جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش «آبی‌خاکی‌ها» با اشاره به کتاب «کالک‌های خاکی» گفت: در جنگ تحمیلی شاهد خلق حماسه‌های عجیبی بودیم. با نگاهی به تجربه‌های این سال‌ها می‌توانیم تهدید‌ها را به فرصت تبدیل و از تحریم‌ها عبور کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همایشی با عنوان «آبی خاکی‌ها» برای گرامیداشت شهیدان عملیات‌های بدر و خیبر شامگاه گذشته، هشتم اسفند 92 با حضور محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار محسن کاظمینی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله، دکتر محسن اسماعیلی، رییس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) و سردار رضا یزدی، در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد.

سردار محسن رضایی در این مراسم سخنانش را با طرح این پرسش‌ها آغاز کرد که چرا در جنگ تحمیلی وارد باتلاق شدیم و میان آب‌ها رفتیم؟ چرا مناطقی مانند شلمچه و فکه را رها کردیم و وارد نیزارها شدیم؟ لشگر حضرت رسول‌الله(ص) چگونه به وجود آمد؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرح آن‌چه در این سال‌ها گذشت، گفت: در دوران جنگ تحمیلی در چند مقطع به بن‌بست رسیدیم. نخست، در سال اول جنگ، دومین بار سال سوم، در عملیات‌های رمضان و والفجر مقدماتی و سومین بار در سال هفتم جنگ تحمیلی که عملیات‌های «خیبر» و «بدر» با هدف برون رفت از این بن‌بست‌ها صورت گرفت.

این فرمانده سال‌های دفاع مقدس با اشاره به این‌‌که در عملیات‌های رمضان و والفجر مقدماتی نتیجه مهمی حاصل نشد، از آن عملیات‌ها به عنوان عملیات‌های شکست‌خورده یاد کرد و ادامه داد: در چنین مقطعی بود که به ابتکار «عملیات آبی- خاکی» دست یافتیم. اما این مشکل وجود داشت که هیچ‌گاه نبردی در باتلاق هور انجام نداده بودیم. منطقه‌ای باتلاقی به مساحت تهران تا قم (40 تا 50 کیلومتر) با شرایط ویژه‌ای پیش روی ما قرار داشت و در مقابل ما متجاوزان مجهز عراقی بودند. در شرایطی که آنان ابزار آلات قدرتمندی داشتند، ما تنها نفر داشتیم و مناطق باتلاقی از همین رو مناسب بود زیرا تانک نمی‌توانست در این مناطق کاربردی داشته باشد. شهادت‌طلبی افراد ما می‌توانست راهگشا باشد.

وی از قرارگاه سرّی «نصرت» به عنوان مکانی برای شناسایی و اطلاعات- عملیات در این عملیات‌ها نام برد و ادامه داد: عملیات شناسایی برای اجرای عملیات‌های بدر و خیبر، یک سال به طول انجامید و ما از قرارگاه‌های سرّی به عمق خاک دشمن نفوذ می‌کردیم.

سردار رضایی درباره نحوه شکل‌گیری تیپ و لشگر 27 محمد رسول‌الله(ص) در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: هنگامی که شهیدان همت و متوسلیان در پاوه و مریوان مستقر بودند، از آن‌ها خواستم که تیپ مستقلی تشکیل دهند. آن‌ها در کاری بی‌سابقه، در مدت کمتر از 45 روز به اتفاق شهید شهبازی و با امکاناتی چون چند دستگاه خودروی تویوتا، حدود هشت قبضه آر. پی. جی و تعداد کمی اسلحه سبک، تیپ 27 محمد رسول‌الله را در پادگان دوکوهه که از ارتش به امانت گرفته بودیم، شکل دادند. بعدها آوازه‌ این تیپ تا عمق بغداد هم رفت.

وی با بیان این‌که بیشتر افراد تیپ 27 محمد رسول‌الله از اهالی پایتخت بودند و به آسانی قانع نمی‌شدند، گفت: فرماندهی شهیدان همت و متوسلیان بر این تیپ آن چنان ساده هم نبود و برای مثال اگر می‌گفتیم که از سوی امام (ره) حکمی صادر شده است، بچه‌های تیپ می‌گفتند از کجا معلوم که این طرح آمریکا نباشد!

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به مرور کتاب «کالک‌های خاکی» که از خاطرات سردار عزیز جعفری نوشته شده پرداخت و گفت: او در این خاطرات می‌گوید که در ابتدای جنگ حتی تیراندازی هم بلد نبود اما دیدیم در جنگ تحمیلی چه قهرمانی شد و شاهد بودیم که در این سال‌ها افرادی با تحمل سختی‌های بسیار رشد کردند و کارهای عجیبی انجام دادند.

سردار رضایی از اجرای عملیات خیبر به عنوان یکی از دشوارترین عملیات‌ها یاد کرد و افزود: این فرمان امام (ره) بود که باید جزایر حفظ شوند. بنابراین به شهید همت گفتم که تمامی لشگر را به جزایر جنوبی ببرند. وی بنا بر همین دستور در آن‌جا جنگید و به فرمان امام (ره) شهید شد تا جزایر خیبر را حفظ کند.

وی سپس پرسید که چرا اکنون برخی از مسوولان در مقابل تحریم‌های اقتصادی اظهار عجز می‌کنند و در این باره اظهار کرد: با توجه به این‌که ایران قدرت اول سیاسی و دفاعی در منطقه و از 10 قدرت برتر دنیاست، می‌توانیم این تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم. همچنان که در جنگ به چنین پیروزی‌هایی دست یافتیم. اکنون هواپیماهای ما فیلم و عکس می‌گیرند و این‌ها از تجربه‌های جنگ تحمیلی است. بنابر این، چرا نتوانیم تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

این فرمانده سال‌های جنگ تحمیلی در ادامه به موضوع «اقتصاد مقاومتی» اشاره کرد و آن را متردف با تبدیل تهدید‌ها به فرصت دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به تجربه‌های انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اشاره کردند و فرمودند، این اقدام نشان می‌دهد که ما می‌توانیم از جنگ اقتصادی سربلند بیرون بیاییم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: با وجود امکانات فراوان، جوانان متعهد و علوم برجسته‌ای که در اختیار داریم، فقط کافی است به دوران انقلاب برگردیم و بر این اساس، نباید راه را گم کنیم. تحریم‌ها نخواهند توانست ملت ایران را از پای دربیاورد و تسلیم کند.

سردار رضایی، با یادآوری رشادت‌های فرماندهانی چون همت‌ها و باکری‌ها ادامه داد: اگر امروز آن‌ها حضور داشتند چه می‌کردند؟ زمانی که مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند ما با جنگ اقتصادی مواجه هستیم، چه باید کرد؟ باید بار دیگر به رهبر انقلاب لبیک گفت.

در این برنامه از سه عنوان کتاب با نام‌های «ما همراه بچه‌ها» نوشته سردار گلعلی بابایی با ترجمه انگلیسی «بیست و هفتی‌ها»، زندگی‌نامه 34 شهید لشکر 27 محمد رسول الله(ص) به قلم حسن شکری و ترجمه شده به دو زبان انگلیسی، عربی و کتاب «گردان نهم»، کارنامه عملیاتی گردان حبیب‌ابن مظاهر تالیف گلعلی بابایی، رونمایی و از برخی صاحبان و مترجمان این آثار قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها