شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
کنترل قند خون با مصرف آلو

آلو، یک میوه‌ تک‌هسته‌ای از خانواده‌ هلو و زرد‌آلو و سرشاراز خواص درمانی است. بر اساس اطلاعات کتاب‌های طب سنتی منابع طب مدرن تاثیر این میوه در درمان یبوست چشمگیر است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- آلو به‌عنوان یکی از میوه‌های نوبرانه بهاری با تنوع در رنگ، شکل و اندازه در بسیاری از نقاط دنیا رشد می‌کند. معروف‌ترین این گونه‌ها نوع ژاپنی آن است که به دو دسته زرنگ کم آب و پر آب و قرمز متمایل به ارغوانی تقسیم می‌شود. اندازه‌ آلو در سراسر جهان از سه تا 6 سانتی‌متر متفاوت است. طعم آن از ترش تا شیرین متغیر بوده و به رنگ‌هــای زرد، سبـز، قـرمـز و ارغوانـی هستند. آلـو از خـانـواده ROSACEAE اسـت.

نام علمی آن «PRUNSSALICINA , PRUNUS DOMESTICA» و نام متداول آن آلو است. این گیاه بومی اروپا و آسیا به ‌شمار می‌آید، و نخستین‌بار در قرن 19 میلادی، گونه‌‌های متفاوت آن از سوی مهاجران از آسیا و اروپا به آمریکای شمالی منتقل شده است. براساس شواهد موجود، در زمان باستان، مردم آسیای میانه آلو را خشک کرده و مصرف می‌کردند.

در طب چینی، آب آلو به‌عنوان «اکسیر صبحانه» جهت سم‌زدایی وشادابی بدن بعد از خواب توصیه شده است.

کتاب‌هایی با طعم آلو
در کتاب‌های «خواص دارویی میوه‌ها» و «خواص درمانی میوه‌ها» به ویژگی‌ها و خواص این میوه اشاره شده است. 

براساس محتوای کتاب «علم الادویه» استاد نظری: «آلوی سیاه از آلوی زرد قوی‌‌تر است . آلوی زرد از آلوی سرخ قوی‌تر است. هرچقدر اندازه‌اش بزرگتر باشد بهتر است. 

مسکن صفرا و حدت خون، ملین امعاء و صمغ آن لطافت‌بخش است. اگر برگ آن در دهان گردانده شود برای مشکلات لوزتین و زبان کوچک مفید است. آلوی ترش و شیرین، التهاب و حرارت قلب را تسکین می‌دهد. ملس (می‌خوش) آن در اخراج صفرا موثر است، در طبع‌های صفراوی مفید است، سردرد ناشی از گرمی و تب صفراوی و تشنگی را از بین می‌برد، غرغره جوشانده برگ آن نزله را از بین می‌برد.»

تاثیر آلو در سلامت بدن
بر پایه تحقیقات به‌ عمل آمده، آلو یکی از منابع خوب آنتی اکسیدان‌ها است. این میوه حاوی مقادیر مناسبی از ترکیبات فنلی و بتاکاروتن است که با اثر آنتی‌اکسیدانی خود رادیکال‌های آزاد اکسیژن را خنثی می‌کند. رادیکال‌‌های آزاد اکسیژن اثرات مخربی را در بدن ایجاد می‌کنند، ترکیب رادیکال‌های آزاد با اکسیداسیون چربی‌ها در بدن سبب رسوب چربی‌ها در رگ‌ها و گرفتگی عروق می‌شود. 


آلو؛ منبع غنی پتاسیم
در کتاب‌های طب سنتی، آلو به‌عنوان یکی از منابع غنی پتاسیم معرفی شده است. تحقیقات انجام گرفته در سال‌های اخیر تاثیر پتاسیم را در کاهش فشار خون نشان داده‌ است. سدیم کم آلو در کنترل فشار خون موثر است. 

یکی دیگر از ترکیبات قابل توجه در این میوه فیبر است. فیبرها سبب کاهش سرعت جذب مواد مغذی به ویژه قندها شده و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می‌دهند. بنابراین مصرف آلو می‌تواند در کنترل قند‌خون نیز موثر باشد.

یکی از شناخته شده‌ترین خواص آلو، تاثیر آن در پیشگیری از یبوست به دلیل وجود فیبر در این میوه است. در این مورد آلو از دو طریق عمل می‌کند: فیبر آلو از طریق باکتری‌های روده بزرگ تخمیر و در افزایش حجم مدفوع تاثیر گذار است. 

بنابراین دیواره‌ ‌عضلانی روده، حاوی مواد بیشتری است که روی آن‌ها کار کند و در نتیجه، سرعت و قدرت انقباضات آن بیشتر شده و خروج سریع‌تر مواد زاید را سرعت می‌بخشد.

بر طبق آن چه درباره خواص آلو تالیف شده است، آلو و آب‌آلو حاوی مشتقات ماده‌‌ای به‌نام «هیدروکسی فنیلیاتین» هستند که عضلات صاف دیواره‌ روده‌ بزرگ را تحریک می‌کند. این تحریک موجب افزایش فعالیت در روده‌ بزرگ می‌شود که این امر نیز به افزایش سرعت حرکت مدفوع کمک می‌کند. هم‌چنین در یک‌‌صد گرم آلو خشک، حدود ده گرم قند سوربیتول موجود است که سوربیتول نیز خاصیت ملین دارد.


آلو بخارا

آلو بخار از دیگر مشتقات آلو است که كمتر به‌صورت تازه و بيشتر به صورت خشک مصرف می‌شود. نوع خشک‌ شده آن در انواع سوپ‏ها و خوراک‌ها و خيسانده آن در آب  قبل از ناشتا به منظور لينت مزاج و رفع يبوست‏هاى عادى و تقويت اعمال كليه به كار می‌رود. اين ميوه همچنين در هضم غذا، افزایش اشتها و تحریک ترشحات صفراوى موثر است.

آلو بخارا درختچه‌‏اى است به طول سه متر، كه هر قدر فواصل كشت آن محدودتر باشد بر ارتفاع آن اضافه مى‏‌شود. اين درخت در روستاهاى بخش مركزى و بيرجند به فراوانى كشت می‌شود. بايد دانست گونه‏‌هاى بادام، زردآلو، گيلاس، هلو، آلو، گوجه و آلوچه از همين جنس «Prunus» هستند.

آلو در کتاب‌های طب
در بیان خواص این میوه در طب سنتی آمده است: «طبع آلوی شیرین سرد و تر و نوع خشكش بیشتر سرد است. برگ آن نیز که برای درمان یبوست مفیذ است طبعی سرد و خشک دارد. افراد مبتلا به این مشکل باید 10 دانه آلو و پنج دانه انجیر  را در یک لیوان آب خیسانده و صبح ناشتا و یا آخر شب میل کنند.

آلو دارای ویتامین‌هایی چون A،B و C است،‌ و مواد معدنی چون آهن، كلسیم ، فسفر ، منیزیم، منگنز، فلوئور و گوگرد دارد. مصرف این میوه در درمان بیماری‌های کبدی و گرفتگی عروق مفید است._

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • fahimeh ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
    متوجه نشدم كه قند خون نوع ٢ بالا ميبره يا نه
    • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      نه بالا نمیبره
    • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      قند خون و بالا میبره یا نه
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    استفاده تز بامیه سبز جهت درمان دیابت و طدز تستفاده
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    قند خون را بالا میبرد یا نه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها