چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۱
احمد اقنداری مردی وطن‌خواه و ایران‌دوست است

سید کاظم موسوی‌بجنوردی، مدیر مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در مراسم رونمایی از تندیس احمد اقتداری گفت: وی شخصیتی وطن‌خواه و ایران‌دوست است که در راه هویت ایرانیان تلاش‌های بسیاری کرد و آثار ارزشمندی از وی به یادگار مانده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از تندیس احمد اقتداری به پاس بیش از نیم قرن پژوهش و فعالیت فرهنگی در حوزه تاریخ و جغرافیای جنوب ایران به‌ویژه خلیج فارس چهارشنبه (نهم بهمن‌ماه) در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی با حضور جمعی از پژوهشگران و اندیشمندان برگزار شد. 

موسوی‌بجنوردی در مراسم رونمایی از تندیس استاداحمد اقتداری اظهار کرد: باید درباره این شخصیت به نکته خاصی اشاره کنم و این که احمد اقتداری زندگی‌اش را در معرفی خطه جنوب به‌ویژه خلیج فارس سپری کرده و خاستگاه و انگیزه اصلی وی مساله وطن‌خواهی بود. فردی که وطن‌خواه نیست به وطن و زادگاهش اهمیت نمی‌دهد و اخلاق ندارد. وطن‌خواهی و اهمیت به هویت ملی مساله‌ای است که صرفا جنبه معنوی دارد و امری مادی نیست، چرا که افراد وطن‌خواه اغلب توان مالی اندکی دارند. 

مدیر مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی افزود: اقتداری به ذات و بالفطره خمیرمایه انسانی دارد و امروز از تندیس این شخصیت ارزشمند به‌دلیل بیش از 60 سال خدمتگزاری و عمر پرباری که در پژوهش‌های علمی صرف کرده پرده‌برداری شده است. اقتداری حتی با شاه نیز مبارزه کرد و از حقوق مردم ایران نسبت به بحرین در زمانی که از ایران جدا شد،‌ کوتاه نیامد. 

وی اظهار کرد: وظیفه ما در این زمان حمایت، تشویق و ترغیب جوانان به گام برداشتن در راه اشاعه فرهنگ وطن‌خواهی است. مساله وطن‌خواهی و ایران‌دوستی به معنای جریان منفی، امری شوینیستی و نوعی ناسیونالیسم تجاوزکارانه نیست بلکه به معنای شکوفایی فرهنگ ملی ماست که یکی از پرچمداران آن بی‌شک احمد اقتداری است. 

اقتداری در تامین رفاه مردم جنوب می‌کوشید
کیانوش کیانی نیز در این مراسم با بیان گوشه‌ای از زندگی استاد احمد اقتداری بیان کرد: اقتداری از خاندان‌های قاجاری و از گراش لار در استان فارس است. وی تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در لار و شیراز گذراند و در سال 1327 رییس فرهنگ لارستان شد و چند دبستان و دبیرستان احداث کرد. در بهمن‌ماه 1327 که به شاه سوء‌قصد شد، اقتداری را به اتهام همدستی در این مساله دستگیر کردند که پس از مدتی تبرئه و آزاد شد. در سال 1328 به دلیل مسایلی اقتداری به تهران انتقال یافت. پس از آن، در جریان تنش‌ها و اختلاف‌های محلی در لار، محاکمه و به اعدام محکوم شد اما در دادگاه بعدی از این حکم نجات یافت. به‌طور کلی محبوبیت وی در منطقه دردسرها همچنین طرفداران و علاقه‌مندان بسیاری برای وی ایجاد کرد. 

این پژوهشگر تاریخ در ادامه افرود: پس از این جریان‌ها اقتداری در دبیرستان‌های مختلف تهران، تاریخ و زبان فرانسه تدریس کرد. وی در تامین رفاه مردم منطقه‌اش می‌کوشید و پس از کودتای 28 مردادماه 1332 به تدریس ادامه داد تا این که در خردادماه 1334 اجازه وکالت از دادگستری گرفت و دادیاری کرد. در سال 1348 از خدمات دولتی بازنشسته شد اما در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به تدریس ادامه داد. وی مدتی نیز در کلاس‌های فرهنگ عامه استاد ابوالقاسم انجوی‌شیرازی تدریس کرد. در سال‌های بعد، درباره خلیج فارس و حقانیت ایران در برابر ادعاهای سیاسی به کشورهای بسیاری سفر کرد و منابع و اسناد بسیاری گردآوری کرد. 

رییس پژوهشکده ابوریحان بیرونی گفت: هم‌اکنون استاد احمد اقتداری عضو شورای علمی دانشنامه خلیج فارس در دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و از مشاوران این دانشنامه به‌شمار می‌آید. وی در سال 1387 اسناد، کتاب‌ها و عکس‌های بسیاری که از سواحل جنوبی گردآوری کرده بود به مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اهدا کرد. اقتداری همچنین 31 عنوان کتاب تالیف، تصحیح و ترجمه کرده که در حوزه‌های تاریخ، جغرافیا، ‌جغرافیای تاریخی جنوب ایران،‌ خلیج فارس، فرهنگ عامه، باستانشناسی، ادب فارسی و تاریخ محلی تدوین شده‌اند. ارزش آثار وی به‌دلیل وجود شواهد عینی جغرافیایی و تاریخی است که از منابع بااهمیت در صفحات جنوب ایران به‌شمار می‌آیند. 

کیانی اظهار کرد: 15 اثر از استاد اقتداری منتشر نشده که بنا به وصیت وی به مرکز انتشار دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برای انتشار سپرده شده‌اند. سه اثر وی نیز در بنیاد موقوفات افشار یزدی در حال انتشار است. اثر ارزشمند احمد اقتداری نیز با عنوان «گناه نابخشودنی جدایی بحرین از ایران» به‌زودی از سوی بنیاد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر می‌شود.

تجلیل بزرگان از سنت‌های ماست
محمود اسعدی، دبیر ستاد چهره‌های ماندگار نیز در این مراسم با بیان این که چهره‌های ماندگار از برنامه‌های شبکه دوم سیما بود که در نهایت به‌صورت طرحی آماده شد، اظهار کرد: به‌دلیل نفوذ رسانه‌ها تلاش کردیم تا همایش چهره‌های ماندگار را با سه شرط اساسی برپا کنیم، این که همایش بدون حضور سران سه قوه اجرا شود، پخش زنده این مراسم و نفیس بودن جوایز اهدایی نیز از دیگر شرایط برگزاری به‌شمار می‌آید. از سال 1380 که نخستین همایش چهره‌های ماندگار برگزار شده تاکنون 240 شخصیت در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری گردآمده‌ اما باید مسوولان به‌عنوان مشاور از آن‌ها استفاده کنند. تجلیل از بزرگان از سنت‌های ماست که باید آن را به‌ویژه در عرصه رسانه ادامه دهیم.

گزارش تکمیلی این مراسم به‌زودی در ایبنا منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها