چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
نامورمطلق: حوزه صنایع دستی نیازمند پژوهش‌های کاربردی است

بهمن نامورمطلق، دبیر علمی نخستین هم‌اندیشی «پژوهشِ پژوهش در صنایع دستی» ضمن بیان اهمیت برپایی هم‌اندیشی‌های بیشتر در حوزه صنایع دستی و انتشار کتاب مقالات مرتبط با آن گفت که امروزه این حوزه به پژوهش‌های کاربردی نیازمند است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین هم‌اندیشی «پژوهشٍ پژوهش در صنایع دستی» عصر دیروز، سه‌شنبه 13 اسفند با سخنرانی بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و دبیر این هم‌اندیشی، به همراه دو پنل تخصصی با محوریت «مبانی و ویژگی‌های پژوهش در صنایع دستی و وضعیت شناسی و آسیب شناسی صنایع دستی» در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد. 

نامورمطلق در سخنرانی خود با اشاره به اهمیت موضوع این هم‌اندیشی گفت: معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برنامه‌های ویژه‌ای را برای بهره‌گیری متناسب و بیشتر از پژوهش‌های حوزه صنایع دستی، تدارک دیده است. در این میان اندیشیدن تدابیری برای کاربردی کردن این پژوهش‌ها یکی از اولویت‌های ویژه است. 

وی افزود: در گام نخست و همراستا با این برنامه‌های ویژه، در معاونت صنایع دستی، کارگروهی با عنوان «پژوهش صنایع دستی» برای سامان‌دهی به پژوهش‌های صورت گرفته، راه‌اندازی شد. یکی از تصمیمات این کارگروه، برگزاری هم‌اندیشی با استادان و محققان برجسته درباره پژوهش‌هایی است که در این حوزه در دانشگاه‌ها یا پژوهشگاه‌ها انجام می‌شود. 

نامورمطلق در ادامه با اشاره به این نکته که موضوع اصلی این هم‌اندیشی، بررسی مقوله «پژوهش» در حوزه صنایع دستی است، گفت: امروزه همه محققان و پژوهشگران بر این نکته اتفاق نظر دارند که میان چگونگی پژوهش‌ها و چیستی موضوعات مورد مطالعه ارتباطی ویژه وجود دارد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که برخی از رویکردهای پژوهشی با برخی از پیکره‌های مطالعاتی سنخیت بیشتری دارند، بنابراین دستاورد آنها نیز گسترده‌تر و مفیدتر است. 

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین اظهار کرد: بر همین اساس می‌توان میان پژوهش‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی با رویکردهای گوناگون مطالعاتی ارتباط‌های متفاوتی را در نظر گرفت. همچنین از سوی دیگر باید این نکته را در نظر گرفت که همه رویکردهای پژوهشی و مطالعاتی نسبت یکسانی با صنایع دستی و هنرهای سنتی ندارند. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به ماهیت دوگانه «صنایع دستی» گفت: صنایع دستی به عنوان «هنر – صنعت» که هم از هنر و هم از صنعت بهره برده است، سرشت ویژه‌ای دارد؛ سرشتی که جنبه پیوندی و هایبرید دارد، زیرا از یکسو در رویکردهای مورد استفاده باید جنبه هنری و از سوی دیگر جنبه صنعتی آن درنظر گرفته شود. به همین دلیل بسیاری از رویکردهای مطالعاتی و تحقیقاتی که صرفا هنری یا صرفا صنعتی هستند، چنانکه باید مناسب پژوهش عمیق در این حوزه به حساب نمی‌آیند. 

دبیر علمی نخستین هم‌اندیشی «پژوهشِ پژوهش در صنایع دستی» در پایان ابراز امیدواری کرد تا با برگزاری این نشست هم‌اندیشی و نشست‌های مشابه، بهترین و مناسبت‌ترین و در عین حال علمی‌ترین الگوها و روش‌های پژوهشی در این حوزه مورد شناسایی، بحث و بررسی قرار بگیرند. 

در ادامه پژوهشگران دعوت شده به این هم‌اندیشی در دو پنل، مقالات تخصصی خود را ارایه کردند. در پنل نخست به ترتیب مهین سهرابی با موضوع «ماهیت صنایع دستی و الگوی پژوهش مناسب»، ناهید عبدی با موضوع «وضعیت شناسی دانشنامه‌های صنایع دستی ایران»، مهدی کشاورز افشار با موضوع «مساله محوری در پژوهش‌های صنایع دستی» و بهار مختاریان با موضوع «جایگاه درک نمادها در صنایع دستی» به ارایه مقالات خود پرداختند.

همچنین در پنل دوم نیز به ترتیب حجت‌الله مرادخانی با موضوع «خوانش نشانه‌شناختی رهیافتی برای مطالعه صنایع دستی به مثابه متون هنری»، امید شیوا با موضوع «پژوهش‌های هنر و صنایع دستی در مطالعات تاریخی ایران دوره اسلامی»، میثم یزدی با موضوع «پژوهش آکادمیک در هنرهای صناعی» و در نهایت اصغر ایزدی‌جیران با موضوع «گلیم‌ها در عمل» مقالات خود را برای مخاطبان ارایه کردند. 

لازم به ذکر است که کتاب مجموعه مقالات این هم‌اندیشی در بهار سال آینده (1393) منتشر می‌شود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها