعر دهه 80 اندیشه» ‌و «شرح کامل دیوان حافظ» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها