چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰
میراث فرهنگی و قفسه‌های خالی از کتاب در سالی که گذشت

کارنامه کتاب‌های حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال 92، چندان پربار و درخشان نبود. حوزه‌ای که با وجود پتانسیل‌های فراوان پژوهشی همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته است و حتی با تغییر مدیریت‌‌ها نیز شاهد تغییرات چشمگیری در این زمینه نبوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ توجه به انتشارات در حوزه میراث فرهنگی و به‌ویژه در باستانشناسی و تهیه و انتشار اقلام فرهنگی،‌ همچون کتاب و فیلم‌های آموزشی و مستند، کمک موثری در زمینه معرفی اهمیت و جایگاه سازمان میراث فرهنگی و فعالیت‌های آن است اما متاسفانه با وجود اهمیتی که این بخش دارد همواره مورد بی‌توجهی مسوولان سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است، البته این مشکل به دلیل قطع همکاری‌های سازمان میراث فرهنگی با بخش خصوصی در زمینه انتشار دستاوردها و پژوهش‌های این سازمان حادتر شده است. اکنون مسوولان جدید میراث فرهنگی به‌دنبال برقراری مجدد پیوند با بخش خصوصی هستند. «ایبنا» در این گزارش مروری بر مهم‌ترین کتاب‌های منتشر شده در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد. 

98 عنوان کتاب، سهم گردشگری از بازار کتاب 92

سرزمین پهناور و زیبای ایران دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است اما بسیاری از این جاذبه‌ها هنوز برای مردم ناشناخته باقی مانده‌اند. درحالی‌که هرکدام از این جاذبه‌ها قابلیت معرفی در قالب کتاب را دارند. براساس اطلاعات موسسه خانه کتاب در سال 92، ‌98 عنوان کتاب با موضوع گردشگری چاپ و بازچاپ شده است که بیشتر آن‌ها، ‌تخصصی و تنها برای دانشجویان و کارشناسان این رشته قابل استفاده بود. در نتیجه تعداد کتاب‌هایی که مورد استفاده مخاطب عام باشد و نیازهای این قشر جامعه را تامین کند، بسیار اندک است. با این وجود در این سال با چند کتاب برجسته در زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان برخورد می‌کنیم که به اختصار به بیان آن‌ها می‌پردازیم. 

«طبیعت‌گردی در ایران» عنوان کتابی است که در سال 92 از سوی انتشارات میرماه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. این کتاب به معرفی جاذبه‌های طبیعی هر استان و ارایه اصول رفتاری هریک از انواع گردشگری طبیعت،‌ همچون اکوتوریسم، گردشگری روستایی، گردشگری عشایری، بیابان‌گردی، ژئوتوریسم و گردشگری نجومی، راهنمای مناسبی برای گردشگران به‌شمار می‌رود. 


کتاب «اطلس میراث زمین‌شناختی ایران» عنوان کتاب برجسته دیگری است که در سال 92 از سوی انتشارات ماه و ما روانه بازار کتاب شد. این کتاب با معرفی بیش از 150 نقطه و منطقه برجسته زمین‌شناسی از دیدگاه زیبایی‌شناختی و گردشگری، چشم‌اندازی از میراث زمین‌شناختی کشور را به تصویر می‌کشد. 

«دیدنی‌های ایران» از دیگر کتاب‌هایی است که در حوزه گردشگری و برای مخاطب عام از سوی انتشارات امیدمهر منتشر شد. کتاب به معرفی مراکز تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و تفریحی ایران به تفکیک استان‌های کشور می‌پردازد. 

«رفتار میان فرهنگی در گردشگری»، «سیری در گردشگری ایران»، «صنایع دستی و گردشگری»، «کارآفرینی و گردشگری»، «شناخت صنعت جهانگردی»، «رسانه ملی و توسعه گردشگری»، «دیدنی‌های جهان» و «توریسم و توسه پایدار» برخی دیگر از کتاب‌هایی هستند که در سال 92 منتشر شدند. 

نگاهی به چند کتاب باستانشناسی در سال 92 

«پژوهش‌های باستانشناسی کرانه‌های خلیج‌فارس شهرستان‌های لامرد و مهر، فارس» حاصل 15 سال کار پژوهشی کتابخانه‌ای میدانی تیم‌های باستانشناسی از دانشگاه‌های تهران، بولونیا، کمبریج و موزه بریتانیاست. این کتاب شامل پژوهش‌های باستانشناسی و تاریخی در دو شهرستان لامرد و مهر و مناطق همجوار آن است. 

«تدفین در ایران باستان و اندیشه‌های مربوط به آن» عنوان کتاب دیگری است که در سال 92 از سوی انتشارات آناپنا روانه بازار کتاب شد. این کتاب با هدف شناساندن هرچه بیشتر و معرفی گوشه‌ای از فرهنگ و تمدن گذشتگان به بررسی و پژوهش جدیدترین یافته‌ها و اطلاعات باستانشناسی و تاریخی پرداخته است. 

در سال 92 تعدادی از مجموعه مقالات و گزارش‌های حفاری باستانشناسان در مناطق مختلف کشور از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد. «مجموعه گزارش‌های باستانشناسی تمدن گادر، آثار باستانی اشنویه»، «مجموعه مقالات باستانشناسی و تاریخ شهر همدان به‌مناسبت یک‌صدمین سالگرد کاوش در همدان»،‌ «مجموعه مقالات همایش بین‌المللی باستانشناسی ایران: حوزه غرب کرمانشاه» و «چکیده مقاله‌های یازدهمین گردهمایی سالانه باستانشناسی ایران» در زمره این آثار قرار می‌گیرند. 

جای خالی صنایع‌دستی در قفسه‌ کتاب‌فروشی‌ها 

بر اساس آمار موسسه خانه کتاب در سال 92 تنها 22 عنوان کتاب در حوزه صنایع دستی چاپ و بازچاپ شد. این تعداد کتاب با توجه به تنوع و گستردگی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایران بسیار قابل تامل است. درحالی‌که معرفی صنایع‌دستی ایران و هنرمندان برجسته آن در قالب کتاب می‌تواند کمک شایان توجهی به حفظ این میراث و همچنین آشنایی بیشتر مردم با هنرمندان صنایع دستی ایران کند و به این ترتیب مردم به اهمیت و ارزش هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران پی برده و با خرید این آثار و بازدید از کارگاه‌های ساخت این آثار به حمایت از هنرمندان این حوزه می‌پردازند. 

«آشنایی با هنرهای سنتی ایران»،‌ «صنایع دستی استان قزوین»، «هنر قالی‌بافی»،‌ «هنرهای دستی و سنتی قشم»، «هنرهای دستی نصف جهان»، «هنر موزاییک» و «شناخت صنایع دستی ایران» برخی از کتاب‌هایی هستند که با موضوع صنایع‌دستی در سال 92 چاپ و بازچاپ شدند._

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها