سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۰
ردپای ریش سفیدان قبیله صلح در عالم کتاب

کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل در راس هیاتی متشکل از رهبران پیشین جهان که از آنها به عنوان متنفذین یاد می‌شود، روز یکشنبه وارد تهران شدند تا درباره مسایل و روابط بین المللی گفتگو کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این هیات که متشکل از کوفی عنان در کسوت رییس بنیاد متنفذین است را سه تن دیگر از اعضای بنیاد همراهی می کنند که عبارتند از اسقف دزموند توتو، اسقف اعظم بازنشسته کیپ تاون و برنده جایزه صلح نوبل، مارتی آتی ساری رییس جمهوری پیشین فنلاند و برنده جایزه صلح نوبل و ارنستو زدیلیو رییس جمهوری پیشین مکزیک.

این گروه که به ابتکار نلسون ماندلا در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد، متشکل از ۱۲ رهبر مستقل جهانی است که نفوذ و تجربه جمعی خود را برای گسترش و پیش برد صلح، عدالت و حقوق بشر در جهان به کار می گیرند. دیدار و رایزنی با مقام های عالی رتبه ایران در زمینه نقش منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی در حل و فصل مشکلات، به عنوان هدف این هیات اعلام شده است.

در این هیات کوفی عنان فعال حقوق مدنی و اجتماعی و دزموند توتو و نیز ارنستو زدیلیو دستی جدی بر آتش کتاب دارند.

کوفی عنان در سپتامبر 2012 کتاب خاطراتش را منتشر کرد که با عنوان «مداخلات: یک زندگی در جنگ و صلح» منتشر شد. این کتاب به عنوان یک زندگینامه شخصی با تمرکز بر کشورداری جهانی توصیف شده است. کوفی عنان در این کتاب نگاهی اجمالی به رویارویی خود با حوادث و شخصیت‌های جهان دارد. این سیاستمدار 71 ساله که در سال 2001 برنده جایزه نوبل صلح شده، در این کتاب از تجربیاتش در رابطه با چهره‌هایی چون جورج بوش، ولادیمیر پوتین، صدام حسین، نلسون ماندلا، پاپ و عرفات سخن گفته و از دیدگاه‌هایش درباره مسایل جهانی و ژئوپلیتیک نوشت.

عنان که 10 سال به عنوان دبیر کل سازمان ملل فعالیت کرد، طبیعتا از تجربیات خود در این جایگاه نوشته است.

عنان کتابش را همزمان با تاریخ انتشار آن در شانزدهم مارس 2013 (26 اسفند 1391) در جشنواره ادبی کلن در آلمان رونمایی کرد و برای رونمایی آن راهی مسکو نیز شد.

عنان در گردآوری و ویراستاری چندین کتاب دیگر نیز نقش داشته که از میان آنها می توان به «رسانه و نسل کشی رواندا»، «چرخه قدرت» و «ما مردمان: سخنرانی نوبل کوفی عنان در هنگام دریافت جایزه صلخ نوبل در سال 2001» اشاره کرد.

دزموند توتو 83 ساله نیز نویسنده چندین کتاب است. او نویسنده چندین مجموعه وعظ و خطابه و نیز نوشته هایی چون «گریه در سرزمین ناآرام»، «امید و رنج: خطابه ها وسخنرانی‌ها » ، «واژه های دزموند توتو»، «رنگین کمان مردم خداوند: ایجاد انقلاب صلح»، «کلیسای عبادت در آفریقا» اشاره کرد.
درباره توتو کتاب‌های زیاد نیز نوشته شده که انتشار کتابی با عنوان «توتو: تصویری مقتدر» به مناسبت هشتادمین سال تولدش، از ارزشی خاص برخوردار است. این کتاب شرح زندگی این اسقف اعظم آفریقایی را از زبان دوستان نزدیک او نقل می کند و از زبان آنها به مبارزات توتو برای از بین بردن نژادپرستی و همچنین ایجاد صلح می پردازد. نلسون ماندلا نخستین رییس جمهوری بعد از رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی درباره توتو در این کتاب گفته بود: من عقیده دارم که خداوند منتظر اسقف اعظمش می ماند.او در انتظار استقبال از توتو با دستانی گشاده است. اگر دزموند به بهشت نرود و از ورود او جلوگیری شود، پس آیا همه ما وارد خواهیم شد؟!

در کتاب « توتو: تصویری مقتدر» همچنین تصاویری از نامه های این رهبر آفریقایی به حاکمان آپارتاید و دست نویس هایی از او منتشر کرده که انعکاس مبارزه بی محابای او در راه دموکراسی و خوی کاملا انساندوستانه توتو است. به طور مثال توتو در سال 1985 طی نامه ای رسمی به اف. دابلیو کلارک آخرین رهبر دوران آپارتاید خواستار این شده بود که در گذرنامه او به جای ملیت آفریقای جنوبی، ملیت « تعیین نشده» چاپ شود. او در همین نامه سیاست نژاد پرستانه رژیم آفریقای جنوبی را آماج انتقادات خود قرار داده و در توصیف آن از تعابیری مانند « کاملا شیطانی»، « مخالف مسیحیت و اصول اخلاقی» استفاده می کند و البته در پایان نامه، عبارت « خداوند به شما خیر عطا کند» را نیز فراموش نکرده بود.

دزموند توتو از دوستداران کتاب‌هاي مصور هم هست و در جایی گفته بود: این کتاب‌ها در من عطش بسیار بزرگی را برای ادبیات برمی‌انگیزد و من توانسته‌ام با داستان‌های مصور در شناخت شکسپیر پیشرفت کنم.

«توتو» از پدرش که یک معلم بوده، ممنون و سپاسگزار است، چون پدرش در زمان نوجوانی، امکان خواندن آثار کمیک را برایش فراهم ‌آورد.

ارنستو زدیو پونسه ده لئون، اقتصاددان، سیاستمدار و رییس جمهور پیشین مکزیک 62 ساله ودارای مدرک دکترای اقتصاد از آمریکا است. وی که اکنون مدیریت مرکز آموزشی مطالعات جهانی شدن دانشگاه ییل را بر عهده دارد در برنامه‌هایی که سازمان ملل متحد در ارتباط با موضوع تامین مالی کشورهای در حال توسعه برگزار می‌کند، حضور می‌یابد.

ارنستو زدیو تالیف آثار متعددی با موضوع اقتصاد بین المللی در کارنامه آکادمیک خود به ثبت رسانیده است که از میان آنها می توان به کتاب‌های «برنامه سیاست خارجی، پیشنهادی از ارنستو زدیو»، «برنامه ریزی و آموزش برای توسعه کامل»، و «پیشنهادها و تعهدات» اشاره کرد. «زدیو متهم می‌کند : سالیناس مقصر بحران» عنوان یکی از مقاله‌های زدیو است که به چاپ رسیده است.

«آینده جهانی شدن» و «گرمایش جهانی» عناوین برخی از کتاب‌هایی را تشکیل می‌دهند که زدیو در ویراستاری آن نقش داشته است. وی همچنین چند دکترای افتخاری از دانشگاه ییل، دانشگاه هاروارد، دانشگاه میامی، دانشگاه ماساچوست، دانشگاه ملی غنا و غیره دریافت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها