سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۱
آیندگان اوین را آشویتس می‌دانند

در مراسم رونمایی از کتاب «صخره سخت»، نوشته محمد حسن روزی‌طلب، وی درباره این‌که چرا چنین اثری را خلق کرده است، عنوان کرد: می‌گویند اگر تاریخ را ننویسی دشمنان برایت می‌نویسند. در تاریخ انقلاب هم این موضوع وجود دارد و همان‌طور که برای دیگر انقلاب‌ها تاریخ را نوشتند، ممکن است برای انقلاب ما هم چنین اتفاقی بیفتد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «صخره سخت»، نوشته محمد حسن روزی‌طلب، عصر امروز (سه‌شنبه 8 بهمن) با حضور محمدحسین صفارهرندی، مهدی رمضانی، معاون مرکز و مدیرعامل انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نیز نگارنده اثر در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.  

نسل جدید و تاریخ انقلاب
در ابتدای این مراسم مهدی رمضانی، معاون مرکز و مدیرعامل انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره اهمیت کتاب «صخره سخت» اظهار کرد: تقریباً طرح 10 ساله‌ای تدوین تاریخ انقلاب رو به پایان است و ما ریشه‌ها و چگونگی شکل‌گیری انقلاب را چه به لحاظ کار پژوهشی و چه به لحاظ انتشار اسناد انجام شده در آثار منتشر شده مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بیان کرده‌ایم. این مرکز در گام تازه در نظر دارد تاریخ جمهوری اسلامی را به عنوان فراز انقلاب مطرح و وقایعش را مکتوب کند. 

رمضانی با اشاره به کتاب «صخره سخت» افزود: اثر روزی‌طلب هم در راستای همین هدف تالیف شده است. اسناد دست اولی در این کتاب ذکر شده است که شاید در هیچ اثر دیگری به آن‌ها پرداخته نشده باشد. ما در حال گذراندن فراز حساسی از تاریخ انقلابیم و با نسل جدیدی که در آن ایام هنوز به دنیا نیامده بودند مواجهیم. این کتاب‌ها در شناساندن وقایع انقلاب به آن‌ها کمک زیادی می‌کند و با سابقه 10 ساله‌ای که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی دارم، می‌توانم ادعا کنم که این کتاب از آثار پرفروش حوزه انقلاب خواهد بود و امیدوارم به این اثر که مربوط به بعد از انقلاب اسلامی توجه زیادی شود.

ادای دین به شهدای انقلاب
محمدحسن روزی‌طلب نویسنده این کتاب هم در قسمتی از مراسم با تشکر از حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار کرد: ایشان به من اعتماد کردند و چند 10 هزار برگ از اسناد منتشر نشده تاریخی را در اختیارم قرار دادند. ضمن این‌که از مدیران مرکز چه در بخش اسناد و چه در قسمت انتشارات تشکر می‌کنم.

روزی‌طلب درباره نگارش کتابش گفت: از سال 1387 مطالعات جدی در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی را آغاز کردم. آن زمان در روزنامه ایران فعالیت می‌کردم و در انتشار ویژه‌نامه‌ای با عنوان رمز عبور هم مشارکت داشتم. بعد از پایان کارم در روزنامه ایران، سال 90 تصمیم گرفتم مطالعاتم را مکتوب کنم و البته در این زمان با آرشیو غنی تاریخ انقلاب اسلامی مواجه شدم و کارم تبدیل به یک پروژه عظیم شد که بخشی از آن در قالب کتاب «ترکیب التقاط و ترور» که درباره گروه فرقان بود، روانه بازار نشر شد و بخش دیگر آن همین کتاب «صخره سخت» است. نگارش این کتاب تلفیقی از دو سبک سندنگاری و تاریخ شفاهی است. در این کتاب گفت‌وگو با 30 شخصیت و چیزی حدود 25 هزار برگ سند را مطالعه کردم. 

نویسنده کتاب «صخره سخت» درباره وجه تسمیه این اثر توضیح داد: چندسال پیش وقتی ویژه‌نامه رمز عبور 2 منتشر می‌شد من نام فصل انقلاب آن‌ را صخره سخت گذاشتم، چرا که انقلاب اسلامی مانند صخره‌ای بود که امواج تهاجمات سیاسی و نظامی به آن با رهبری امام خمینی(ره) و همراهی مردم بی‌اثر می‌شدند. بعدها متوجه شدم که رهبر معظم انقلاب هم در نخستین سخنرانی‌ عمومی‌شان برای مردم پس از رسیدن به رهبری در سال 68 هم از این واژه در توصیف انقلاب اسلامی استفاده کردند. 

وی درباره این‌که چرا چنین اثری را خلق کرده است، عنوان کرد: می‌گویند اگر تاریخ را ننویسی دشمنان برایت می‌نویسند. در تاریخ انقلاب هم این موضوع وجود دارد و همان‌طور که برای دیگر انقلاب‌ها تاریخ را نوشتند، ممکن است برای انقلاب ما هم چنین اتفاقی بیفتد. 30 و چند سال پیش در روزنامه‌ها و دانشگاه‌ها علیه دکتر چمران مطلب ‌می‌نوشتند و فریاد می‌زدند اما در سال‌های اخیر حقانیت این شهید بر همگان مشخص شده است. 

روزی‌طلب ادامه داد: به این ترتیب متاسفانه امکان دارد در آینده از انقلاب اسلامی به عنوان هولوکاست ایران و از زندان اوین هم به عنوان اردوگاهی شبیه آشویتس نام برده شود! البته همین حالا هم برخی زشت‌کلامان چنین توصیفاتی را به کار می‌برند. حجم و کمیت تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در خارج از کشور از ما که زیر سایه جمهوری اسلامی ایران هستیم، بیشتر و حتی می‌توان گفت چند برابر آثار انقلابی ماست! 

این نویسنده با اشاره به غفلت نویسندگان ایرانی در پرداختن به تاریخ انقلاب عنوان کرد: ما هنوز یک روزشمار از تاریخ انقلاب و جنگ تحمیلی نداریم و در قالب این پروژه کوشیدیم بخشی از این غفلت‌ها را جبران کنیم. خارج از کشور صدها کتاب و هزاران مقاله درباره انقلاب اسلامی نوشته شده و نظام جمهوری اسلامی با هجمه عجیبی روبه‌رو شده است اما ما یک کلام در این باره صحبت نمی‌کنیم! نتیجه‌اش هم این می‌شود که بعد از 25 سال روایت آن‌ها تردیدناپذیر می‌شود! بدون این‌که یک نفر خلاف نظرشان را بگوید. ما حتی منطق امام خمینی (ره) را تشریح نکردیم. 

روزی طلب اضافه کرد: یکی دیگر از غفلت‌های ما این است که مقام معظم رهبری را با دست خودمان از تاریخ انقلاب اسلامی حذف کرده‌ایم و نقش انقلابی ایشان در کتاب‌ها و مقالات ما به چشم نمی‌خورد. من در مطالعاتم متوجه شدم رهبر معظم انقلاب سال‌های 58 و 59 موسس مرکز اسناد و اطلاعات بودند و شورای انقلاب ایشان را به ریاست این مرکز منصوب کرده بود. من برای دستیابی به یکی از سخنرانی‌های ایشان در آن زمان سختی‌های زیادی کشیدم. 

وی با اشاره به نقش انکارناپذیر شهدا در پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان کرد: در این کتاب کوشیدم تا آن‌جا که امکان دارد به شهدای گمنام انقلاب اسلامی ادای دین کنم. همچنین تلاش کردم در این اثر بر مبنای اسناد قضاوت کنم، یعنی همان چیزی را که می‌بینم، بیان کنم.

در بخشی از مراسم رونمایی کتاب «صخره سخت» صفارهرندی با اشاره به این‌که از روزی‌طلب خاطرات فراوانی در ذهنم نقش بسته است، اظهار کرد: بهترین خاطره‌ای که از او دارم همت بلندش در کالبدشکافی وقایع تاریخ انقلاب و تاریخ معاصر است. بُعد ژورنالیستی کار روزی‌طلب ظاهری بود و باطنش تحقیق گسترده برای پرده‌برداری از زوایای پنهان تاریخ معاصر در قالب انتشار کتاب است. باید از مرکز اسناد انقلاب اسلامی ممنون باشیم که در دوره فعالیتش بیش‌فعال (به معنای مثبت) بوده است.

وی با بیان این‌که میراث‌داران واقعی انقلاب فرزندان واقعی امامند و به تعداد بچه بسیجی‌های باخدا و مومن در جهان وارث امام(ره) وجود دارد که حفظ میراث ایشان را حتی مقدم بر میراث پدران خود می‌دانند، افزود: خود روزی‌طلب فرزند یکی از جان‌باختگان راه امام خمینی(ره) است و بهتر می‌تواند درک کند چه اتفاقی افتاده و با همه وجودش لمس کرده است. برای ایشان آرزوی توفیق مکرر، پایدار و دائمی دارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها