دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
«عملیات مروارید» پیوست کتاب‌های آمادگی دفاعی می‌شود

عبدالرحمن برزگر، دبیر نخستین همایش و نمایشگاه ملی دریانوردی ایرانیان و نیروی دریایی در گذر تاریخ گفت: زندگینامه ناخدا عباس دریانورد به‌عنوان چهره فرهنگی مذهبی و تاثیرگذار در تاریخ دریانوردی ایران وارد کتاب‌های درسی می‌شود و عملیات مروارید در آذر 59 نیز با عنوان پیوست کتاب آمادگی دفاعی در حال تدوین است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از 18 جلد مجموعه کتاب «تقویم تاریخ دفاع مقدس نداجا» و جلد نخست کتاب «تاریخ دریانوردی ایرانیان» 18 اسفند 92 هم‌زمان با روز بوشهر، با حضور امیردریادار سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش، مصطفی سالاری، استاندار بوشهر، عبد‌الرحمن برزگر، دبیر نخستین همایش و نمایشگاه ملی دریانوردی ایرانیان و نیروی دریایی در گذر تاریخ، علی‌اکبر صفایی، رییس شرکت ملی نفت‌کش تهران و خسرو معتضد، تاریخ‌نگار معاصر، در سالن همایش‌های سازمان بنادر و دریانوردی بوشهر برگزار شد.

در این برنامه امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز خاطراتی از دوران دفاع مقدس و رشادت دریادلان ارتش جمهوری اسلامی بیان کرد و خسرو معتضد، مورخ و نویسنده جلد نخست کتاب «تاریخ دریانوردی ایرانیان»  در باره  تاریخچه کنسولگری انگلیس در بوشهر و بخشی از اثرش به سخنرانی پرداخت.

عبدالرحمن برزگر، دبیر نخستین همایش و نمایشگاه ملی دریانوردی ایرانیان و نیروی دریایی در گذر تاریخ نیز هدف از برپایی این نمایشگاه را نشان دادن جایگاه و اهمیت دریا و دریانوردی، سوابق دریانوردی ایرانیان و دستاوردهای توسعه‌ای سازمان‌های دریایی عنوان کرد.

وی با بیان این‌که بخشی از سابقه دریانوردی ایران در این نمایشگاه ارایه شده است، اظهار کرد: در نمایشگاه ملی دریانوردی ایرانیان و نیروی دریایی، اقدامات و عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌های دریایی در عرصه دریانوردی به نمایش گذاشته شده است. نفوذ بیگانگان بر دریاها، معرفی بخشی از ادوات دریایی، بخشی از کشفیات و یافته‌های زیردریا و یافته‌های دریایی نیز بخش دیگر این نمایشگاه است.

برزگر، کشتی تاریخی پرسپولیس را به ‌عنوان یکی از جاذبه‌های نمایشگاه یاد شده دانست و گفت: این ساختمان در سال 1858 میلادی تاسیس شد که به کوشش استانداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در حال مرمت و بازسازی است.
 
دبیر نخستین همایش و نمایشگاه ملی دریانوردی ایرانیان این نمایشگاه را شامل سالن‌های تاریخ، راهبردی، اهمیت دریا، کتاب و نشریات و دریانوردان مشهور دانست و گفت: این نمایشگاه از امروز تا 20 فروردین سال آینده برای بازدید مردم و مسافران نوروزی از ساعت هشت صبح تا هشت شب برپا است.
 
وی از تدوین عملیات «حماسه آفرینان نیروی دریایی در هشت سال دفاع مقدس» خبرداد و افزود: زندگینامه ناخدا عباس دریانورد به‌عنوان چهره فرهنگی مذهبی و تاثیرگذار در تاریخ دریانوردی ایران وارد کتاب‌های درسی می‌شود و عملیات مروارید در آذر 59 نیز با عنوان پیوست کتاب آمادگی دفاعی در حال تدوین است.
 
مصطفی سالاری، دیگر سخنران همایش ملی دریانوردی ایرانیان و نیروی دریایی در گذر تاریخ بود. وی گفت: عدم اتصال به راه آهن و هشت سال دفاع مقدس موجب شد که این استان جایگاه اصلی خود را در عرصه دریانوردی نداشته باشد و ما در پی احیا جایگاه این استان بر محور حمل و نقل دریایی هستیم. اتصال استان بوشهر به شبکه ریلی در حال انجام است و امیدواریم با حمایت دولت در کوتاه‌ترین زمان محقق شود.
 
پس از «همایش ملی دریانوردی و نیروی دریایی در گذر تاریخ» نمایشگاهی با عنوان «نمایشگاه ملی دریانوردی و نیروی دریایی در گذر تاریخ» با 9 سالن افتتاح شد. در این نمایشگاه کتاب‌ها و نشریات دریایی و دریا به عنوان دروازه‌ای به جهان معرفی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها