شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
7 کتاب حاصل 18 سال فعالیت/ نبود بودجه برای انتشار کتاب جدید

انجمن صرع ایران، در مدت 18 سال فعالیت علمی و پژوهشی خود، 7 عنوان کتاب تخصصی را در زمینه بیماری صرع، منتشر کرده است. نبود حامی و بودجه کافی، از دلایل عدم انتشار کتاب‌های جدید از سوی این انجمن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انجمن صرع ایران در سال 1373 با پیگیری‌های شخصی به نام حیدری ‌‌ورزقان از اهالی ورزقان که به بیماری صرع مبتلا بود، تاسیس شده و در سال 1374 نیز به‌طور رسمی فعالیت خود را با عضویت و همکاری روانپزشکان و نورولوژیست‌ها آغاز کرده است.

انجمن صرع ایران، به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد تلاش می‌کند در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه و بهره‌وری مبتلایان به این بیماری، آثار مرجع علمی را برای نظام سلامت کشور، کادر پزشکی و عموم افراد جامعه تالیف و منتشر کند. این انجمن تاکنون به‌خوبی توانسته در قالب انتشار کتاب و فصلنامه‌های علمی و پژوهشی، دستاوردهای خود را به مجامع علمی بین‌المللی ارایه و به‌عنوان یک الگو در میان کشورهای منطقه مطرح شود.

آشنایی با کتاب‌های منتشر شده در یک نگاه
کتاب‌های «درمان و کنترل صرع در کشورهای در حال توسعه» با ترجمه حمید فرزادی، «بچه‌ها از صرع چه می‌دانید؟» اثر دکتر پروین پور‌طاهریان، «آشنایی با صرع» تالیف غلامرضا زمانی و «صرع و کودک شما» با ترجمه سیمین نوایی‌پور و همکاران وی، از جمله آثار منتشر شده از سوی انجمن صرع ایران به‌شمار می‌آیند.

از دیگر کتاب‌های ویژه این بیماری که در مدت 18 سال فعالیت، از سوی انجمن صرع ایران به چاپ رسیده‌اند می‌توان به «درمان کاربردی صرع و داروهای ضد‌صرع» به ترجمه یداله خلقی، «صرع و بارداری» ترجمه مریم فرمیهنی و «مشاهیر صرع» تالیف مشترک غلامرضا زمانی و فرید کاوه، اشاره کرد.

بودجه برای چاپ کتاب جدید نداریم
ویدا ساعی، کارشناس پژوهش انجمن صرع ایران، در پاسخ به این سوال که «به چه دلیل انجمن دیگر کتابی جدید درباره این بیماری منتشر نمی‌کند؟» گفت: انجمن صرع، بودجه کافی برای انتشار کتاب جدید ندارد و تنها راه برای ‌حل این مشکل، جذب حامی برای دریافت امکانات مالی و یا مشارکت با سایر ارگان‌ها در امر چاپ کتاب است.

نظارت علمی بر انتشار کتاب‌های تخصصی 
این روانشناس، با اشاره به‌این‌که کتاب‌های صرع، دارای سرفصل‌ها و موضوعات تخصصی هستند، اظهار کرد: تالیف و ترجمه کتاب‌های مربوط به بیماری صرع، نیارمند تخصص است، به طوری‌که متخصصان مغز و اعصاب و نورولوژیست‌ها باید بر تولید و یا ترجمه این‌گونه کتاب‌ها نظارت علمی دقیق داشته باشند.

ساعی درباره تعداد پایین کتاب‌های تالیفی درباره این بیماری، گفت: کتاب‌های منتشر شده در بازار درباره بیماری صرع، به دلیل این‌که نورولوژیست‌ها وقت کافی برای تالیف کتاب ندارند اندک است، از این‌رو انجمن صرع ایران در تلاش است تا تمامی کتاب‌های جدید تالیفی و ترجمه‌ای منتشر شده در این حوزه را در کتابخانه انجمن که اکنون مشتمل بر یک‌هزار عنوان کتاب است، جمع‌آوری کند.

سردبیر فصلنامه «صرع و سلامتی»، تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در بازار نشر را نسبت به تعداد مبتلایان به صرع در کشور ناچیز دانست و بیان کرد:‌ بین یک تا یک‌‌و‌نیم درصد از جمعیت کشور را مبتلایان به بیماری صرع تشکیل می‌دهد که این تعداد برای آگاهی از بیماری خود و مقابله با آن نیازمند تالیفاتی به زبان ساده هستند، که امیدوارم افراد متخصص و علاقه‌مند برای تالیف و یا ترجمه این‌گونه کتاب‌ها اقدام کنند.

انتشار فصلنامه‌ «صرع و سلامتی» از سوی انجمن صرع ایران، از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این مرکز علمی کشور است. این فصلنامه در ابتدا به‌صورت خبرنامه منتشر می‌شد که با پیگیرهای انجام شده از سال 1380، به‌صورت فصلنامه منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها