یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
پایدار: صنایع فرهنگی در کشور ما، چاه هزینه‌اند

مسعود پایدار، عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، در همایش «قوانین کار و تامین اجتماعی» با بیان این مطلب که صنایع فرهنگی در دنیا به‌ویژه در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، مولد اقتصادی‌اند، عنوان کرد که صنایع فرهنگی در کشور ما، چاه هزینه‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین جلسه از سلسله همایش‌های مدیریتی‌‌-صنفی کارگروه آموزش و توسعه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، با عنوان «قوانین کار و تامین اجتماعی»  بعدازظهر یکشنبه (22 دی‌ماه) با حضور جمعی از ناشران دانشگاهی، در محل این انجمن برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، دکتر محمدرضا حاتمی، مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، با بیان این نکته که این انجمن دارای 120 عضو است، گفت: تمرکز بر فعالیت‌های آموزشی، یکی از اهدافی است که انجمن‌ با ایجاد کارگرو‌ه آموزشی و توسعه دنبال می‌کند.

وی ضمن اشاره به آمادگی انجمن برای دریافت پیشنهاد‌های اعضا، افزود: آموزش به‌طور قطع زمینه‌‌های افزایش کیفی و کمی تولیدات را فراهم خواهد کرد و بر همین اساس از سایر ناشران دانشگاهی نیز برای عضویت دعوت می‌کنیم.

در ادامه این جلسه، مهندس مسعود پایدار، عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و مسوول کارگروه آموزش و توسعه این انجمن، با بیان این مطلب که فعالیت انجمن صرفا یک فعالیت فرهنگی است، گفت: صنایع فرهنگی در دنیا به‌ویژه در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، مولد اقتصادی‌اند. این در حالی است که در کشور ما صنایع فرهنگی، به‌ مثابه چاه هزینه‌اند.

وی ‌تصریح کرد: دست‌اندرکاران‌ حوزه نشر کشورمان اغلب درگیر مسایل مالی و نگاهشان برای تامین بودجه به دستان دولت است و این پول‌ها به‌طور عمده صرف هزینه‌های برگزاری نمایشگاه‌های کتاب می‌شود.

پایدار، در ادامه با اشاره به رویکرد انجمن به مقوله آموزش ناشران دانشگاهی اظهار کرد: دور شدن از وابستگی به دولت و توجه به توسعه درونی صنعت نشر، از مهم‌ترین اهداف انجمن ناشران کتاب دانشگاهی در ایجاد کارگروه آموزش و توسعه است.

وی، ادامه داد: توسعه درونی، موجب تجربه اقتصاد رقابتی برای ناشران خواهد شد. در اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز بیست‌ساله، ‌ایران باید در سال 1404 به یکی از قطب‌های اقتصادی منطقه بدل شود. برای رسیدن به این موقعیت، نیازمند گسترش نشر، پژوهش، علم و به‌ویژه آزاد‌اندیشی هستیم. معتقدم آزاد اندیشی نهایت،‌ فرهنگ است.

پایدار، کارکنان و مدیران مراکز نشر را، دو گروه هدف انجمن معرفی کرد و افزود: به‌نظر می‌رسد که امروزه مدیران بر اهمیت آموزش برای کارکنان واقفند. معتقدم، مدیران باید مشوق اصلی کارکنان در امر آموزش باشند. به گفته بزرگان،‌ فقر آموزش منابع انسانی به مثابه، برده‌داری نوین و قتل است. در حالی‌که انگلیس صاحب 17 دانشگاه نشر است، ما باید به فکر تاسیس رشته دانشگاهی نشر باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها