جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
داشتن پوستی زیبا با ماسک گیلاس

گیلاس میوه زیبایی است که در اواخر بهار قابل برداشت است. کتاب‌های بسیاری در وصف این نوبرانه بهاری نگاشته شده که «راهنمای عملی کاربردی گیلاس» از آن‌جمله است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- گیلاس،‌ گیاه و درختی از سرده پرونوس است که میوه آن دارای هسته و گوشت‌دار است. میوه این درخت قرمز و گل‌های سفید دارد. ترکیه، ایالات متحده آمریکا و ایران از عمده تولیدکنندگان میوه گیلاس در جهان هستند. 
 
این گیاه احتمالا از منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای خزر منشا گرفته، ولی به‌نظر می‌رسد که در زمان‌های قدیم آن را به اروپا برده باشند. بیشتر ارقام کشت شده آن در سرتاسر دنیا از اروپا منشا گرفته‌اند، ولی تعدادی از ارقام مهم، در مناطق گیلاس‌خیز محلی انتخاب یا اصلاح شده‌اند.

کتاب‌های «اسرار گیاهان دارویی»، «میوه‌درمانی» از جمله آثاری هستند که به خواص دارویی و درمانی میوه‌ها و گیاهان و از جمله گیلاس پرداخته‌اند.

«راهنمای عملی کاربردی گیلاس (کاشت، داشت، برداشت)» اثر مشترک ابراهیم گنجی مقدم و ناصر بوذری از جمله کتاب‌هایی است که برای کاشت بهتر این درخت در حوزه مهندسی کشاورزی، تالیف شده است.

گیلاس در رساله‌های طب سنتی
در رساله‌های طب سنتی نیز به خواص این میوه اشاره شده است. متخصصان طب سنتی، بر این باورند که این میوه،‌ طبع سرد و تر دارد و برای زیبا شدن پوست نیز می‌توان گیلاس را له کرده و روی پوست گذاشته و بعد از ۲۰ دقیقه پوست را بشویید تا خستگی پوست را از بین برود.

به اعتقاد این متخصصان، میوه گیلاس برای کسانی‌که می‌خواهند  لاغر شدن را تجربه کنند، نیز مناسب است. آن‌ها می‌توانند صبحانه فقط ۲۰۰ گرم گیلاس بخورند یا اینکه نیم‌ساعت قبل از غذا گیلاس بخورند.


استفاده از گیلاس در طب و صنعت
براساس یافته‌های پزشکی، کسانی که دیابت دارند در هفته چند وعده غذای خود را اختصاص به گیلاس دهند. این میوه بهاری، برای درمان سنگ کلیه،‌ از بین بردن نفخ معده نافع است و حاوی کلسیم، فسفر، پتاسیم، کلر، سدیم، منیزیم، گوگرد و به مقدار قابل توجهی آهن است.

بر طبق آخرین یافته‌های علمی به دست آمده، گیلاس‏‌ها منبع غنی آنتی‌‏اکسیدان‏‌ها هستند. برگ آن به‌صورت دم‌کرده برای درمان بیماری کلیه و کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این‌که ارزش این گیاه را بدانیم کافی است بگوییم تمام قسمت‌های این میوه یعنی، گوشت، دم، هسته، برگ و ساقه  آن در طب و صنعت استعمال دارد.

این میوه دارای چربی کم و فیبر زیاد است و اگر شما درمان‌های گیاهی را قبول داشته باشید، بدانید که گواتر مزمن با خوردن گیلاس تا حد زیادی کنترل می‏‌شود و همچنین مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله‏‌های هاضمه کار می‏‌کند و سنگ‏‌ها را از بین می‏‌برد و مصرف آن در حد مناسب به مبتلایان به دیابت و ورم مفاصل توصیه می‌شود، زیرا میوه‏‌ای است که نشاسته  کمی دارد و قندش برای افراد دیابتی زیان‌بار نیست.

اعصابی آرام با گیلاس
در منابع علمی و پزشکی از جمله «قانون» ابن سینا و «الحاوی» رازی از قدیم‌الایام تاکنون، گیلاس مسکن اعصاب و ملین معرفی و گفته شده که خون را پاک و معده را نیز تمیز می‌کند و جوشانده  دم گیلاس برای دفع سنگ‏‌های مثانه و تمیز کردن مجاری ادرار در طب تجربی مصرف دایم دارد.

مصرف‌کنندگان گیلاس، باید توجه داشته باشند که بدون مشورت با پزشک داروهای خود را قطع نکنند اما یک دوره یک ماهه روزانه 6 عدد گیلاس مصرف کنند و نتیجه را با پزشک در میان بگذارند تا در مورد تغییر دوز داروهای مصرف آن‌ها تصمیم بگیرد.

محققان معتقدند که آلبالو و گیلاس برای کودکان زیر سه سال ممنوع  است، زیرا مصرف میوه‌های ملین در کودکان می‌تواند باعث ایجاد مشکل در هضم دستگاه گوارش آن‌ها شده و آن‌ها را با مشکلات بعدی مواجه کند.  

سیدعلی کشاورز، استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران و نویسنده چندین عنوان کتاب و مقاله علمی و پژوهشی در این‌باره می‌گوید: با توجه به حساس بودن دستگاه گوارش کودکان، مصرف میوه‌های ملین مانند گیلاس، آلبالو و گوجه سبز توسط کودکان زیر سه سال خطر مسمومیت و ایجاد اسهال می‌کند. 

به گفته این استاد تغذیه، در صورت بروز مسمومیت در اثر مصرف این نوع میوه‌ها در کودک، بهتر است تا دو روز هیچ نوع میوه‌ای به وی داده نشود و در صورت شدت مسمومیت از سرم‌های خوراکی و در نهایت سرم‌های تزریقی استفاده شود.

مصرف میوه‌ها به‌ویژه میوه‌هایی چون آلبالو و گیلاس که سرشار از ویتامین‌ها بوده و پیش‌ساز ویتامین A می‌باشد برای بدن بسیار مفید بوده و برای جبران کمبود آن می‌توان از آب چنین میوه‌هایی برای کودکان استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها