سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۰
مجلات معتبر برای جذب مقالات بین‌المللی منتشر کنیم

مهدی بشیری، در دهمین آیین نکوداشت روز مهندسی، گسترش علم در ایران را در گرو جذب مححقان بین‌المللی دانست و انتشار مجلات معتبر را برای بین‌المللی شدن پیشنهاد داد.

دکتر مهدی بشیری، دانشمند جوان برجسته کشور در رشته مهندسی صنایع، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: مسوولان علمی کشور باید راهکارها و مکانیزم‌هایی را برای ایجاد فضای باز علمی در عرصه بین‌المللی ایجاد کنند تا بتوان از پتانسیل‌های خارج از مرزهای ایران برای گسترش علم در ایران استفاده کرد.

دانشیار گروه مهندسی صنایع دانشگاه شاهد، جذب محققان خارجی در کشور را از دلایل اصلی موفقیت ایران در عرصه بین‌المللی دانست و گفت: در داخل کشور نیز موسسات دولتی برای هزینه‌کرد بودجه‌های علمی باید دانشگاه‌ها را در مرکز توجه قرار داده و از قشر دانشگاهی مشورت بگیرند.

این دانشمند جوان که تالیف هفت کتاب و ترجمه دو کتاب را در کارنامه علمی خود به ثبت رسانده، از مکان‌یابی درست عرصه‌های مختلف سخن گفت و افزود: مجموعه‌های درمانی و بهداشتی با استفاده درست و مناسب از مهندسان صنایع می‌توانند راهکاری برای حل مشکل دیر رسیدن آمبولانس‌ها به محل حادثه بیابند.

اقدامات مقطعی بلای جان فضای علمی

دکتر فرشاد لاهوتی، دیگر دانشمند جوان مهندسی در رشته برق است که از سوی فرهنگستان علوم به جامعه مهندسی معرفی شد، به راه طولانی پژوهش در کشور اشاره کرد و گفت: اقدامات بسیاری برای توسعه علم در کشور انجام می‌گیرد، اما متاسفانه برخی از این اقدامات مقطعی هستند و خروجی این‌گونه اقدامات مقطعی نیز چندان چشمگیر نیست.

تا اخلاق حرفه‌ای راه درازی داریم
دانشیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران، با اشاره به ایجاد رشته‌های جدید فنی در دانشگاه‌های کشور، اظهار کرد: ایجاد رشته‌های جدید در عرصه فناوری، در ذات خود اقدام معقولی است اما تا اخلاق حرفه‌ای راه درازی در پیش داریم. 

طراح دو گرایش جدید کارشناسی ارشد در مهندسی برق و مخابرات، ادامه داد: سرمایه اجتماعی و صداقت حرفه‌ای، مقصد نهایی تمامی فعالان عرصه فناوری است اما جامعه علمی ایران تا رسیدن به این نقطه فاصله بسیار دارد.

لاهوتی، افراطی‌گری علمی را آسیب جدی عرصه علم در کشور دانست و افزود: با این افراطی‌گیری‌ها شاخص‌های عمده اقدامات پژوهشی از آن‌ها گرفته می‌شود و آن‌چه به جا می‌ماند، پوسته ظاهری از یک تحقیق است و معنای اصلی علمی خود را از دست داده است.
 
دکتر فرشاد لاهوتی، تاکنون تعداد 28 عنوان مقاله isi در مجلات بین‌المللی و 61 عنوان مقاله علمی و پژوهشی نیز در کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی ارایه کرده است. وی همچنین پنج طرح پژوهشی عمده و بیست و سه گزارش فنی را به جامعه علمی عرضه کرده است. 

لزوم افزایش تعامل با فرهنگستان
دکتر رضا انصاری خلخالی، دانشمند جوان نخبه در رشته مهندسی مکانیک و دانشیار گروه مکانیک دانشگاه گیلان، در آیین گرامیداشت روز مهندسی، به هدایت مستمر برگزیدگان از سوی فرهنگستان علوم اشاره کرد و گفت: فرهنگستان علوم با انتخاب نماینده و استقرار آن‌ها در دانشگاه‌های سراسر کشور می‌تواند کمک بسزایی به تعاملات برگزیدگان و قشر دانشگاهی با فرهنگستان داشته باشد.

این پژوهشگر نخبه و برگزیده ادامه داد: فرهنگستان علوم با ایجاد تسهیلاتی مانند فرصت‌های مطالعاتی و اولویت‌های علمی و پژوهشی می‌تواند فرصت‌ مناسبی را برای فعالان عرصه علم و فناوری کشور فراهم سازد.

انصاری خلخالی، از فرهنگستان علوم خواست تا از تالیفات نخبگان جوان حمایت کند تا آن‌ها آثار خود را به راحتی چاپ کنند.

تالیف چهار عنوان کتاب علمی، تالیف ده Book Chapter با ناشران بین‌المللی و تالیف یک Entry از دایره‌المعارف تنش‌های حرارتی در Springer از جمله فعالیت‌های این دانشمند جوان کشور در زمینه نشر است.

ارایه 144 مقاله ژورنال معتبر داخلی و خارجی، 23 مقاله در کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی و همچنین اجرا و همکاری در اجرای 7 طرح پژوهشی، در کارنامه علمی رضا خلخالی انصاری، دیده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها