سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
باید هوش هیجانی را در کودکان تحریک کنیم

جعفر توزنده‌جانی، نویسنده کودک و نوجوان گفت: در نوشتن داستان باید سعی کنیم هوش هیجانی را در کودکان و نوجوانان تحریک کنیم تا آن‌ها به طرف داستان جذب شده و روحشان هماهنگ با داستان به حرکت درآید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کارگاه آموزشی داستان‌نویسی کودک و نوجوان دوشنبه 28 بهمن‌ماه 1392 ساعت 15 تا 17 با حضور جمعی از نویسندگان این حوزه در بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد.

در این مراسم نویسندگان، داستان‌های خود را برای حاضران بیان کردند و عزت‌الله الوندی و جعفر توزنده‌جانی به عنوان کارشناس به نقد و بررسی داستان‌های خوانده شده پرداختند.

الوندی هدف از برگزاری این کارگاه‌ها را فراهم کردن فضایی برای متولد شدن قلم‌های جدید عنوان کرد و گفت: شکل‌گیری نویسندگی در بسیاری از نویسندگان در جلسات ادبی بوده و برگزاری این کارگاه‌ها می‌تواند تجربه مفید و موثری را برای نویسندگان نوقلم حوزه کودک و نوجوان در بر داشته باشد.

وی افزود: با این هدف، بعد از شکل‌گیری بنیاد ادبیات داستانی و مجله «یکی بود، یکی نبود»، هسته اولیه یک گروه آموزشی و کارگاهی را در این بنیاد راه‌اندازی کردیم. 

الوندی با اشاره به برگزاری دور اول این کارگاه‌های آموزشی در سال گذشته، ادامه داد: تا به حال 35 جلسه از این کارگاه‌ها در دور دوم تشکیل شده که حاصل آن رشد نویسندگان نوقلم در این عرصه بوده است و این جلسات تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی گفت: بسیاری از نویسندگانی که در این جلسات شرکت می‌کنند آثارشان در ابتدا از استانداردهای لازم برخوردار نبود اما امروز قصه‌هایی در این جلسات می‌خوانند که قابل چاپ در مجلات است و در تلاشیم که داستان‌های تولیدی به اندازه‌ای رشد کنند که قابلیت انتشار به شکل کتاب را داشته باشند.

این نویسنده کودک و نوجوان درباره داستان‌های خوانده شده در این کارگاه نکاتی را متذکر شد و گفت: داستان‌ها باید به شکلی نوشته شوند که برای مخاطب حالت تکراری و خسته‌کننده نداشته باشند و در این راستا تغییر ساختار یکی از مواردی است که سبب می‌شود داستان ریتم تندتری گرفته و برای کودک و نوجوان جذاب‌تر شود.

وی افزود: همچنین برای بهتر شدن داستان‌ها می‌توان زمان قصه را تغییر داد و مختصات زمانی متفاوتی را برای داستان تعریف کرد، بطور مثال از امروز شروع کرد و به هفته گذشته رسید.

الوندی ادامه داد: «تعلیق» نیز از تکنیک‌هایی است که موجب جذاب‌تر شدن قصه می‌شود. تزریق تعلیق به داستان سبب معلق نگه داشتن مخاطب در داستان می‌شود به‌طوریکه نتواند پایان قصه را حدس بزند.

توزنده‌جانی نیز در ادامه خطاب به نویسندگان حاضر در جلسه گفت: در نوشتن داستان باید سعی کنیم هوش هیجانی را در کودکان و نوجوانان تحریک کنیم تا آن‌ها به طرف داستان جذب شده و روحشان هماهنگ با داستان به حرکت درآید.

وی ادامه داد: برای این کار می‌توان از برانگیختن دو حس «شفقت» و «ترس» در کودک و نوجوان بهره گرفت و به زبانی ساده و در عین حال صمیمی مخاطب را به خواندن ادامه داستان علاقه‌مند کرد.

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به این‌که هنر مکاشفه رازهاست، تصریح کرد: داستان باید طوری نوشته شود که مخاطب بتواند با آن هم‌زادپنداری کرده و در طول داستان سرگرم شود و نویسنده باید زاویه دیدش را به زاویه دید مخاطب نزدیک کند.

در این کارگاه، مریم عاطفی، کبری احمدی، آزاده صادقی کیا، مرضیه قدیانی، محبوبه دشتی، تهمینه میرهاشمیان و آرزو مصطفی داستان‌های خود را برای حاضرین خواندند.

کارگاه آموزشی داستان‌نویسی کودک و نوجوان، هر هفته با حضور جمعی از نویسندگان این حوزه در بنیاد ادبیات داستانی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند دوشنبه‌ها از ساعت 15 تا 17 به خیابان ویلا، کوچه نوید، بنیاد ادبیات داستانی مراجعه کنند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها