سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
تاریخ شفاهی جامعه نیازمند ثبت واقعه با سند است

حسین ایمانی‌جاجرمی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در نشست انجمن جامعه‌شناسی ایران که به نقد کتاب «مستند سازی تجارب مدیریتی در شهرداری تهران» اختصاص داشت، گفت: فرهنگ ما فرهنگ تاریخ شفاهی است و کمتر برای ثبت واقعه از سند استفاده شده است، درحالی که فایده سند، ثبت اتفاقات و رکوردهای آن در جامعه است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر ایمانی در نشست‌ انجمن جامعه‌شناسی ایران که دوشنبه (16 دی‌ماه) در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار ‌شد با انتقاد از بعضی نکات رعایت نشده در کتاب «مستندسازی تجارب مدیریتی در شهرداری تهران» گفت: نقدهای زیادی را می‌توان به این اثر وارد دانست. برای نمونه، یکی از ایرادهای این اثر نامعلوم بودن این مساله است که آیا این مجموعه را می‌شود کتاب دانست یا صرفا یک گزارش پروژه است؟ کتاب باید ویژگی‌هایی مانند اصول دستوری نوشتن و رعایت نکات ویرایشی را داشته باشد که در این مجموعه دیده نمی‌شود. 

استاديار گروه توسعه روستايي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در ادامه با مطرح کردن نقدهای دیگری به این کتاب اظهار کرد: تعریف نشدن مفهوم مستندسازی و نبود معادل انگلیسی این اصطلاح برای مخاطب، نداشتن یک فهرست جامع از منابع کتاب، نبود فصلی در آخر کتاب برای جمع‌بندی و نتیجه‌گیری، نادیده گرفتن نقش شورای شهر در شکل‌گیری مستندسازی و نپرداختن به آن، آوردن جدول‌هایی در کتاب که مشخص نیست مربوط به کدام قسمت از متن است از نکته‌های انتقادی است که باید در بازچاپ مورد توجه قرار گیرد. 

وی با بیان این که مقاله چاپ شده نویسنده کتاب، در فصل نخست آن، پیش از این هم در جای دیگری چاپ شده بود، گفت: تجربه‌های مدیریتی از مسایلی است که بسیار قابل بحث است اما متاسفانه، در این اثر، اطلاعی درباره کنشگر انسانی، ارزش‌ها، ترجیحات و تصمیمات مدیران داده نشده است. به عبارت دیگر، کتاب به جای داشتن یک روایت انسانی که صاحب تجربه است تنها یک روایت سازمانی و رسمی دارد. 

مستندسازی نیاز محققان و پژوهشگران است
نوید سعیدی‌رضوانی، عضو هیات علمی گروه‌های شهرسازی و معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با مثبت دانستن و پایین بودن بسامد غلط‌های چاپی، املایی و ویرایشی این کتاب به نقد آن پرداخت و گفت: در این کتاب متاسفانه در بحث مستندسازی، کمتر از منبعی مانند مصاحبه برای یافتن انگیزه و نیز طرح توجیهی ایده‌پردازان طرح‌های گوناگون استفاده شده است. 

عضو هیات علمی گروه‌های شهرسازی و معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با انتقاد از ناهماهنگی فهرست‌ها و کتابنامه کتاب «مستند سازی تجارب مدیریتی در شهرداری تهران» ادامه داد: اقداماتی در شهرداری‌ها رخ داده است که در توصیف آن‌ها باید از صورت‌جلسه‌ها و اسناد به صورت پیوست استفاده می‌شد تا روند مستندسازی را در کتاب پرشتاب‌تر کند. 

سعیدی‌رضوانی با بیان این که مستندسازی نیاز محققان و پژوهشگران است، ادامه داد: به طور کلی با وجود ناهماهنگی‌های زیاد در این اثر، به دلیل پیشگام بودن نویسنده در طرح این مساله لازم است از وی قدردانی کنیم. 

دکتر کیومرث اشتریان، نویسنده کتاب «مستندسازی تجارب مدیریتی در شهرداری تهران» و عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به انتقادهای دو منتقد کتاب اظهار کرد: متاسفانه درباره جدول‌ها باید بگویم که یکسری از آن‌ها را شهرداری حذف کرده است.

وی در ادامه گفت: پیدا کردن گزارش‌ها و پیوست‌های آن‌ها و نیز انجام مصاحبه‌ها با دشواری مواجه بود و در واقع به راحتی نمی‌شد این امکانات را فراهم آورد. همچنین شورای شهر در حیطه فعالیت‌های ما نبود زیرا برای گفت‌وگو با اعضای شورای شهر زمان بسیار کمی داشتیم به همین دلیل گزارشی با محوریت موضوعی شورای شهر در این کتاب مشاهده نمی‌شود. 

در پایان نشست حاضران در جلسه به طرح سوال‌های خود از ایمانی‌جاجرمی، سعیدی رضوانی و اشتریان پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها