شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
خبر انتشار کتاب «کلنل» دولت‌آبادی یک جریان‌سازی بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش سالانه روابط‌عمومی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد وظیفه روابط‌عمومی‌ها را واکنش سریع به جریان‌سازی‌ها، شایعه‌ها و تحریف‌ها دانست و گفت: خبر انتشار کتاب «کلنل» محمود دولت‌آبادی یک خبر دروغی بود در حالیکه مجوز چاپ آن هم‌اکنون در دست بررسی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همایش سالانه روابط‌عمومی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد از صبح امروز شنبه (سوم اسفندماه) به مدت دو روز در هتل ارم تهران برپاست. در این همایش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور رییس جمهور، معاونان وزیر ارشاد و جمعی از مدیران روابط‌عمومی حضور داشتند.

علی جنتی ضمن خیرمقدم به مسوولان روابط‌عمومی، حضور در این جمع را توفیق خواند و گفت: برگزاری نخستین همایش سالانه روابط‌عمومی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان اقدامی شایسته و ضرورت اجتناب‌ناپذیر به همه کارشناسان و استادان تبریک می‌گویم. یکی از ویژگی‌های دنیای امروز وقوع تغییرات سریع در حوزه فناوری اطلاعات است و این تغییرات در زندگی اجتماعی و فردی ما نقش بی‌بدیل دارد و در مناسبات اجتماعی موجب تغییرات اساسی شده است.

وی ادامه داد: در این شرایط روابط‌عمومی به عنوان درگاه مهم درون و برون سازمان ایفای نقش می‌کنند. آنها هم باید با تحولات اجتماعی همراه شوند و هم تغییرات را در درون خود ایجاد کنند. این تغییرات نه تنها با ابزار بلکه با امکانات روز باید ساری و جاری باشد. امروز روابط‌عمومی‌ها پذیرفته‌اند که بازیگر نقش مکمل نیستند بلکه خود می‌توانند در مدیرت تولید، نقش ایفا کنند.

این مقام مسوول ارزش روابط‌عمومی‌ها را در ویترین رسانه‌های پرمخاطب بسیار موثر برشمرد و گفت: این افراد از جایگاه والایی در فرهنگ و هویت ملی برخوردارند و یکی از مولفه‌های آن‌ها استحکام پیوندهای اجتماعی در درون سازمان با عناصر ذی‌نفع است. در حقیقت روابط‌عمومی‌ها باید بازگوکننده پژواک درون جامعه  به یک سازمان و دورن سازمان باشند. وی گفت: روابط‌عمومی یک درگاه دوسویه است و باید در برنامه‌ریزی‌های خود در چینش‌های کلی وزارتخانه، نهاد و سازمان نقش موثری داشته باشد.

جنتی با بیان این‌که روابط‌عمومی باید پل ارتباطی مطمئنی میان نیروهای درون‌سازمان باشد، اظهار کرد: یکی از وجوه امتیاز روابط‌عمومی‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط‌ و هم‌زیستی‌ آن‌ها با بدنه نخبگان، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر است. بنابراین، روابط‌عمومی این وزارتخانه می‌تواند منشا گفتگوهای هم‌افزا میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهیختگان باشد.

وی ادامه داد: در وزارت ارشاد معاونت‌ها و سازمان‌های مختلفی وجود دارد که طبیعتاًً به طور جزیره‌ای عمل می‌کنند. بنابراین، یک شاکله برای انعکاس هم‌صدایی و انعکاس حقیقی و بی‌واسطه اطلاعات به مردم ضروری است که این مهم را روابط‌عمومی‌ها می‌توانند با عنوان وظیفه خطیر انجام دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: همچنین درک زندگی در دنیای مردم نیازمند پایگاه اصلی آن یعنی عموم جامعه است. در دنیای حاضر که رسانه‌ها به سرعت گسترش می‌یابند، مخاطب هر پیام یک عنصر منفعل نیست بلکه عناصر فعال مخاطبان‌آنند و ارتباطی متقابل دارند. برخی از دانشمندان علوم ارتباطات، روابط‌عمومی را درگاه ارتباطی درون‌سازمان با جامعه می‌دانند.

جنتی با اشاره به این‌که در دنیای ارتباطات کنونی، روابط‌عمومی‌ها پیله هزارلایه‌اند که در طراحی مهندسی‌های خود، چاشنی تدبیر به یکپارچگی راهبردهای خود را اضافه می‌کنندگفت: در حقیقت جامعه ما به سوی پنجره‌های تدبیر و امید گام برمی‌دارد. بنابراین، بیش از هر زمانی به بهره‌گیری‌ها از متون پژوهشی در فضای روابط‌عمومی نیاز داریم.

وی افزود: اگر در گذشته دور در لابه‌لای تعاریف روابط‌عمومی مغز متفکر سازمان و پل ارتباطی افکار عمومی خوانده می‌شد امروز این تعاریف به اثبات و عینیت رسیده و هر یک از این ویژگی‌ها را می‌توانیم در سازمان مشاهده کنیم.

وزیر دولت تدبیر و امید بیان کرد: از روابط‌عمومی‌های این وزارتخانه انتظاراتی نظیر ایجاد یک فضای هم‌فکری، رصد دائم رسانه‌ها، واکنش سریع و فعالانه نسبت به تحریفات و شایعات و مقابله با جریان‌سازی‌ها را داریم.

وی توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با گستردگی حوزه‌هایی مانند سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، قرآن و عترت، کانون مساجد، اوقاف و خیریه، حج و زیارت روبه‌رو است که عموما همه در حوزه فرهنگ و هنر سیاست‌گذاری کرده و عمل می‌کنند. این حوزه ها با سیاست‌های مختلف جامعه سر و کار دارند و روابط عمومی‌ها باید سریعاً به اخبار و تحریف‌های آن واکنش نشان دهند.

دکتر جنتی با بیان این‌که هر روز شاهد شایعه و تحریف هستیم گفت: شاید بروز این‌گونه حرکات به خاطر مشغولیت مدیران ارشاد برای بازنماندن از پیگیری‌های اساسی و اصلی درحوزه فرهنگ است . یکی از خبرنگاران از معاونت فرهنگی پرسیده بود که آیا شما به کتاب‌های صادق هدایت هم اجازه چاپ می‌دهید و معاونت فرهنگی در پاسخ گفته بود که ما در کشور ممنوع‌القلم نداریم.

وی گفت: برای اجازه نشر و چاپ یک کتاب، متن کتاب بررسی می‌شود و اگر با معیارهای قانونی منطبق باشد منتشر خواهد شد و در غیر این صورت نشر نخواهد یافت. در حقیقت بسیاری از کتاب‌های صادق هدایت در مواردی این‌چنین است. در پاسخ معاونت فرهنگی ارشاد به خبرنگار، اخباری تحریف‌شده مبنی بر این‌که کتاب‌های صادق هدایت اجازه چاپ دریافت کرده‌اند، منتشر شد و منتقدان دست به قلم شدند و با نوشتن مقالات، اتهاماتی به ارشاد زدند. همچنین چندی پیش خبر دروغینی که به کتاب «کلنل» دولت‌آبادی اجازه چاپ داده شد انتشار یافت.

این مقام مسوول ادامه داد: این در حالی است که مجوز نشر کتاب دولت‌آبادی در دست بررسی است اما منتقدان و خبرنگاران اصل را بر چاپ آن گذاشته و خبر تولید کرده‌اند. منعکس کنندگان این خبر علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت تدبیر و امید جریان‌سازی کردند. براساس تحریف اخبار، ما مجبوریم دایماً توضیح دهیم که شایعه است و حقیقت چیزی غیر از این است. متاسفانه از این‌ها به عنوان خبر منتشر می‌شود و اذهان عمومی را نسبت به حرکت درست فرهنگی مخدوش می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان یادآور شد: انتظار ما از شورای سیاستگذار روابط‌عمومی در کاری ابتکاری برای سیاستگذاری در این حوزه تشکیل جلسات مداوم و منظم از طرف این شوراست تا بتواند راه‌گشا و سازنده باشد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها