دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
معتمدنژاد معلمی دلسوز، مولفی دقیق و محققی ژرف‌نگر بود

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران با گرامیداشت یاد و خاطره پرفسور کاظم معتمدنژاد گفت: او دارای شخصیتی اخلاق‌مدار، وطن‌پرست، مردم‌دوست و شیفته شغل معلمی بود که خدمت به وطن را به بهترین شرایط تدریس و تحقیق در اروپا ترجیح داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر جنتی صبح امروز دوشنبه (23 دی‌ماه) در این مراسم که با حضور جمعی از فعالان حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات همراه بود با بیان این‌که دکتر معتمدنژاد منشأ خدمات علمی فراوانی در کشور بود، گفت: نهادینه‌کردن رشته‌های جدید کاری بسیار دشوار و همراه با مقاومت است اما او پدرانه دانش نوین ارتباطات را در ایران بنیاد نهاد و برای تأسیس رشته‌های تحصیلات تکمیلی و مراحل علمی آن کوشید.

وی ادامه داد: هنوز بسیاری از منابع اصلی رشته ارتباطات و رسانه متعلق به کتاب‌های دکتر معتمدنژاد است و عنوان پدر دانش نوین ارتباطات برازنده شخصیت علمی اوست.

جنتی با بیان این‌که اغلب فعالان حوزه روابط‌عمومی و رسانه با واسطه یا بدون واسطه از شاگردان او بوده‌‌اند، عنوان کرد: خدمات او به همراه آموزه‌های برجسته اخلاقی و صبر توأم با نجابت دکتر معتمدنژاد فراموش‌شدنی نیست و خاموشی در قاموس اهل فرهنگ راهی ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکرد دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران در موضوع روابط‌عمومی یکپارچه گفت: روابط‌عمومی یکپارچه بنا به تخصص و تجربه خود با نگاهی ریزبین به مسایل حوزه روابط‌عمومی می‌نگرد و آن را با یافته‌های جدید خود تبیین می‌کند اما تعریف ساده این فرایند آن است که همه فعالان این حوزه برای رسیدن به هدف متعالی سازمان خود تلاش و تکاپو دارند اما آیا فعالیت‌‌های همه مجموعه‌های روابط‌عمومی در کشور ما یکپارچه هستند؟

وی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: این موضوع اتفاق نمی‌افتد به گونه‌ای که در یک سازمان روابط‌عمومی تبدیل به اتاق خبر می‌شود تا بقای آینده سیاسی بالاترین مقام سازمان را با حضور مداوم در رسانه ضمانت کند و در این میان اصول تخصصی خبر از بین می‌رود و کارشناس مجبور به اغراق و تملق می‌شود و در سازمان دیگری روابط‌عمومی تبدیل به اتاق تبلیغات می‌شود و آن‌قدر به شیوه‌های سخیف تبلیغات روی می‌آورد که مخاطب خود را کلافه می‌کند.

وی یادآور شد: البته در برخی از سازمان‌ها نیز روابط‌عمومی‌ها صرفا نقش ارشادی و مذهبی را دارند به گونه‌ای که کارهای شامل آماده‌سازی نمازخانه تا چسباندن پوستر و پذیرایی در مناسبت‌ها را به عهده دارند. گاهی نیز کارهای دفن و کفن منتسبان مدیران را انجام می‌دهند.

جنتی با بیان این‌که جایگاه کلیدی روابط‌عمومی و متولیان آن در کشور ما درک نشده و مغفول مانده است، افزود: این در حالی است که فعالیت روابط‌عمومی‌ها یک اصل بی‌بدیل برای توفیق سازمان‌ها و نهادها به شمار می‌آید. همچنین پرهیز از هرنوع تملق و اغراق و پایبندی به اخلاق حرفه‌ای باید در سرلوحه کار روابط‌عمومی‌ها قرار گیرد.

وی همچنین به ضعف فعالیت روابط‌عمومی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: روابط‌عمومی در کشور در مقایسه با سازمان‌های اقتصادی و نهادهای سیاسی در حاشیه قرار گرفته است زیرا فعالان این حوزه ضعیف و بدون پشتوانه هستند. نقش آن‌ها ابهام دارد و واضح نیست. همچنین سازمان‌های فرهنگی ضرورت و اهمیت روابط‌عمومی‌ها را درک نکرده‌اند و از نظر مادی نمی‌توانند از آن‌ها حمایت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارایه راهکاری برای برون‌رفت روابط‌عمومی‌های فرهنگی از وضعیت کنونی گفت: در گام نخست تقویت بخش فرهنگ در کشور می‌تواند کارگشا باشد. معتقدم باید تلاش کنیم نهادهای فرهنگی را در بعد مادی تقویت کنیم. زیرا معتقدم توسعه فرهنگی مقدمه توسعه سیاسی و اجتماعی در کشور است و در گام دوم با وجود تلاش چند دهه اخیر کارشناسان هنوز نقش موثر و کارکرد این واحد در رسیدن به اهداف سازمانی مشخص نشده است و مدیران باید به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

همچنین در پایان این مراسم نشان عالی سفیر فرهنگی به دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل تشکیل نخستین شورای عالی سیاستگذاری روابط‌عمومی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا شد. تقدیر از خانواده مرحوم کاظم معتمدنژاد در آستانه چهلمین روز درگذشت این استاد بزرگ از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران 23 و 24 دی‌ماه در مرکز همایش‌های وزارت امور خارجه برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها