دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶
موحدی: پیشرفت علمی در گرو برقراری ارتباط با دنیا است

نشست خبری دومین همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام، امروز (16 دی‌ماه) برگزار شد. علی‌اکبر موسوی موحدی، دبیر علمی همایش، در این نشست با بیان این‌که علم رابطه مستقیم با ارتباطات دارد، گفت: زمانی می‌توانیم علم جهان را در کشورمان به چرخش درآوریم که با سایر موسسات و دانشگاه‌های منطقه و جهان در ارتباط باشیم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری دومین همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام، با سخنرانی دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی، دبیر علمی همایش و با حضور جمعی از اصحاب رسانه، در تالار امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد.

موسوی موحدی، در این نشست با اشاره به تاریخچه راه‌اندازی این همایش اظهار کرد: در سال 1371 به پیشنهاد محمد عبدالسلام، نخستین دانشمند مسلمان که جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرده است، دبیرخانه‌ همایش پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام، با ماموریت ملی و منطقه‌ای راه‌اندازی شد.

وی درباره علت راه‌اندازی این دبیرخانه عنوان کرد: ایران سهم بالایی از تولید علم جهان و دانشمندان مطرح جهانی را به خود اختصاص داده است، به‌گونه‌ای که محمد عبدالسلام معتقد بود، ایران 300 دانشمند تراز اول جهان را در خود جا داده است.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام، گفت: اوایل راه‌اندازی این دبیرخانه تصمیم گرفته شد که دانشمندان جهان اسلام هر دو سال یکبار در ایران گردهم جمع شوند و تصمیمات مهمی در حوزه علم و فناوری ایران اتخاذ کنند.

موسوی موحدی افزود: نخستین همایش، در سال 1372 در دانشگاه تهران با ریاست رییس‌جمهوری وقت برگزار شد. قرار بود این همایش به‌صورت مستمر برگزار شود اما به دلیل مشکلات مالی، وقفه‌ای در برگزاری آن به وجود آمد، اما اکنون به همت دانشگاه تهران و مراکز آموزشی سایر کشورها به برگزاری دومین دوره این همایش اقدام شده است.

وی ادامه داد: درست است که دانشگاه تهران متولی برگزاری دومین همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام است، اما به دلیل رویکرد ملی و بین‌المللی این همایش، سایر دانشگاه‌ها و  شخصیت‌های برجسته مسلمان نیز در پیشبرد اهداف این همایش دخیل هستند.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام، افزود: ارتقای علم و فناوری در جوامع اسلامی، هم‌افزایی تجربیات دانشمندان مسلمان، توجه به نقش جامعه علمی در توسعه ملی، جذب دانشمندان جهان اسلام، گسترش همکاری‌های علمی و فناوری جمهوری اسلامی با سایر کشورهای اسلامی، کمک به تبیین آینده علم در جهان اسلام، گسترش همکاری‌ دانشمندان جهان اسلام و کمک به راهبرد علمی جمهوری اسلامی در جهان اسلام، از جمله اهداف این همایش محسوب می‌شوند.

موسوی موحدی در ادامه اظهار کرد: با برگزاری این همایش، در نظر داریم شخصیت‌های تراز اول علمی به ایران بیایند و با حضور در دانشکده‌ها و مراکز علمی مرتبط به رشته تخصصی خود، به بحث و گفتمان درباره موضوعاتی چون سبک زندگی و بهداشت عمومی بپردازند. در نهایت نیز این دانشمندان و شخصیت‌های علمی دو یا سه روز گردهم جمع می‌شوند تا یک نتیجه کلی و کاربردی از این گردهمایی‌ها ارایه شود.

وی درباره علت انتخاب موضوع «سبک زندگی و بهداشت عمومی» به‌عنوان موضوع همایش، توضیح داد: امروزه گسترش صنعت، مشکلات و مسایل فراوانی را برای کره زمین به‌وجود آورده است. بنابراین باید سبک زندگیمان را در حوزه‌های مختلف مانند انرژی، آب، روابط دوستانه با سایر کشورها و محیط زیست تغییر دهیم.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام با بیان این‌که اغلب کشورهای پیشرفته در این همایش حضور خواهند داشت، گفت: تاکنون 24 کشور دنیا برای شرکت در این همایش اعلام آمادگی کرده‌‌اند. در این همایش، شاهد حضور دانشمندان مسلمان، ایرانی و تعداد انگشت‌شماری از دانشمندان غیرمسلمان در رشته‌های علوم‌تجربی، مهندسی، پزشکی، علوم انسانی، هنر، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم محض خواهیم بود.

موسوی موحدی، در این نشست با بیان این‌که اگر می‌خواهیم از نظر علمی ارتقا یابیم باید از علوم تلفیقی و بین‌رشته‌ای استفاده کنیم، عنوان کرد: ایرانیان سهم بسیار بالایی در نشر و توسعه علم جهانی داشته و دارند، به‌گونه‌ای که آمارها بیانگر این مطلب‌اند که در هزار سال بعد از اسلام، حدود 80 درصد دانشمندان اسلام، ایرانی بوده‌اند.

وی ادامه داد: ایران در گذشته، شخصیت‌های فرازمینی بسیاری مانند حافظ، مولانا و خیام را به خود دیده است. اکنون نیز ایران از نظر تولید علم در برخی رشته‌ها، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. ایران با این همه سابقه علمی و داشتن نیروی انسانی عالم و توسعه‌یافته، باید با دانشمندان سایر کشورها گفتمان کند تا خط‌مشی برای علم منطقه، آسیا و جهان به‌وجود آید.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام، اظهار کرد: تعامل دانشمندان و شخصیت‌های علمی ایران با دانشمندان سایر کشورها، ضروری است. آن‌ها می‌توانند در پروژه‌های علمی و پژوهشی با استادان، دانشجویان و پژوهشگران ایرانی همکاری کنند و به ارتباطات خود با ایرانیان ادامه دهند.

موسوی موحدی، در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار «ایبنا» مبنی بر این‌که «به زمان دقیق برگزاری این همایش اشاره بفرمایید و بگویید نتایج و دستاورهای این همایش به چه شیوه‌ای در اختیار عموم قرار خواهد گرفت؟» گفت: این همایش ششم تا هشتم اردیبهشت‌ماه سال 1393 همگام با هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران برگزار خواهد شد!

وی درباره شیوه ارایه دستاوردهای این همایش، توضیح داد: اکنون مسوولان برگزاری دومین همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام در حال انجام نامه‌نگاری با مهمانان و علاقه‌مندان شرکت در این همایش با هدف دریافت آرا و افکار آن‌ها درباره موضوع‌ «پیشرفت علم و فناوری حول محور سبک زندگی و بهداشت عمومی» به صورت مقاله یا چکیده مقاله هستند. در نهایت، مسوولان همایش این آرا و افکار را در قالب یک کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهند داد.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام، افزود: پس از پایان همایش، مباحث گفتمان و موضوع‌های مورد‌بحث این اندیشمندان در قالب کتاب، در دانشگاه‌های ایران ارایه خواهند شد.

موسوی موحدی، ادامه داد: نتیجه کلی این همایش، یک نتیجه کاربردی برای جهت‌گیری علم منطقه با موضوع سبک زندگی و بهداشت عمومی خواهد بود. این نتیجه در اختیار مسوولان نظام، سازمان‌های جهانی و سران کشورهای مختلف جهان قرار خواهد گرفت تا برای پیشرفت آینده بشریت قابل بهره‌برداری باشد.

دکتر حسین سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و معاون بین‌الملل معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور، دکتر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، دکتر محمدباقر لاریجانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی، استاد مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک پردیس علوم دانشگاه تهران، دکتر صادق واعظ‌‌زاده، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر علی‌اکبر ولایتی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر سعید سهراب‌پور، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، از اعضای شورای عالی راهبردی این همایش به‌شمار می‌آیند.

نشست خبری دومین همایش بین‌المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام، پیش از ظهر امروز (16 دی‌ماه) در تالار امیرکبیر، واقع در سازمان مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها